Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LAPSEN ITSETUNTO JA TUNNE-ELÄMÄ KEHITTYVÄT -aggression hallinta kasvaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LAPSEN ITSETUNTO JA TUNNE-ELÄMÄ KEHITTYVÄT -aggression hallinta kasvaa"— Esityksen transkriptio:

1 LAPSEN ITSETUNTO JA TUNNE-ELÄMÄ KEHITTYVÄT -aggression hallinta kasvaa
Petra Suonio 2013

2 MIKÄ IHMEEN ITSETUNTO? ” Pidetään kehumiset minimissä, niin lapset tiedostavat jo varhain olevansa vain maan tomua.” ” Ei kai niitä ylpeiksi voi kasvattaa” ” Kampanja pystyyn itsetunnon tukemiseksi” ” Suomalaisilla on tunnetusti huono itsetunto”

3 Kysymyksiä itsetunnosta
Onko itsetunto pysyvä? Vaikuttaako temperamentti itsetuntoon? Vaikuttaako ympäristö itsetuntoon? Vaikuttaako perimä?

4 ITSETUNTO Jos käsite tuntuu epämääräiseltä, niin sitä on itsetuntokin
Vaihtelee ” epämääräinen tunne itsestä” Ihmisen kokemus omasta arvostaan Ihmisen psyykkinen tasapaino on riippuvainen ympäristön antamasta palautteesta sekä sisäisistä tulkinnoista Integrointi minäkuvaan

5 ITSETUNTO Tunnetta, että olen hyvä
Itseluottamusta ja itsensä arvostamista Oman elämän näkemistä arvokkaana Kykyä arvostaa muita ihmisiä Itsenäisyyttä oman elämän ratkaisuissa Epäonnistumisten ja pettymysten sietokykyä

6 MITÄ ITSETUNTO EI OLE ITSEVARMAA ESIINTYMISTÄ
ITSENSÄ NÄKEMISTÄ AINOASTAAN POSITIIVISENA SOSIAALISTA ROHKEUTTA ITSEKKYYTTÄ

7 ALUSSA ON KEHO JA VAIN VÄHÄN MIELTÄ
Itsetunnon varhaisimmat juuret ovat ruumiillisia Lapsi oppii tuntemaan itsensä ensin fyysisenä ja vasta sitten psyykkisenä Ei- kielellisen vuorovaikutuksen merkitys KOSKETUS, KATSEET, ÄÄNENSÄVYT, ASENNOT, LIHASJÄNTEYS BODY-EGON KEHITTYMISEN MERKITYS

8 Esim. Perheissä joissa puhutaan vähän, katseiden, eleiden, äänen sävyjen tai selän kääntämisen merkitys korostuu entisestään MITEN VIESTIÄ LAPSELLE ETTÄ HÄN ON ARVOKAS SELLAISENAAN, ILMAN SUORITUKSIA?

9 PALJON KANNUSTUSTA MUTTA, VAIN HYVÄSTÄ SYYSTÄ
Vältä yltiöpositiivisuutta Älä kuitenkaan jätä huomiotta Osoita lapselle ,miten hän on kehittynyt aiempaan suoritukseen nähden

10 Pelkkä kehuskelu ei tee lapsen itsetunnosta lujaa, vaan on kysymys paljon mutkikkaammista asioista
Ihannoiminen ei rakenna hyvää itsetuntoa Aikuisen tulee minimoida häpeälliset ja nöyryyttävät kokemukset ja auttaa lapsi selviytymään niistä

11 TUNNE-ELÄMÄN KEHITYS Tunteet tulevat esiin ajattelussa, käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa Tunnereaktiot ovat kaikilla samoja, mutta käyttäytymistavat vaihtelevat kulttuurin, temperamentin, kasvatuksen ja kokemuksen kautta Tunne-elämä kehittyy vuorovaikutuksessa Vauvan tunteet eriytymättömiä Autonominen hermosto aiheuttaa fysiologisia muutoksia

12 Perustunteet 0-6 kk yleinen hämmennys, inho, ilo, hämmästys
1v. Pelko ja kiukku eriytyvät Kaikilla vauvoilla on syntyessään samanlaiset kyvyt kokea ja ilmaista perustunteita

13 Sosiaaliset tunteet 2-3 v. Empatia Ylpeys Häpeä Syyllisyys
Mustasukkaisuus Kielenkehityksellä oleellinen merkitys!

14 Emotionaalinen kompetenssi
Ihmisen kyky käsitellä omia tunteitaan, tunnistaa toisten tunteita sekä tulla toimeen näiden molempien kanssa Perusta vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidoille

15 Huom! Tunteiden kehittymisessä on syytä unohtaa uhmaikä- ajattelu
Lapsella/ihmisellä on kokoajan aggression hallinnan haaste Erityisen tärkeää, että lapsi oppii hallitsemaan ne- gatiivisia tunteita

16 Lasten haavoittuvuudessa eroja
Toiset lapset herkempiä emotionaaliselle häiriintymiselle Esim. lapset, joilla Oppimisvaikeuksia Kielen kehityksen viivettä Havaitsemiseen liittyviä haasteita Hyperaktiivisuutta keskittymisvaikeuksia

17 Tukeminen: Pysy aikuisena!
Älä mene lapsen tasolle, jos lapsi on aggressiivinen Reagoi -> lapsi oppii avoimeksi Ota rauhallisena tunteet vastaan Ole läsnä Älä kilpaile tunteesta ” Suostunko ärsyyntymään” Älä vastaa aggressiolla/vihalla Taistele väkivallan ihannointia vastaan

18 Viesti lapselle Kerro lapselle tunteista Tunteita saa ja pitää olla!
Tunteet ovat tärkeitä -> antavat energiaa Vastuu oman tunnetilan säätelystä on itsellä Saa suuttua, mutta käytös on hallittava Esim. vihaisena saa tulla ruokapöytään Opeta rakentavia tapoja purkaa tunne-energiaa

19 Huom! Lapsi ei opi mitään tunnekuohuissaan
Älä käske pyytää anteeksi, kun lapsi vielä aggression vallassa Uhmasta tulee puhua silloin, kun on mukavaa

20 Viesti lapselle!

21 Miten kanavoida aggressiivista energiaa oikein
Pelkkä kielto ei riitä Tekeminen Pompitaan, juostaan, revitään paperia, huudetaan Piirretään viha esim. villipeto liikennevalomalli

22 Nimeä tunteet Sanota lapsen tunteita Käytä ”tunnehahmoja”
Myönteiset, kielteiset Sinä näytät vihaiselta.. Käytä ”tunnehahmoja” Tunnemittarit Toimi lapsen tunnekielen tulkkina

23 Opeta lapselle kunnioituksen kulttuuria
Keskity myönteisyyteen Kiittäminen, tarravihot, onnistumisten esiin nostaminen Vältä kielteisyyttä Moittiminen, iva, pelko, rankaisu, ankaruus, kuritus

24

25 LAPSEN TOIVOTTOMUUDEN VASTAANOTTAMINEN
Lapsi tarvitsee toivon-> anna se lapselle Viesti lapselle turvaa, ole läsnä, pidä sylissä, lue kirjaa Kerro lapselle, että tästä selvitään Huomenna tuntuu jo paremmalta

26 LAPSEN AHDISTUKSEN VASTAANOTTAMINEN
Lapsen on vaikea saada ahdistuksesta kiinni Ota ahdistus vastaan-> älä ahdistu Piirretään ahdistus Konkretisoidaan

27 AGGRESSIO ON MUUTOSVOIMA
Lapsi tarvitsee vihan tunteet, ne kuuluvat kehitykseen Aggressio on synnynnäinen lapsen piirre Temperamentin vaikutus 2-vuotias on aggressiivisimmillaan 2-12v. Tärkein aggressiivisuuden opettamisen vaihe

28 Aggression hallinta aikuisuudessa
Pidän puoleni Sanon mielipiteeni Taistelen oikeudenmukaisuuden puolesta Olen samanarvoinen Siedän tunteita ja pärjään niiden kanssa Nautin elämäsä

29 Lähteet: Cacciatore: aggression portaat Virolainen ym
Lähteet: Cacciatore: aggression portaat Virolainen ym. Lapsen parhaaksi Sinkkonen. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun Keltikangas-järvinen. Hyvä itsetunto


Lataa ppt "LAPSEN ITSETUNTO JA TUNNE-ELÄMÄ KEHITTYVÄT -aggression hallinta kasvaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google