OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016 Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön 1.8.2016 alkaen kaikissa kouluissa vuosiluokilla 1–6. Perusopetuksen ylemmät vuosiluokat ottavat opetussuunnitelmat käyttöön porrastetusti: 7. vuosiluokat ottavat uudet opetussuunnitelmat käyttöön 1.8.2017, 8. vuosiluokat 2018 ja 9. vuosiluokat 2019. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Innostetaan yhdessä oppilaita oppimaan ja hankkimaan tarpeellisia tietoja ja taitoja Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Uudistuksen keskeisinä tavoitteina on vahvistaa oppilaan aktiivisuutta, lisätä opiskelun merkityksellisyyttä ja mahdollistaa onnistumisen kokemukset jokaiselle oppilaalle. Lapsia ja nuoria ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan ja jokaista oppilasta tuetaan opinnoissaan. Oppilas asettaa tavoitteita, ratkaisee ongelmia ja arvioi oppimistaan tavoitteiden pohjalta. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppilaan kokemukset, tunteet, kiinnostuksen kohteet ja vuorovaikutus toisten kanssa luovat pohjaa oppimiselle. Opettajan tehtävänä on opettaa ja ohjata oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi ottamalla huomioon oppilaiden yksilölliset tavat oppia. Koulut voivat kehittää toimintatapojaan niin, että oppilaiden mielenkiinto ja motivaatio oppimiseen lisääntyy. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Uudistuvat oppiaineet Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppiaineet Perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu edelleen perusopetuslaissa määriteltyihin oppiaineisiin kaikkien vuosiluokkien osalta. Perusopetuksessa opiskeltavat oppiaineet ovat: äidinkieli ja kirjallisuus toinen kotimainen kieli vieraat kielet matematiikka ympäristöoppi biologia maantieto fysiikka kemia terveystieto uskonto elämänkatsomustieto historia yhteiskuntaoppi musiikki kuvataide käsityö liikunta kotitalous oppilaanohjaus Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä on uudistettu vastaamaan nyky-yhteiskunnan ja tulevaisuuden tieto- ja taitovaatimuksia. Muutoksia on tullut myös oppiaineiden ja valinnaisuuden aloitusajankohtiin. Esimerkiksi yhteiskuntaoppia ja toista kotimaista kieltä aletaan opettaa alemmilla luokilla kuin aikaisemmin ja kotitaloutta voidaan valita osana taide- ja taitoaineiden valinnaisuutta jo alemmilla vuosiluokilla. Oppilaiden mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittämiseen on parannettu osana kaikkia oppiaineita ja valinnaisuutta. Hyvinvointi, arjenhallinta ja teknologia näkyvät opetuksessa ja opiskelussa entistä enemmän. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Valinnaisia aineita aiempaa aikaisemmin Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Valinnaisuutta aiempaa aikaisemmin Valinnaiset aineet sijoittuvat entistä enemmän myös alemmille vuosiluokille. Taide- ja taitoaineisiin kuuluu myös omia valinnaisia opintoja. Taide- ja taitoaineita ovat: musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa näiden oppiaineiden yhteistä eli pakollista oppimäärää ja myös arvioidaan osana niitä, eli näistä ei tule merkintää todistukseen. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Varsinaiset valinnaisaineet Varsinaiset valinnaisaineet voivat olla oppiaineita, tai aineiden lisäksi useasta aineesta muodostettuja oppiainekokonaisuuksia tai yhteisiä aineita syventäviä ja soveltavia opintoja. Näistä valinnaisista aineista tulee myös arviointi todistukseen. Valinnaiset aineet arvioidaan joko numeroarvosanalla tai sanallisella arviolla riippuen niiden laajuudesta. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen -laaja-alaisen osaamisen taidot Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Laaja-alainen osaaminen Perusopetuksen tavoitteena on vahvista oppilaan osaamista laaja-alaisesti. Uudessa opetussuunnitelmassa on määritelty seitsemän laaja-alaisen osaamisen taitoa, jotka sisältyvät opetukseen monipuolisesti. Taitoja harjoitellaan ja niissä edistymistä arvioidaan kaikissa oppiaineissa ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutuksissa. Opetussuunnitelmassa viittaukset näihin taitoihin on merkitty kirjain- ja numerokoodeilla L1-L7. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Laaja-alaisen osaamisen taidot ovat: Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Monilukutaito (L4) Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Arviointi on muutakin kuin paperinen todistus Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelussa sekä kehittää edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan suoriutumista arvioidaan suhteessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oppilas ja opettaja asettavat myös yhdessä tavoitteita ja arvioivat niiden toteutumista. Arvioinnin tulee olla kannustavaa, mutta myös realistista. Oppilaan kanssa keskustellaan mitä ja miten opiskellaan, miten asetetut tavoitteet saavutetaan ja mitä pitäisi vielä oppia. Tavoitteena on myös itse- ja vertaisarvioinnin kehittäminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Arviointi on opettajan tärkein pedagoginen työkalu oppilaan kasvun tukemiseen. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppilaan arviointiin monipuolisuutta Uusi opetussuunnitelma korostaa arviointimenetelmien monipuolisuuden lisäksi myös arviointia, joka ohjaa ja edistää oppimista. Oppilaan opintojen edistymisestä on annettava riittävän usein tietoa oppilaalle ja huoltajille. Palautetta annetaan muullakin tavoin kuin todistusten avulla. Syyslukukauden päätteeksi käydään oppilaan, huoltajan ja opettajan välinen oppimiskeskustelu, jossa oppilas on pääosassa. Oppilas arvioi kuinka hän on saavuttanut oppimisen, työskentelyn ja käyttäytymisen tavoitteet syyslukukauden aikana ja yhdessä keskustellen suunnitellaan miten kevätlukukaudella jatketaan. Jokaisen lukuvuoden päätteeksi oppilaat saavat edelleen lukuvuositodistuksen, jossa on oppiaineittain annettu arvio siitä, miten oppilas on saavuttanut lukuvuoden tavoitteet. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Oppimiskeskustelut Oppilas – on oman oppimisen asiantuntija Opettaja- on koulussa tapahtuvan- oppimisen asiantuntija Oppilas – on oman oppimisen asiantuntija Huoltaja – on kotona tapahtuvan oppimisen asiantuntija Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Arviointi lukuvuoden aikana LUKUVUOSI- TODISTUS OPPIMISKESKUSTELU S D F D= Diagnostinen arviointi F= Formatiivinen arviointi S= Summatiivinen arviointi Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppimisympäristö laajenee Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Uusi opetussuunnitelma ohjaa oppilaat ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista. Uudistuksessa on haluttu kehittää etenkin koulun oppimisympäristöjä ja työtapoja. Oppimisympäristön tulee olla turvallinen ja innostaa oppimaan. Oppimisympäristöjen kehittämisessä otetaan huomioon eri oppiaineiden erityispiirteet. Luokkahuoneen lisäksi oppimisympäristöinä käytetään yhä enemmän myös koulun ulkopuolisia ympäristöjä: liikutaan luonnossa ja vieraillaan esimerkiksi museoissa tai yrityksissä. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Pelit ja muut virtuaaliset ympäristöt kuuluvat myös oppimisympäristöihin. Jokaisen oppiaineen opetuksessa käytetään monipuolisia työtapoja siten, että oppilaat oppivat myös erilaisia taitoja niiden myötä. Teknologialla on yhä suurempi merkitys koulun arjessa, ja oppilaat voivat entistä paremmin osallistua omien oppimisympäristöjensä kehittämiseen ja valitsemiseen. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Monialaiset oppimiskokonaisuudet – oppimista yli oppiainerajojen Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Jokaisessa koulussa on lukuvuosittain ainakin yksi selkeä teema, projekti tai jakso, jossa yhdistellään eri oppiaineiden sisältöjä ja käsitellään valittua aihetta useiden oppiaineiden näkökulmista. Näitä jaksoja kutsutaan monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi. Monialaiset oppimiskokonaisuudet suunnitellaan ja toteutetaan kunnan ja koulun päättämällä tavalla. Niiden aiheet, ajallinen kesto ja toteuttamismuodot voivat vaihdella paikallisten tarpeiden ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Oppilaat osallistuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun koulussaan. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien aikana opiskellaan oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä. Työskentely monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa arvioidaan osana oppiaineita. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Mitä me huoltajat ja opettajat toivomme lapsen tai nuoren muistavan omista kouluajoistaan? Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Joensuun seudun ops, Satu Huttunen Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta jokaisena koulupäivänä (POL §30). Jokaisen huoltajan on tärkeää tutustua lapsensa opetussuunnitelmaan. Sen myötä huoltaja voi paremmin tukea lapsensa oppimista ja koulunkäyntiä, ja osallistua myös koulun toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen yhdessä koulun henkilöstön kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö lisää oppilaan, luokan ja koko koulun hyvinvointia ja turvallisuutta. Toimiva yhteistyö on avain onnistuneen koulupolun rakentamiseen jokaiselle oppilaalle. Joensuun seudun ops, Satu Huttunen

Jäikö jokin seikka askarruttamaan? Lisätietoja saat omalta opettajaltasi tai opetussuunnitelman vastuuhenkilöltä ops-koordinaattori Satu Huttuselta (satu.huttunen@jns.fi). Ota rohkeasti yhteyttä! Joensuun seudun opetussuunnitelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: https://peda.net/opetussuunnitelma/ops2016/opetussuunnitelmat/jspo Joensuun seudun ops, Satu Huttunen