Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!"— Esityksen transkriptio:

1 Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!

2 OPETUKSEN MÄÄRÄYKSET JA TOIMINTAOHJEET
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen osuus noin 750 sivua liitteineen. Esiopetuksen opetussuunnitelma noin 100 sivua. Lukion opetussuunnitelman päivitys noin 300 sivua.

3 Vanhempainillan teemoja kodin ja koulun yhteistyöstä
Meidän perheessä asuu alakoulussa ”opissa” käyvä 7-12 vuotias lapsi. Mitä se tarkoittaa ? Onko kotitehtävät tehty? Oppimisen arviointia, työskentelyn arviointia ja käyttäytymisen arviointia Omat ja toisten luonteenvahvuudet

4 7-12 vuotias kehittyy jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa
Fyysinen kasvu etenee kohti yhä varhaistuvaa puberteettia eli murrosikää Itsekeskeisyydestä vapautuminen kohti empatiaa Motorinen kehitys, erityisesti hienomotoriset taidot ja havaintomotoriset taidot Muistin kehittyminen, nopeutuminen ja automatisoituminen Ajattelun kehittyminen, tieto- ja käsitevarasto kasvaminen Lukemaan oppiminen Laskutaidon oppiminen Tunteiden hallinnan ja käyttäytymisen kehitys Tarkkaavaisuuden kehittyminen ja itsehillintä ( ärsykkeitä ei tarvi kommentoida) Kaverisuhteet Vapaa-ajan vietto ja harrastukset Median vaikutus sisällöistä kohti virtuaali- ja lumetodellisuutta

5 Onko kotitehtävät tehty?
Vanhempien näkemykset lastensa osaamisesta ja kyvykkyydestä erilaisissa tehtävätilanteissa ja vanhempien odotukset muovaavat lapsen käsitystä oppijana jopa vahvemmin kuin lapsen todellinen taitotaso. (Kaisa Aunola) Ohjauskeskustelu ja lähikehityksen vyöhyke (Lev Vygotsky) Auttaa lasta/oppilasta hahmottamaan ja ymmärtämään mitä hänen on tarkoitus oppia, mitä hän on jo oppinut, miten hän voivat edistää omaa oppimistaan, miten hän voi parantaa/kehittää työskentelyään ja käyttäytymistään antaa palautetta oppilaalle siitä, miten hän on saavuttanut asetut tavoitteet

6 Omat ja toisten luonteenvahvuudet
Opetuksen ja kasvatuksen tehtävä on lisätä maailmaan hyvää sekä opettaa taitoja, jotka palvelevat yksilöä, yhteisöä ja koko yhteiskuntaa. Yksi toimivimmasta keinoista kasvattaa hyvinvointia on osoittaa lapsille ja nuorille heidän vahvuutensa. Huomaa hyvä itsessäsi, rakenna elämäsi vahvuuksille ja näytä se muille!

7 LUONTEENVAHVUUKSIEN OPETTAMINEN
sinnikkyys, Itsesäätely, myötätunto, huumorintaju, innostus, kiitollisuus, luovuus, oppimisen ilo, rakkaus reiluus, rohkeus, ryhmätyötaidot, sosiaalinen älykkyys, toiveikkuus, uteliaisuus, ystävällisyys .

8

9 Oppimisen edistymisen arviointia, työskentelyn arviointia ja käyttäytymisen arviointia
    

10 Käyttäytymisen arviointi ja kriteerit
Arvioinnin kohteet Asiallinen käyttäytyminen ja hyvät tavat Muiden ihmisten huomioon ottaminen Ympäristön huomioon Pelisääntöjen noudattaminen Erinomainen (9-10) Ymmärtää-taso Osaa oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Osaa toimia tilanteeseen sopivalla tavalla. Kielenkäyttö asiallista ja kohteliasta. Luotettava, rehellinen ja oikeudenmukainen. Edistää työrauhaa ja rakentaa myönteistä ilmapiiriä. Huolehtii yhteisestä omaisuudesta ja ympäristöstä. Noudattaa toiset huomioiden ja pelisääntöjen merkityksen ymmärtäen. Hyvä (8) Taitaa-taso Osaa itsenäisesti. Kielenkäyttö asiallista. Käyttäytyy moitteettomasti Antaa työrauhan ja työskentelee kaikkien kanssa. Osaa itsenäisesti. Huolehtii omasta työympäristöstään. Noudattaa pelisääntöjä. Tyydyttävä (7) Tietää-taso Osaa ohjattuna. Ajoittain epäasiallista kielenkäyttöä ja/tai käyttäytymistä.  Häiritsee työrauhaa ajoittain. Yhteistyö kaikkien kanssa ei onnistu. On välinpitämätön. Rikkoo pelisääntöjä vaikka tietää ja ymmärtää ne. Välttävä (5-6) Tuettu-taso Osaa tuettuna. Kielenkäytössä ja käytöksessä epäasiallisuutta, röyhkeyttä tai ylimielisyyttä. Muiden ihmisten häirintää ja kiusaamista. Sotkemista ja rikkomista. Rikkoo pelisääntöjä Aiheuttaa toiminnallaan vaaratilanteista tai/ja vahingoittaa toisia.

11 Työskentely arviointi ja kriteerit
Arvioitavat kohteet Taito säädellä omaa työskentelyään Taito arvioida omaa työskentelyään Taito toimia vastuullisesti Taito yrittää parhaansa Erinomainen (9-10) Ymmärtää-taso Osaa oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Hyvä (8) Taitaa-taso Osaa itsenäisesti. Tyydyttävä (7) Tietää-taso Osaa ohjattuna. Välttävä (5-6) Tuettu-taso Osaa tuettuna.

12 LUKU 6 OPPIMISEN ARVIOINTI: työskentelyn arviointi (taulukko)
Työskentelytaidot ● taito säädellä omaa työskentelyään - taito huolehtia työskentelyvälineistä - taito huolehtia tehtävistä ● taito arvioida omaa työskentelyään - taito ottaa palautetta vastaan -taito reflektoida mistä oma työskentely aiheutuu ● taito toimia vastuullisesti - taito suunnitella omaa työtään - taito ryhtyä työhön ”aloittaa” - taito saattaa loppuun työ ● yrittää parhaansa


Lataa ppt "Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google