Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Tomi Kiilakoski
2
Muutokset: teknologia ja digitaalisuus ( piirros Marika Tervahartiala)
Kännykkä Tomi Kiilakoski
3
Lähtökohta Martin Heidegger (1954) aikamme ei ole teknologinen aikakausi sen takia, että se on koneen aikakausi. Päinvastoin, aikamme on koneen aikakausi sen takia, että se on teknologinen aikakausi. Uudelleenmuotoillen: Kulttuurimme ole digitaalinen aikakausi Internetin vuoksi, vaan se on Internetin aikakausi sen vuoksi, että se on jo lähtökohtaisesti digitaalisen teknologian aikakausi. Tomi Kiilakoski
4
Teknologia arkea rakentavana puitteena
Nykyelämää ei voi ymmärtää ilman teknologiaa – teknologia ja sosiaalinen kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat toisiinsa Kaplan (2009): Mistä tahansa löydämme ihmisiä, löydämme suhteita teknologioihin; mistä tahansa löydämme teknologiaa, löydämme suhteita ihmisiin Vuorovaikutus, rakastuminen, ostokset, työnteko, harrastukset ovat teknologiaan sidoksissa olevia aktiviteetteja Tomi Kiilakoski
5
Teknologia arkea rakentavana puitteena
Nykyelämää ei voi ymmärtää ilman teknologiaa – teknologia ja sosiaalinen kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat toisiinsa Kaplan (2009): Mistä tahansa löydämme ihmisiä, löydämme suhteita teknologioihin; mistä tahansa löydämme teknologiaa, löydämme suhteita ihmisiin Vuorovaikutus, rakastuminen, ostokset, työnteko, harrastukset ovat teknologiaan sidoksissa olevia aktiviteetteja Tomi Kiilakoski
6
Kankea määritelmä nuorisotyölle (Kiilakoski 2013)
Nuorisotyö on tavoitteellista kasvatuksellista toimintaa, joka rakentaa prosesseja, joiden varassa nuorisotyön tavoitteiden on mahdollista toteutua. Tomi Kiilakoski
7
Digitaalisen nuorisotyön paikka?
Työmuoto = vastaus kysymykseen, mitä nuorisotyö tekee? Työmenetelmä = vastaus kysymykseen, miten nuorisotyö tekee? Työkalu = yksittäinen työvaihe työmenetelmässä? (Kiilakoski, Kinnunen & Djupsund Miksi nuorisotyötä tehdään?) Tomi Kiilakoski
8
Nuorisotyön pilarit (Torbjörn Forkby)
Kulttuurinen pilari: toimintojen pitäisi huomioida nuorten esteettiset tarpeet ja auttaa ilmaisemaan itseään. Demokraattinen pilari: toimintojen pitäisi vahvistaa kokemusta toimijuudesta sekä opettaa, miten muutoksia saadaan aikaan Pedagoginen pilari: toimintojen pitäisi tukea nuoren kasvua ja vahvistaa hänen kykyjään,. Tomi Kiilakoski
9
Taustaksi: Ruotsi (Torbjörn Forkbyn mukaan)
4. Terveydellinen pilari: Toimintojen tulisi tukea nuorten terveyttä. 5. Sosiaalipoliittinen pilari: Toimintojen pitäisi estää sosiaalisia ongelmia. Yhteenvetäen: nuorisotyön toiminnot yhdistävät yksilöllistä yhteisölliseen, ja ulottuvat minäkuvan vahvistamisesta yksilön rakenteellisten suhteiden vahvistamiseen. Tomi Kiilakoski
10
Suhdenäkökulma Nuorisokasvatus on nuoren itseilmaisun, itsetunnon, itsen hyväksymisen tai itseksi tulemisen tukea. Nuorisokasvatus on nuorten suhteiden tukemista: Nuorten suhde toisiin nuoriin Nuorten suhde luotettaviin aikuisiin (sukupolvisuhteet) Nuorten suhde palvelujärjestelmään ja rakenteisiin Nuorten suhde alueeseen ja lähiympäristöön Nuorten suhde yhteiskuntaan Nuoren suhde globaaliin maailmaan ja luontoon Tomi Kiilakoski
11
Eri kestoisia toimintoja
Lyhytkestoiset prosessit (tuntien tai muutaman päivän mittaiset) Viikkoja kestävät prosessit Kuukausia kestävät prosessit Vuosia kestävät prosessit Tomi Kiilakoski
12
Sanomiset Tekemiset Suhteet Käytäntöarkkitehtuurin idea
(Kemmis & Grootenboer 2008; Kemmis 2015) Sanomiset Tekemiset Suhteet
13
Olennaiset kysymykset ovat pedagogisia, eivät teknologisia
Tärkein kysymys on, mitä välineellä halutaan saavuttaa: Millaista oppimista tai toimintaa sen avulla on tarkoitus tukea? Millaista vuorovaikutusta halutaan vahvistaa ? Miten teknologian käyttö liittyy tavoitteisiin? Onko se työkalu vai työmenetelmä? Onko sen tehtävä luoda uutta tai korvata vai täydentää? Millaisen prosessin osa se on? Tomi Kiilakoski
14
Toiminnan taju Tomi Kiilakoski
15
Kommentteja, Vaaroja: prosessia ei saa mystifioida -> Ajatus siitä, että prosessi itsessään tuottaisi väistämättä hyviä tuloksia. Vrt. brittikuvio Nuorisotyöntekijä ”sissisoturina” nuorten puolella aikuisyhteiskuntaa ja muuta pahaa vastaan. –> Prosessi on hyvä, jos se kytkeytyy organisaation tavoitteisiin´. Arviointinäkökulma: Logbok yhtenä tapana arvioida nuorisotyötä. Tarvitaan kvantitatiivisia, luotettavia ja vertailukelpoisia mittareita. Mittarit mittaavat useimmin tuotoksia, mutta eivät niinkään sitä, mitä nuorisotyössä tapahtuu tai mitä vaikutuksia siellä tapahtuu. Tarvittaisiin myös mittareita, joiden avulla kuvata prosesseja. Mutta miten kuvata niitä prosesseja, jotka eivät ole nuorisotyön kannalta toivottavia tai jotka eivät vastaa nuorisotyöntekijöiden ihannekäsitystä. Tomi Kiilakoski
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.