NUOREN ITSETUNNON VAHVISTAMINEN 10.3.2016 Tuulevi Larri Psyk.sh, työnohjaaja Kriisi-ja perhetyöntekijä SPR, Nuorten Turvatalo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Advertisements

Koulussa elämää opettelemassa
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Unelma hyvästä urheilusta
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Humanismi.
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
ELÄMÄNHALLINTA.
Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
6.4 Liikunnan merkitykset

Vastuullisuus Askel 7.
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Leikki-iän tunteet.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
LAPSEN ITSETUNTO JA TUNNE-ELÄMÄ KEHITTYVÄT -aggression hallinta kasvaa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Lukutaito ja syrjäytyminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Terveiset Yö-ryhmästä
shine Strong human increases new energy
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Harjoituksen ohjaaminen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Harjoituksen ohjaaminen
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

NUOREN ITSETUNNON VAHVISTAMINEN Tuulevi Larri Psyk.sh, työnohjaaja Kriisi-ja perhetyöntekijä SPR, Nuorten Turvatalo

Mitä itsetunto oikein onkaan Aikuisen tehtävät itsetunnon tukemisessa Katsaus tunnetaitoihin

ITSETUNTO … Nuori, jolla on hyvä itsetunto, asuu tyytyväisenä oman nahkansa sisällä. Hän hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Hän tietää mitä tekee ja saavuttaa tavoitteensa. Hän on varma, avoin ja tulee toimeen muiden kanssa. Hän luottaa omiin kykyihinsä ja ominaisuuksiinsa ja osaa kohdata myös puutteensa. Hänellä on taito nähdä itsensä myönteisenä kokonaisuutena, ja hän uskaltaa olla erilainen eikä ole muiden johdateltavissa. Lapsi, jolla on huono itsetunto, epäilee omia voimiaan ja kykyjään selviytyä haasteista. Itsetunto on kykyä kuunnella ja noudattaa omantunnon ääntä.

…  Nuori, jolla on hyvä itsetunto, suhtautuu toiveikkaan luottavaisesti itseensä, ympäristöönsä ja tulevaisuuteensa Hyvä itsetunto antaa nuorelle luvan olla oma itsensä, olla omaa mieltä asioista ja kuunnella toisten mielipiteitä Hyvä itsetunto auttaa nuorta keskittymään omiin tavoitteisiin ja opiskeluun Kun on tasapainossa itsensä kanssa, ei ole tarvetta alistaa muita

….

MITEN HYVÄ ITSETUNTO KEHITTYY Turvallinen kiintymyssuhde on kaiken lähtökohta Tunne siitä, että maailma on ennakoitavissa Suhteeseen mahtuu kaikki lapsen tunteet Myös negatiiviset tunteet: viha ja raivo, pettymys, suru jne Lapsi tulee hyväksytyksi myös epäonnistuneena, surkeana ja vihaisena On hyvä sellaisena kuin on Helliminen, kosketus ja katseen merkitys Lapselle kehittyy tunne siitä, että oma keho on hyvä ja rakastamisen arvoinen

AIKUISEN TEHTÄVÄT ITSETUNNON TUKEMISESSA 1.Usko nuoreen 2.Ole läsnä 3.Kohtaa hänet ja kuuntele 4.Tue tarvittaessa 5.Iloitse arjesta 6.Ole mallina 7.Huomioi yksilöllisyys 8.Pysy aikuisena 9.Huomioi oma jaksamisesi 10.Usko itseesi – olet maailman paras vanhempi ja aikuinen lapsellesi ( Raisa Cacciatore)

… Aikuinen on luja seinä ja pehmeä syli Minimoi häpeän kokemukset Älä nolaa tai nöyryytä Lohduta itsensä noloksi tuntevaa lasta Muista kiittäminen aina kun siihen on aihetta Huomioi lapsen/nuoren luonteen piirteet Anna myönteistä palautetta aina kun siihen on aihetta Ehkäise kiusaamista Etsi harrastuksia, joissa nuori kokee olevansa taitava Keskusteluja ja kompromisseja Ota lapsi/nuori mukaan elämään

… Nuoruus on ailahtelua kaikkivoipaisuuden ja arvottomuuden tunteiden välillä Jari Sinkkonen

TUNNETAIDOT JA ITSETUNTO Itsearvostus Itsehallinta Empatiakyky Sosiaaliset tunnetaidot ja ihmissuhdetaidot Kykyä tunnistaa ja säädellä omia tunteita sekä ilmaista niitä rakentavasti

TUNTEIDEN TUNNISTAMINEN JA SÄÄTELY Taitoa havaita omia tunteita Taitoa ymmärtää syitä, jotka tunteet synnyttävät Tunteiden käsittelyä sopivina annoksina Sillä tavalla tunteet ovat jollain lailla hallittavissa Tunteet eivät käy ylivoimaisiksi Edellyttää kykyä lohduttaa ja rauhoittaa itseä

MITEN VOIMME AIKUISINA AUTTAA NUOREN TUNTEIDEN TUNNISTAMISTA JA SÄÄTELYÄ

TUNTEIDEN SÄÄTELYÄ ON KYKY Palauttaa tunnetasapaino Hallita ja kanavoida impulsseja ja himoja Säädellä vihanilmauksia Lohduttaa itseä ja muita Tasoittaa tunnekuohuja Rentoutua jännityksestä

OMIEN TARPEIDEN KUUNTELU JA MUIDEN TARPEIDEN HUOMAAMINEN Yksinkertaisimmillaan se on sitä että huomaa milloin itsellä on nälkä, milloin väsyttää ja milloin on tarvetta esim. liikunnalle. Itsearvostusta – kykyä rakastaa itseään, hyväksyä itsensä ja uskoa omiin mahdollisuuksiin Omien tarpeiden kuuntelu on itsestä huolehtimista Omien tarpeiden kuuntelu on yhteydessä jämäkkyyteen

TUNTEIDEN RAKENTAVAA ILMAISUA ON Lämpimien tunteiden osoittaminen Heikkouksien ja haavoittuvuuden salliminen Loukkaantumisesta ja kiukusta kertominen Surun näyttäminen ja siinä lohduttaminen Kannustaminen ja rohkaisu Myönteisen palautteen antaminen Kuunteleminen ja läsnäolo Toisen huomioiminen Myötätunnon osoittaminen Ilahduttaminen

JÄMÄKKYYS ELI ASSERTIIVISUUS Kykyä puolustaa omia oikeuksia toista ihmistä loukkaamatta Fyysisiä ja henkisiä rajoja Omien resurssien ja voimavarojen rajoja – EI;n sanomisen opettelua Jämäkkä ihminen tiedostaa omat ajatuksensa ja tunteensa Hän osaa kuunnella toisia ja eläytyä toisen tilanteeseen pitäen kuitenkin koko ajan puolensa Jämäkkä ihminen osaa jo kantaa vastuun omista tunteista ja osaa pitää huolta itsestään.www. Vahvistamo.fi

LÄHTEET: MITEN TUEN LAPSEN JA NUOREN ITSETUNTOA 2008; RAISA CACCIATORE – ERJA KORTENIEMI-POIKELA – MAARIT HUOVINEN VAHVA VANHEMMUUS – PARAS TUKI NUOREN KASVUUN 2005 (TOIM. JAANA SYRJÄLÄ) VÄESTÖLIITTO UUDISTUVA MIELLENTEYSTYÖ 2014; VUORILEHTO, LARRI, KURKI &HÄTÖNEN