Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa"— Esityksen transkriptio:

1 Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
KT, TYP-verkostopäällikkö Anna-Liisa Lämsä Pohjois-Pohjanmaan TYP Anna-Liisa Lämsä

2 Nuoruus ikävaiheena Nuoruusikä muodostaa yksilönkehityksessä eräänlaisen kehityksen pullonkaulan, tiimalasin kapeimman kohdan, jossa lyhyellä aikavälillä selvitettävänä useita elämänmuutoksia mm. siirtyminen peruskoulusta toisen asteen koulutukseen ja edelleen kohti työelämää muuttaminen pois lapsuudenkodista muutokset kaverisuhteissa mikäli liikaa muutoksia selvitettävänä liian lyhyellä aikavälillä voi tiimalasi mennä tukkoon ja nuori voi kokea olevansa eksyksissä Anna-Liisa Lämsä

3 Kunnes löytää paikkansa tässä maailmassa
Nuorten asema työmarkkinoilla, jatkuva tilapäisyys nuorten luottamus työmarkkinoihin ja omiin mahdollisuuksiinsa rakentaa tulevaisuutta oman työn varaan koulutushalukkuus ja -motivaatio alttius koulutuksen keskeyttämiseen aloilla, joilla työttömyys korkea omaa tulevaisuuttaan suunnitteleva nuori tarvitsee aikuista rinnalla kulkijana, tulkkina, matkaoppaana ja peilinä, josta hän voi nähdä mikä ja millainen hän on ja mitä hänestä voi tulla Anna-Liisa Lämsä

4 Ammatinvalinnan perinteinen väylä
Myöhäismoderni ammatinvalinnan väylä Suvun mallien ja perinteiden merkitys Perinteiset työ- ja elämänurat Työmarkkinoiden muutosten vaikutukset nuoren työ- ja koulutususkoon? Harrastusten ja valintojen merkitys Monta elämänuraa, elinikäinen oppiminen. Ongelmana valinnan pakko, vaikka ei tietäisi mitä haluaa, miten se on mahdollista saavuttaa tai mitä työskentely tietyllä alalla todella on. Voiko kyse olla myös nuoren kapinasta, kun hän ei koe saavansa tarvitsemaansa tukea valintoihin? Anna-Liisa Lämsä

5 Aikuisen tehtävä on edustaa lapsen tulevaa tahtoa (Martti Haavio)
Ohjaus on keskeisin tekijä nuoren oman paikan löytämisessä ja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyssä merkitysten rakentaminen aikuinen nuoren peilinä identiteetti, toivo Ohjauksen perusprinsiipit Minän palapeli Kuuntele Kannusta Luota Anna palautetta Juhani Tamminen 2000 Kuka minä olen? Mitä minusta voi tulla? Anna-Liisa Lämsä

6 Toivon pedagogiikka Aikuisten yhtenä tehtävänä - ehkäpä tärkeimpänä on toivon ylläpitäminen nuorten elämässä Nykyisten ja tulevien mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä mahdollisista vastoinkäymisistä ja rajoitteista huolimatta Anna-Liisa Lämsä

7 …mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä
Kaikkea saa tehdä. Kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia pitää tempoa, kaikkia kuita kurkotella. On vain yksi ehto, elinehto: Värisevää sielua ei saa tallata Tommy Taberman Anna-Liisa Lämsä

8 Toivon ylläpitäminen…
Toivon tarjoaminen ei ole pakoa todellisuudesta, eikä ongelmien lakaisemisesta maton alle. Sen sijaan siinä haastetaan myös nuoren itse kohtaamaan oma vastuunsa. Joskus jo pienen pieni toivon kipinä ja aikuisen oikea-aikainen rohkaisu ja kannustus voivat olla ratkaisevan tärkeitä: elämä jatkuu mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta. Anna-Liisa Lämsä

9 Elämän perusasiat eivät ole vaikeita: Yksi ihminen, joka välittää ja
yksi asia, jossa tietää olevansa hyvä. Yksinkertaisesti olla rakastettu ja tarvittu Rutter Anna-Liisa Lämsä

10 Kysymyksiä? Kommentteja?
KIITOS! Kysymyksiä? Kommentteja? Anna-Liisa Lämsä Anna-Liisa Lämsä


Lataa ppt "Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google