Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Advertisements

OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvinvointiraportti-hanke
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Pedagoginen kehittäminen
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Mitä osallisuus voisi olla?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Tervetuloa Innopajaan
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Lapsen mielenterveyden tukeminen
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
Lukion opiskeluhuolto
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
RAI Espoossa
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?

Yhteisöllinen oppilashuolto Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki painottaa yhteisöllistä oppilashuoltoa..mutta myös yksilökohtaista, ja tätä myös valvotaan Perusopetuslain alaiset tehtävät Jääkö yhteisölliselle työlle aikaa ja osataanko/halutaanko sitä tehdä? Tehdäänkö jossain tuplatyötä? Oppilashuolto on kaikkien koulun aikuisten asia Yhteneväinen OPS 2016 kanssa: painotus kasvatukseen, osallisuus ym.

Yhteisöllinen oppilashuolto Oppilashuollon tulee perustua tutkittuun tietoon Kouluterveyskysely Hyvinvoinnin mittareita ei oikeastaan edes ole Oppilasraati? YHR, johtoryhmä ja oppilaskunnan yhteiset tapaamiset jonkin tietyn teeman ympärillä? Oppilashuolto ilmiöiden selvittäjänä =näkökulman muutos Koulun olojen tarkastus painottaa yhteisöllisen oppilashuollon merkitystä entisestään Hyvinvointi koulun kilpailutekijäksi vs. tiedon opettelemisen merkityksen väheneminen

Oppilashuolto on cool, hip ja rock!

Koulukohtaiset oppilashuoltosuunnitelmat Jyväskylä, Mikko Suonsyrjä

Oppilashuoltosuunnitelma Kokonaisuus muodostuu kolmesta suunnitelmasta 1.Helsingin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjattu oppilashuollon osuus (valtuustokausittain) 2.Helsingin opetussuunnitelmaan sisältyvä kuvaus oppilashuollosta 3.Koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain keskeinen tavoite Oppilashuollon painopisteen siirtäminen yksilökeskeisestä työstä yhteisölliseen ja hyvinvointia edistävään työhön. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti yhteisöllisenä oppilashuoltona. Oppilailla on myös oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon: 1. oppilashuollon palveluiden lisäksi 2. monialaisen asiantuntijaryhmän tarjoama tuki (Kuntainfo )

Oppilashuollon kokonaistarve ja käytettävissä olevat oppilashuollon palvelut Vaihtelevan laajuisia kuvauksia koulusta, sen toimintaympäristöstä ja oppilaiden tarpeista Selventäviä kirjauksia siitä, miten tietoa on arvioinnin tueksi kerätty (mm. kouluterveyskysely ja muut koulukohtaiset kyselyt) Lyhyet kuvaukset käytettävissä olevista oppilashuollon palveluista – arvioita palvelujen priorisoinnista ja riittävyydestä vielä varsin vähän Ei arvioita työntekijäresurssin riittävyydestä

Yhteisöllinen oppilashuolto ja sen toimintatavat Joitain erinomaisia kirjauksia koko yhteisön osallistumisesta oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen (opettajien tiimit, oppilaiden osallisuusryhmät, välituntitoiminta, muut oppilaille ja vanhemmille tärkeät verkostot). Muutamassa koulussa johtoryhmä ja oppilashuoltoryhmä kokoontuvat yhdessä vähintään kerran lukuvuodessa - tärkeää yhteistyötä! Esimerkki: Kokouksessa käsitellään koonti luokkien ilmapiirikyselyistä ja luokkakuvauksista. Myös johtokunnan ja OHR:n lukuvuosittaisia tapaamisia. Muutama kerta lukuvuodessa yhteistä keskustelua opettajankokouksissa/pedagogisissa kahviloissa hyvinvointiin liittyvistä teemoista ja toimintatavoista.

Yhteisöllinen oppilashuolto Näkökulma: Luokka-astekäsittely mahdollistaa keskustelun kunkin ikäryhmän kannalta tärkeistä hyvinvointia käsittelevistä aiheista, opettajakollegoiden kanssa käytävä hedelmällinen keskustelu > opettajien välistä yhteistyötä ja osaamisen jakamista vahvistavaa. Luokanopettajan/-ohjaajan tekemä kysely oppilaille ennen luokan asioiden käsittelyä, oppilaiden ja huoltajien informointi etukäteen. Koonti kyselyn tuloksista vanhemmille on hieno lisä. Kokoontumistiheys vaihtelee – kokousten sisällöllinen rytmitys. Kuraattorin ja psykologin osallistuminen luokkien ja ryhmien kanssa tehtävään työhön – lyhyt kirjaus suunnitelmaan, esim. ” kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja osallistuvat koko kouluyhteisön ja luokkien yhteisöllisyyden ja hyvän ilmapiirin rakentamiseen yhteistyössä opettajien kanssa.”

Oppilaiden ja vanhempien osallisuus Oppilaskunnan hallituksen edustajat ja oppilaiden osallisuustiimin vetäjät osallistuvan OHR:n suunnittelu- ja arviointikokouksiin. Oppilaskunta ja johtokunta osallistuvat yhteisöllisen oppilashuollon suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.

Yksilökohtainen oppilashuolto Muutama selkeä kuvaus yksilökohtaisen oppilashuollon prosessista. Konsultatiivinen aika akuuteille tarpeille. ” Oppilashuollon palvelujen käytäntöjä olisi rakennettava lapsen ja nuoren näkökulmasta toimiviksi. Onnistuakseen on kuultava lapsia ja nuoria: kysyttävä ja kartoitettava sitä, miten he haluaisivat tulla kohdatuiksi ja annettava vaikuttaa kohtaamisien muotoihin.”

Muita huomioita Pedagogisten selvitysten moniammatillinen laatiminen – prosessikuvaukset vaihtelevia Yhteisöllinen oppilashuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien ja oppilashuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden tehtävä. Aika monessa suunnitelmassa suuri vastuu toteutuksestakin tuntuu olevan toimintaa koordinoivalla ryhmällä. Kuvauksia erilaisista yhteisöllisyyttä vankistavista toimista voisi olla lisää. Hyviä järjestyssääntöjä, joissa kuvataan oppilailta odotettavaa käyttäytymistä. Sääntöjä on aika paljon, voisiko karsia lukumäärää ?