Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin"— Esityksen transkriptio:

1 KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

2 TAUSTA Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hanke ja Me- säätiön tuki
Nuoret työn ja koulutuksen ulkopuolella, kantasuomalaiset 4 %, muun kieliset 24 % Suunnittelualueet: koulumaailma, työelämä ja sosiaalinen ympäristö TAUSTA

3 KAVERIKAHVILA Osallistava menetelmä, vertais- ja opettamalla oppiminen
Nuoret organisoivat opetustuokioita toisilleen Opetuksen sisällä Oppituntien ulkopuolella Nuoret vastuuroolissa opetustuokioissa. Opettaja mahdollistaa toiminnan. Luokkahuoneen hierarkioita häivytetään Tarjolla on oppimisen lisäksi syötävää ja juotavaa. Nämä kustannetaan hankkeen rahoista hankintalapuilla kouluille. 200 € per Kaverikahvila. Eri-ikäiset oppilaat opiskelevat yhdessä tehden Toimii yläkoululaisilta alakoululaisille ja/ tai ylä- ja alakoulun sisällä

4 OPETUKSEN SISÄLLÄ Pasilan peruskoulussa
9.-luokkalaiset ovat opettaneet lukemista alakoulun valmistavan luokan oppilaille. 8.- luokkalaiset ovat vetäneet dekkaripajaa 3.- luokkalaisille. 8.-luokkalaiset järjestivät riimipajan 2.-luokkalaisille. Kaverikahvila Ruuti Expossa (8.-luokkalaiset) 5.-luokkalaiset suorittivat avaruusjakson kokeen pitämällä opetustuokioita alaluokille. 6.-luokkalainen toimi vertaisopena 1. ja 3. luokassa.

5 OPPITUNTIEN ULKOPUOLELLA
Vesala yläkoulun oppilaat ovat pitäneet torstaiaamuisin ennen koulun alkua aamupalakahvilaa, jonne voi tulla saamaan apua läksyihin. Myllypuro Yläkoululaiset ovat pitäneet opintotuokioita alakoululaisille tiistaisin koulun jälkeen 5- ja 6 luokkaiset ovat pitäneet nuoremmille oppilaille opiskelu- ja salivälitunteja Oppilaille on järjestetty arviointikokouksia toiminnan tueksi Jakomäki yläkoululaisten pienemmille pitämä läksykerho yhteistyössä nuorisotalon ja koulun kanssa. Kallahti 7-luokkalaisten ja ekaluokkalaisten yhteistyönä. Seiskat ovat olleet apuna tunnilla ja välitunneilla. Tätä tehdään nyt 5 viikkoa, ja kuudes viikko on mehuhetki.

6 MITÄ ON OPITTU? Oppilaat innostuvat helposti
Oppilaat ovat toimineet itsenäisesti Oppilaat ovat tulleet omalla vapaa ajalla, myös kipeänä Oppilaat ovat suositelleet kavereille Muutkin oppilaat ovat pyytäneet päästä opettamaan alakoululaisia Oppilaat ovat ottaneet vastuuta järjestelyistä Alakoululaiset ovat saanet mahdollisuuden saada opetusta tarvittaessa eri kielillä Opettajien suhtautuminen passiivisina pidettyihin oppilaisiin on muuttunut kokeilun myötä Positiivinen roolimalli alakoululaisille vanhemmista oppilaista Keino lisätä lukemista niille, jotka eivät lue

7 MITEN PÄÄSTÄ ALKUUN KAVERIKAHVILA-TOIMINNASSA?
Ottakaa yhteyttä Kaverikahvila-koordinaattoriin Kirsti Kallansalo puh Innostuneet opettajat mukaan, kahdesta on hyvä aloittaa Missä tilanteessa tätä voisi meidän koulussa toteuttaa ? Koordinaattori on apuna tarvittaessa. Kenelle oppilaistasi tämä mielestäsi sopisi ? Suunnitelkaa oppilaiden kanssa Kaverikahvilan toteutus Tärkeää muistaa Kaverikahvilaa toteuttaessa Oppilaille annettava tilaa toteutuksessa. Opettajat ja koordinaattori ovat saatavilla tarvittaessa. Oppilaat tarvitsevat tukea ja kannustusta toiminnan aikana ja opetustuokioiden suunnitteluun. Toiminnan alkuun mahdollista saada vertaisohjaaja koulutus. Onnistuu pienellä suunnittelulla ja sopii moneen tilanteeseen Toimintatapa voi vaihdella tarpeen mukaan. Helppo kokeilla erilaisten oppijoiden tarpeisiin.


Lataa ppt "KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google