Muutos projektina Valtion henkilöstöpalvelut. Muutoksen tarpeellisuuden perustelut ”Miksi tämä muutos?” -Tuottavuus, alueellistaminen, ulkoistaminen -Vaikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Muutos ja hyvä työnantaja Keskustelutilaisuus Matti Hermunen Tiehallinto.
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
KEHTO-FOORUMI ORGANISOINTI.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
Ehkäisevän päihdetyön verkoston strategia
tehokkaampi tapa toimia!
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Valtioneuvoston henkilöstöpoliittiset linjaukset
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Valtion henkilöstöpalvelut - tukea muutoksiin Alueellistamisseminaari Helena Tammi.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Viestintäsuunnitelma
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Esitutkimusvaiheen viestintä KSHJ Yleisötilaisuus.
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi SenioriKasteen väliarviointi 06/ koonti ja esittely Ohjausryhmä Liisa Ahonen.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Henkilöstöstrategia
Yrityksen projektisuunnitelma
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Muutoksen johtamisen 8 askelta
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Koulutusvienti käyntiin
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
SNL:N VIESTINTÄ LIITON HYVÄKSYMÄT PAINOTUKSET: 1) Naisten Äänen jatkuvuus ja 2) tasa-arvon toteuttaminen MITÄ MITEN MISSÄ ULKOINEN VIESTINTÄ SISÄINEN.
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Muutos projektina Valtion henkilöstöpalvelut

Muutoksen tarpeellisuuden perustelut ”Miksi tämä muutos?” -Tuottavuus, alueellistaminen, ulkoistaminen -Vaikka ulkoa annettu velvoite, on kyettävä perustelemaan → nykyisellä ei voida jatkaa ”Miten minun käy?” -Johdon, esimiesten ja henkilöstön asenne -Oman suhtautumisen selkeyttäminen auttaa rationaaliseen toimintaan muutoksessa Valtion henkilöstöpalvelut2

Muutoksen johtaminen Ohjaavan ryhmän perustaminen Projektipäällikön nimeäminen –Ihmisten sekä asioiden johtajat → auktoriteetti, asenne –Työryhmät, niiden vastuut ja muille kuuluvat vastuut Resurssit, aika, välineet, valtuudet –Sisäiset verkostot ja eri roolien ja henkilöiden tehtäväjako –Esimiesten, kehittäjien ja muiden sisäisten toimijoiden valmentaminen ja tukeminen –Ulkopuoliset verkostot ja resurssit Toimenpiteet suunnittelun aloittamiseksi ja organisoimiseksi –Toimenpiteiden ajoitus, välittömät/etenemisen mukaiset Valtion henkilöstöpalvelut3

Visio ja strategia 1/2 ”Mihin olemme menossa?” –Kokonaisuuden hahmottaminen → mitä muutos tarkoittaa tässä organisaatiossa –Mikä muuttuu, mikä ei Muutosta ohjaavat substanssitekijät –Täsmällinen tavoitetila ja välitavoitteet; muutoksen todellinen tarkoitus –Siirtymäaikataulu ja muut ajoitukset, haitat, edut, vaiheittaisuus –Muutostoimenpiteiden sovittaminen päivittäisrutiineihin, normisidokset –Toteuttamisen edellytykset (erityissopimukset tms.) Valtion henkilöstöpalvelut4

Visio ja strategia 2/2 Mistä tiedämme, että olemme onnistuneesti toteuttaneet muutoksen? –Vaikutusketjujen arviointi Aikataulu Muutoksen asiakasvaikutusten arviointi Riskianalyysia Mittareiden asettaminen Muutos ja strateginen henkilöstösuunnittelu –Muutosjohtaminen –Toimintayksikköä koskevat strategiset linjaukset –Strategioiden edellyttämien henkilöstö- ja muiden voimavarojen määrittäminen –Henkilöstösuunnittelu ja rekrytointisuunnitelma Valtion henkilöstöpalvelut5

Yhteiset henkilöstöpoliittiset toimintatavat 1/2 Lainsäädännön velvoitteet –Virkamies- ja työsopimuslainsäädäntö jne. VM:n linjaukset hyvän työnantajan toimintatavasta Hallinnonalojen ja virastojen täydentävät periaateohjelmat Soveltamisohjeet ja hyvät käytännöt Valtion henkilöstöpalvelut6

Yhteiset henkilöstöpoliittiset toimintatavat 2/2 Yhteisistä henkilöstöpoliittisista toimintatavoista sopiminen → tukisuunnitelma –Ennakoitu henkilöstön kehittäminen –Muutoksen vaikutukset henkilöstön tehtäviin –Henkilöstön aktiivisuuden tukeminen, uudelleensijoittumisvalmennus –Uuden työpaikan etsintä, Heli, virkajärjestelyt, HR- koordinaattorituki, outplacement- valmennus, määräaikaisuudet, virkavapausmenettely, muutokseen mukautuvat työjärjestelyt –Joustavat työaikajärjestelyt tai etätyömahdollisuudet –Uusien tehtävien haltuun ottaminen; perehdyttäminen ja kouluttaminen, oppisopimuskoulutus –Eri tukimuodot, niiden resursointi ja vastuut Valtion henkilöstöpalvelut7

Viestintä Viestinnän suunnittelu → viestintäsuunnitelma –Viestinnän tavoite –Perusviestit Varmistetaan yhteinen viestisisältö –Kohderyhmät –Viestintätavat Yhteiset tilaisuudet keskustelufoorumit, interaktiivisuus sähköisellä kanavalla Ajan tasalla olevat tiedotuskanavat (avoimuus) Viestinnän roolijaon määrittäminen –Kuka vastaa/toteuttaa Johdon alaisuudessa Nimetään viestinnästä vastaavat henkilöt organisaation eri yksikköihin –Sitoutuneisuus –Verkottuminen Valtion henkilöstöpalvelut8

Esimiesviestintä Esimiesten valmentaminen –Viestinnän merkityksen ymmärtäminen –Luottamuksen rakentaminen –Henkilöstön motivaation tukeminen muutoksessa –Muutosprosessin ja sen aiheuttamien tunteiden kohtaaminen –Epävarmuuden vähentäminen/poistaminen Valtion henkilöstöpalvelut9

Osallistumismahdollisuuksien luominen Selvitetään johdon, esimiesten ja henkilöstön osallistumisen muodot → yhteistoimintasuunnitelma Yhteistoimintaan valmentaminen, esimiesten osaaminen varmistaminen, yhteiset valmennustilaisuudet (henkilöstö ja esimiehet/johto) Vaikuttamismahdollisuudella voidaan helpommin sitouttaa sekä esimiehet että henkilöstö Määritetään asiat, joihin voidaan vaikuttaa ja keskitetään voimavarat niihin → rajaehtojen määrittely ja valtuutus Yhteistyö henkilöstöjärjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa (Valtiokonttori, Kela, TEKES jne.) Valtion henkilöstöpalvelut10

Small Wins Raportointi vaiheittaisista onnistumisista -Positiivinen asenne ison muutoksen toteuttamiseen onnistuneesti → muutosinto -Onnistumisen tunnistaminen Palaute ja palkitseminen Hyvistä käytännöistä informointi ja jakaminen valtionhallinnossa Valtion henkilöstöpalvelut11

Uusien toimintatapojen juurruttaminen Siirtymäaikataulusta huolehtiminen Siirtymävaiheen resursseista huolehtiminen Uusien toimintaprosessien ja tehtävien kriittinen seuranta, tarkistaminen ja vakiinnuttaminen → ei paluuta entisiin toimintamalleihin Aktiivinen puuttuminen totuttuihin, mutta huonoihin käytäntöihin Proaktiivisuus tuleviin tilanteisiin, ennakointi Muutosprosessista saatujen kokemusten dokumentointi ja käytäntöjen hiominen Käytännöt muuttuvat, kulttuurin muutos vaatii aikaa ja ponnisteluja Valtion henkilöstöpalvelut12