Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OPS –vanhempainilta Lintuvaaran koulu rehtori Paula Turkkila
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan Tervetuloa Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan

Arvoperusta, oppimiskäsitys ja toimintakulttuuri Arvoperusta tähdentää oppilaan ainutlaatuisuutta ja oikeutta hyvään opetukseen. Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle sekä edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. Arvoperusta näkee kulttuurisen moninaisuuden rikkaudeksi ja painottaa kestävän elämäntavan välttämättömyyttä. Uusi oppimiskäsitys korostaa oppimisen iloa ja motivaatiota, ongelmanratkaisutaitoja sekä oppijan aktiivista roolia ja vastuullisuutta. Toimintakulttuurin ytimenä on oppiva yhteisö, ja tavoitteena on edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa.

OPS 2016-> Mikä muuttuu? Keskeistä uudistuksessa on uusi oppimiskäsitys, joka korostaa oppilaan roolia aktiivisena toimijana ja oppimista vuorovaikutuksena. Sisältöjen sijaan korostetaan taitoja yleistavoitteeksi on asetettu laaja-alainen osaaminen eli tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostama kokonaisuus Yksi laaja-alaisista osaamistavoitteista on tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Sitä luonnehditaan tärkeäksi kansalaistaidoksi sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on siis oppimisen kohde ja väline.

Ops-uudistus 2016-> Mikä muuttuu kaikilla?

OPS 2016 Oppimisympäristöt monipuolistuvat. Opiskellaan ja työskennellään enemmän luokkahuoneen ulkopuolella tai verkkoympäristössä (esim. Pedanet). Omat henkilökohtaiset tablet-laitteet lukuvuodeksi käyttöön. Liikutaan enemmän ja istutaan vähemmän. Liikunnassa lajiosaajista liikkujaksi. Kannustetaan liikunnallisen elämäntavan ja liikunnan ilon löytämiseen. Toiminnalliset työtavat (esim. draama, roolileikit, väittelyt, oppimisleikit ja –pelit) Oppilaiden osallisuutta oppimisen suunnittelussa lisätään. Erilaiset projektit, tosielämän ongelmien ratkominen lisääntyvät Vähemmän laajoja kokeita. Enemmän palautekeskusteluja, itse- ja vertaisarviointia

Roolit muuttuvat: - Opettajan roolin muutos: opettaja ohjaaja, joka antaa tilaa oppilaiden ideoille ja kysymyksille - Oppilaan roolin muutos: oppilas nähdään aktiivisena toimijana, joka oppii asettamaan itselleen tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmiaan itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilaskin voi olla opettaja. Uusi oppiaine yhteiskuntaoppi 4. Tavoite tukea oppilaiden kasvua aktiivisiksi, vastuuntuntoisiksi ja yrittelijäisiksi kansalaisiksi tn/ts -> käsityö ruotsinkielen opetus alkaa 6. luokalla Ohjelmointi eli koodaus alkaa (ei omaa oppiainetta – totetutaan esim. matematiikan opiskelussa) - Huomio yrittelijäisyyteen ja työelämäntapoihin (oppiainerajat ylittävä projektityyppinen työskentely lisääntyy)

Uudenlainen oppimisen ilmiölähtöisyys: Laaja-alainen oppimiskokonaisuus Maaselän koulun 3.-4. luokkien monialaisen oppimiskokonaisuuden teemana on lukuvuonna 2016-17 ”Meidän Pieksämäkemme” Tavoitteena on tutustua omaan kotiseutuun ja oppia arvostamaan omia juuria. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta paikkakunnan historiasta ja kulttuuriperinnöstä. Kokonaisuus toteutetaan kaikkien oppiaineiden tunneilla, yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa (esim. museot, kulttuuritoimi, seurakunnat, yritykset, Pieksämäen lehti, koulutoimi). Kokonaisuuden suunnittelu toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa.

Arviointi Arviointikulttuuri muutoksessa Yleiset periaatteet: arvioidaan suhteessa vuosiluokkaistettuihin tavoitteisiin, oppilaita EI vertailla, arviointi ei kohdistu persoonaan temperamenttiin tai muihin henk.koht. ominaisuuksiin Monipuoliset arviointimenetelmät Itsearvioinnin kehittäminen Työskentely arvioidaan osana oppiaineen arvosanaa Käyttäytyminen arvioidaan liitteessä, käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineen arvosanaan. Käyttäytymisen arvioivat yhdessä oppilasta opettava opettajat

ARVIOINTI 1.-4. LUOKILLA KESKI-SAVOSSA Väliarviointi arviointikeskusteluin loka-tammikuussa Ennen arviointikeskustelua oppilaat täyttävät lomakkeen etusivun itsearviointina koulussa Lomake käy kotona nähtävänä, palautetaan arviointikeskusteluun Wilmaan kirjataan arviointikeskustelun päivämäärä, läsnäolijat sekä kaksi yhdessä sovittua tavoitetta, paperiset lomakkeet arkistoidaan koululla https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/arviointi-alakoulu/a1l

ARVIOINTI 4. LUOKALLA Lukuvuositodistus Sanallinen arviointi Kaikki oppiaineet arvioidaan todistuksen lomakemalli: https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/arviointi-alakoulu/ll1 Käyttäytyminen arvioinnin lomakemalli: https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/arviointi- alakoulu/k%C3%A4ytt%C3%A4ytyminen

KESKI-SAVON ARVIOINTIVUOSIKELLO

Luokan omat sivut löytyvät Uudesta Pedanestistä: https://peda.net/pieksamaki/peruskoulut/maasel%C3%A4n-koulu/luokat/6b2 4B: https://peda.net/pieksamaki/peruskoulut/maasel%C3%A4n-koulu/luokat/5a