sanallisen arvioinnin todistuspohjat:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
2F Pohjois-Ritaharjun koulu
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TET =Työelämään tutustuminen
3.c
Sanallinen arviointi Wilmassa
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

13. 15 sanallisen arvioinnin todistuspohjat: 13.15 sanallisen arvioinnin todistuspohjat: ainekohtaiset avaukset ja käytännön kysymyksiä 14.30 kahvitauko 15.00 ed. jatkuu, arviointikeskustelupohjat: esittelyä ja keskustelua 16.00 tilaisuuden päättäminen

VÄLIARVIOINTI LUKUVUOSIARVIONTI 1. lk Todistuspohja Arviointikeskustelupohja 2. lk 3. lk 4. lk

Onko kaupungin yhteistä työkalua 5. luokan sanalliseen väliarviointiin? Ei. Jos koulussa on päätetty antaa väliarviointipalaute sanallisesti, työkalu tulee laatia itse.  

Entä toisen luokan keväällä käytävän arviointi- ja kehityskeskustelun dokumentointi? Turun OPS: ”Arviointi- ja kehityskeskustelusta oppilaan ja huoltajan kanssa tehdään merkintä oppilaan Wilman tuki-lehdelle. Mikäli oppilaalla on voimassaoleva oppimissuunnitelma tai HOJKS, kirjataan opetuksen järjestämisen kannalta olennainen tieto asiakirjan seurantaosioon.”

Toisen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi Oppilaalle annetaan lukuvuositodistuksen lisäksi myös muuta ohjaavaa palautetta opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. (Oppilaan 2. luokan opettaja käy kevään aikana arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.) Tavoitteena on tuoda esille oppilaan vahvuuksia oppijana ja vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Usein on tarpeen arvioida ja suunnitella yhdessä myös oppilaan tarvitsemaa ohjausta ja tukea. Oppilaan oppimisprosessin kannalta keskeisiä, laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin perustuvia näkökulmia, joihin opettaja kiinnittää huomiota arvioidessaan oppilaan edistymistä ja antaessaan siitä palautetta oppilaalle ja huoltajalle ovat: edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti kysymisen ja kuuntelemisen taidot vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä edistyminen taidossa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä

Onko muuhun formatiiviseen arviointiin yhteistä työkalua? Eräässä Turun koulussa aletaan tuottaa sisältöä formatiivisen arvioinnin Wilma-työkaluun ja sitä pilotoidaan.

Voiko todistuspohjiin tehdä vielä muutoksia? Ei. OPS-ohjausryhmä on hyväksynyt ne, ja niiden Wilma-toteutus on valmis.

Voiko todistukseen merkitä rastin sijasta arvion kirjaimin? Ei. On päätetty pitäytyä rasteissa. Todistukseen voi lisätä sanallisia liitteitä.

Voivatko koulut käyttää omaa välitodistuspohjaansa? Ei.

Voiko väliarvioinnissa jättää joitakin todistuksen sisältämiä asioita arvioimatta? Kyllä.

Voivatko koulut käyttää omia arviointikeskustelupohjiaan? Kyllä.

Miten arviontikeskustelu arkistoidaan? Paperiversio koulun arkistoon. Kun Wilma-toteutus saadaan käyttöön, siitä annetaan oma ohjeistuksensa.

VÄLIARVIOINTI LUKUVUOSIARVIONTI 1. lk Todistuspohja* Arviointikeskustelupohja Todistuspohja 2. lk 3. lk 4. lk *voi jättää pois joitakin arviointilauseita