Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Työpaikkaohjaajakoulutus 2 ov
Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
1. Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tavoitteellinen työssäoppiminen
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työssäoppimisen ohjaus
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla Tampere Toni Vesterinen WinNova.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Ulla Nivukoski projektikoordinaattori Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie Seinäjoki Puh: gsm
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla
Opiskelijan ohjaaminen
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi Työssäoppiminen ja työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavat näytöt ovat muuttaneet opetusta ja opettajan toimenkuvaa sekä työelämäyhteistyötä olennaisesti. Opettajat ovat oman ammattialansa ja opetuksen asiantuntijoita. Työpaikkojen työntekijät taas ovat oman toimialansa ja yrityksen toiminnan asiantuntijoita. Heidän yhteistyöstään kasvaa opiskelijan ammatillinen osaaminen ja asiantuntemus.

Opettajan tehtävistä työssäoppimisen yhteydessä Opettajan tehtävänä on selvittää etukäteen eri osapuolten tehtävät, työtehtävien tarkoituksenmukaisuus sekä suunnitella ja toteuttaa työssäoppimisjaksot yhteistyössä työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa sekä huolehtia riittävästä tiedottamisesta sekä työpaikalle että oppilaitoksessa. Opettajan on oltava alansa asiantuntija / osaaja tunnettava alansa työpaikat tunnettava opetussuunnitelma tunnettava osapuolten roolit ja vastuut valmennettava opiskelija ja työpaikkaohjaaja (työssäoppiminen ja näytöt) hallittava työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen pelisäännöt, sopimuskäytäntö, näytön suunnittelu, näyttö, arviointi, dokumentointi jne.)

Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Wilma / Tredun kotisivut / Moodle, työpaikkaohjaajakoulutus Työssäoppimisen järjestämissopimus (W) Työssäoppimissuun-nitelma (W) Ryhmäkohtainen työssäoppijoiden koontilista (W) Opiskelijan itsearviointi / ammattiosaamisen näyttö (W) Työssäoppimissuun-nitelman liite (W) Työssäoppimisen arviointi (W) Työssäoppimispaikan tarkastelulista Mahdollinen Työpaikkaohjaajakoulutus (Moodle) Opiskelijan näyttösuunnitelma (W) Ammattiosaamisen näytön arviointi (T) Ilmoitus Aviin (alle 18 v) (W) Työpaikkaohjaajarekisteri (W) Arviointikriteerit tiivistettynä (W) TTÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Opiskelijan ruokailukorvaus (W) Ruokailusta sopiminen / kuittauslista (W) Työpaikkaohjaajakoulutuksen todistus (W) Työssäoppimisjakson arviointi (T): Opettaja Työpaikkaohjaaja Opiskelija Työssäoppijan päiväkirja (seuranta / yhteydenpito) (W) Työssäoppijan perehdyttäminen (W) Työssäoppijan muistiinpanot (W) Työssäoppijan vakuutusturvatiedote (W,T) Ohjaavan opettajan muistilista (W)

Valmennus työssäoppimisen järjestämissopimuksen ja työssäoppimissuunnitelman tekemiseen sekä työpaikkaohjaajakouluttajaksi Valmennuksen keskeisenä teemana ja tavoitteena on, että kukin valmennettava "työpajatoimintana" valmistelee ja kirjoittaa ainakin yhden työssäoppimisen järjestämissopimuksen ja työssäoppimissuun- nitelman kouluttajan ohjauksella. Työssäoppimisjakson tehtävien ja työpaikkaohjaajan koulutuksen kokonaiskuvan hahmottamiseksi tavoitteena on tutustua työssäoppimisjakson läpivientiin liittyviin lomakkeisiin ja Moodlen työpaikkaohjaajakoulutuksen materiaaliin (Moodlessa, Wilmassa ja Tredun kotisivuilla). Ohjelma   Työssäoppimisen järjestämissopimuksen valmistelu ja kirjoittaminen Työssäoppimissuunnitelman kirjoittaminen Tutustutaan itsenäisesti diassa 3 esitettyihin työssäoppimisjakson läpivientiin liittyviin lomakkeisiin Moodlen työpaikkaohjaakoulutuksen materiaalin läpikäynti TO -palautteen kerääminen