Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeikki Lehtinen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys
2
LAPSUUS minäkokemus rakentuu sosiaalisissa suhteissa (varhainen vuorovaikutus) kiintymyssuhteiden (turvallinen, turvaton) ja minäkokemuksen vakiintuminen (hyväksyntä, torjunta) itsenäinen toiminta (”osaan”) itsesäätelyn kehitys (esim. ”tyhmä kynä” > harjoittelu > taidot) leikkien merkitys kouluikäisen itsetunto (palaute)
3
NUORUUS identiteetti rakentuu (erilaiset ”kokeilut”, seksuaalisuus, itsearviointi, myös negat. identiteetti) minäkäsitys monipuolistuu fyysinen kehitys aikuisuuteen ystävyyssuhteet > suhde vanhempiin etääntyy, suhde ikätovereihin lähentyy (syrjäytyminen tai ”hallittu yksinäisyys”) ryhmäpaine ja roolit ajattelutaitojen kehitys
4
kehonkaavan vääristymät (ylikorostunut fyysinen minuus, syömishäiriöt, ”vierauden tunne”) tietoisuus omista taidoista ja mahdollisuuksista (realismi/epärealismi, oikeus haaveisiin/haavemaailmaan pakeneminen) nuori alkaa hahmottaa omaa elämäntarinaansa (näkökulma omaan elämänkaareen)
5
vanhempien kiinnostus auttaa nuorta kohtaamaan oman elämän (turvallisuuden tunne) identiteetti (persoonallisuus) voi muodostua aktiivisen toiminnan pohjalta tai siihen ajaudutaan (identiteetti voi jäädä myös hyvin ”ohueksi”) masentuneiden nuorten ongelma (itsetuhoisuus, välinpitämättömyys )
6
AIKUISUUS fyysiset muutokset ”vähäisiä” ihmissuhteet ja tuotteliaisuus (parisuhteet, vanhemmuus, työelämä/ työttömyys, luovuus, ”elinikäinen oppiminen”) ajattelu laajenee (elämänkokemus) minäkäsitys syvenee (”voin löytää itsestäni uutta”) persoonallisuuden perusrakenteet suuntaavat toimintaa
7
VANHUUS fyysinen ikääntyminen kognitiivisten kykyjen heikkeneminen (ylläpito!) sosiaalinen vv tärkeää tyytyväisyys vai tyytymättömyys nykypsykologia: ihminen on aktiivinen toimija läpi koko elämänsä vanhuuden psyykkiset häiriöt (esim. aivojen rappeutuminen)
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.