Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Tytöt teknologian taitajiksi
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KÄSITYÖN OPETUKSEN JÄRJESTÄMINEN 3-6-luokilla. KOKONAINEN KÄSITYÖPROSESSI KÄSITYÖNOPETUKSESSA 1.IDEOINTI/INNOVOINTI Tapahtuu yksin tai ryhmässä (ideariihi,
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Näin ennen, mutta EI kai enää..
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Pulmapeli.
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
. Käytännön kokemuksia /
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Mikä käsityön opetuksessa muuttuu? POPS 2014

TUNTIJAKO Pakollisten tuntien määrä ei muutu Vuosiluokilla 1-9 opiskellaan käsityötä vähintään 11 vuosiviikkotuntia. Opetuksen painopiste siirtyy alaluokille 1-2 lk:lla min. 4 vvt 3-6 lk:lla min. 5 vvt (JKL:ssä 8 vvt) 7-9 lk:lla min 2 vvt

KÄSITYÖ = YKSI OPPIAINE Yksi yhtenäinen oppiaine Opetuksessa käytetään sekä tekstiilityön että teknisen työn työtapoja, oppimisympäristöjä että materiaaleja Ei eri oppimääriä Ei valintaa eri osa-alueiden kesken Lähtökohtana oppilaiden omat, erilaiset kiinnostuksen kohteet

VALINNAISUUS Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (6 vvt + 5 vvt) ovat osa yhteisen käsityö-oppiaineen opiskelua Valinnaisaineiden tunneilla (9 vvt) voidaan tarjota ainetta, jonka nimi on esim: Tekninen työ, tekstiilityö, muoti, design tms. Valtioneuvoston asetus määrää. Jyväskylässä painotettu käsityön opetukseen 3 vvt verran vuosiluokilla 3-6.

OPPILAAN ja OPETTAJAN ROOLI Oppilas aktiivinen toimija Käsityön oppiminen tapahtuu ”havainnoiden, tutkien, innovoiden ja sinnikkäästi kokeillen” Opettaja on käsityöprosessin ohjaaja ja mahdollistaja. Open rooli oppimisen ohjaajana on suurempi alkuopetuksessa, vähenee oppilaan tietojen ja taitojen karttuessa. Oppilaan rooli korostuu etenkin tuotteen suunnittelussa.

OPPIMISYMPÄRISTÖT Vuosiluokittain työskennellään yksin, pareittain ja ryhmissä Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet eri oppiaineiden välillä Yhteistyö ympäröivän elinkeinoelämän/kulttuurin välillä Yhdessä tekeminen yleistyy. TVT-taitojen soveltaminen tiedonhakuun, suunnitteluun, dokumentointiin ja käsityön toteuttamiseen Yritysvierailut, museokäynnit, asiantuntijavierailut

LÄHTÖKOHTANA KOKONAINEN KÄSITYÖPROSESSI Ideointi Suunnittelu Kokeilu Tekeminen Soveltaminen Dokumentointi Arviointi -> OPS 2016 käsityön tukimateriaali

KÄYTÄNNÖN ARKI Tekstiilityön ja teknisen työn opettajat suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä oppimistehtävät Jokainen oppimistehtävä noudattaa kokonaista käsityöprosessia Vuosiluokittain luetellut tekniikat luovat pohjaa käsityöprosessin hallinnalle Käytössä sekä TS- että TN-tilat samanaikaisesti Opettajan tehtävänä määritellä valmistettavan tuotteen ”rajat” ja suunnat oppilaan omalle suunnittelutyölle Asiat, joita työssä pitää olla / Asiat, joista oppilas voi valita yhden tai useamman/ Vapaa

OPPIMSITEHTÄVÄN LÄHTÖKOHTA Oppimistehtävän lähtökohtana tarve, ongelmanratkaisu, ilmiökeskeisyys tai projektioppiminen Oleellista yhteistyö opettajien ja oppiaineiden välillä ”Käsityö on monimateriaalinen oppiaine, jossa toteutetaan käsityöilmaisuun, muotoiluun ja teknologiaan perustuvaa käsityöllistä toimintaa.”

OPPIMISTEHTÄVÄT ”Materiaali, tekniikka, väline/kone tai tuote sellaisenaan ei ole enää opetuksen suunnittelun lähtökohta. Tarkoituksena on luoda laajempia, oppilaan omaan elämismaailmaan liittyviä, ajankohtaisia, kantaaottavia, kokeilevia oppimiskokonaisuuksia, joissa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön työtapoja.”