Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAino Eeva-Liisa Rantanen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
24.9.2016 1 Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna 2.9.2010 Anne-Marie Rigoff
2
24.9.2016 2 Taustaa Perusopetuslaki: ”Koulun on kerättävä tietoja oppilaiden poissaoloista” Poissaolot on tärkeä kouluikäisten terveyden ja hyvinvoinnin indikaattori Käytännöt kirjavia mikä on poissaolo/myöhästyminen? miten tieto tulisi kirjata?
3
Taustaa Syksyllä 2009 peruskoulujen johdolle tehdyn kyselyn mukaan: Poissaolotuntien kokonaismäärä tiedetään noin puolessa kouluista Sairauspoissaolojen määrä kolmanneksessa kouluista Luvattomat poissaolot tiedetään noin 40 % kouluista 24.9.2016 3
4
Taustaa Puuttuu Valtakunnalliset määritykset Yhteiset toimintakäytännöt Kirjaaminen Seuranta Toimenpiteet Tietojen systemaattinen hyödyntäminen Varhaisessa puuttumisessa Koulun toiminnan johtamisessa/kehittämisessä 24.9.2016 4
5
Yhteistyö harjoittelukoulujen kanssa Yhteistyö aloitettu 06/2007 Tavoitteena: Määritellä keskeiset oppilashuollon ydintoimintojen sisältöalueet Määritellä tunnusluvut, joiden kirjaaminen on olennaista koulun arjessa Kirjata yhteisen määrittelyn mukaiset asiat systemaattisesti oppilashallinto-ohjelmaan Hyödyntää tietoja varhaisessa puuttumisessa sekä koulun toiminnan johtamisessa 24.9.2016 5
6
Harjoittelukoulut/THL Harjoittelukoulut (kaikki mukana) Koulujen yhdyshenkilöt osallistuvat työkokouksiin 2-4/krt/v Osallistuvat määrittelytyöhön Vievät kehitysideat testattaviksi/kommentoitaviksi Toimivat opettajien kouluttajina/teknisenä tukena THL (TedBM) Työkokouksien organisointi Asiantuntijatuki Yhteisten käytäntöjen levittäminen/tiedottaminen Tietojärjestelmätoimittajien informoiminen 24.9.2016 6
7
Määritellyt sisältöalueet: Poissaolo ja myöhästyminen Oppilaan työskentely Oppilaan käyttäytyminen Toimenpiteet (lokakuun päivityksessä) Tavoitteena ottaa kaikki luokitukset käyttöön valtion harjoittelukouluissa Hyödyntää tietoja systemaattisesti 24.9.2016 7
8
Poissaolo ja myöhästyminen Myöhästyminen alle 15 min Sairauspoissaolo Muu luvallinen poissaolo Luvaton poissaolo (myös myöhästyminen yli 15 min. oppitunnista) 24.9.2016 8
9
Oppilaan työskentely Kotitehtävät tekemättä Opiskeluvälineet puuttuvat Ei osallistu opiskeluun Häiritsee työrauhaa Positiivinen muutos koulutyöskentelyssä Joku muu 24.9.2016 9
10
Oppilaan käyttäytyminen Kiusaaminen (esim. seksuaalinen häirintä, nimittely ym.). Ilkivalta Tupakointi/nuuskaaminen kouluaikana Alkoholi/huumeet tms. koulussa (käyttö, tuominen, välittäminen kouluaikana) Varkaus/näpistely Väkivaltainen käytös (esim. uhkailu, tappelu, raivonpurkaus) Kouluyhteisön vakava häirintä Joku muu 24.9.2016 10
11
Esimerkkejä tietojen hyödyntämisestä Tarkastellaan poissaoloja/myöhästymisiä –Koko koulun tasolla vrt. muihin kouluihin –Luokkatasolla Käsitellään tietoja –Opettajien kokouksessa –Oppilashuoltoryhmässä –Vanhempainillassa Tavoitteena yhteinen käytäntö tallennetun tiedon hyödyntämiseen 24.9.2016 11
12
Yhteisten käytäntöjen kuvaukset Tulossa syksyn aikana: Yhteinen kirjattu kuvaus kaikista sisältöalueista (poissaolot, työskentely, käyttäytyminen, toimenpiteet) Mihin merkitään Milloin Missä muodossa Helposti kaikkien löydettävissä (esim. sijaiset) 24.9.2016 12
13
Haasteita Koulut erilaisissa vaiheissa kirjaamisessa Toimenpide luokitus tulossa syksyllä Yhteiset toimintamallit harjoittelukouluille Puuttumisen käytäntöihin Tietojen systemaattiseen hyödyntämiseen Mallin levittäminen muihin kouluihin Pilottina Oulun seutu 24.9.2016 13
14
Tulevaisuuden näkymiä: Reaaliaikainen työkalu oppilaan läsnäolon seurantaan 24.9.2016 14
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.