Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET"— Esityksen transkriptio:

1 JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Ossi Aura, FT

2 Perusteita Johtamisen ketjun kokonaisuus luo tuloksellisuutta kestävällä tavalla. Liiketoimintastrategiaa toteutetaan ihmisiä johtamalla – selkeillä tavoitteilla ja vastuilla. Johtaminen tukee johtajuuden kehittämistä – tässä kunkin esimiehen henkilökohtaiset kyvykkyydet ovat kehittymisen perusta. Hyvä johtajuus tukee henkilöstötuottavuutta kolmen osa-alueen kautta, erityisen suuri merkitys johtajuudella on motivaatioon, työn hallinnan kautta osaamiseen ja työkykyongelmien ehkäisemiseen. Henkilöstötuottavuus vaikuttaa merkittävästi asiakaskokemukseen ja taloudelliseen tulokseen. Johtamisen ketju on rakennettu vuosien tutkimustyön tulosten pohjalta, tutkijatiimissä ovat olleet mukana FT Ossi Aura Professori Guy Ahonen KTT Tomi Hussi Professori Juhani Ilmarinen Johtamisen ketjun ydin on kuvata se kokonaisuus, jolla kestävä taloudellinen tulos saavutetaan Samalla johtamisen ketju antaa hyvän peilauspinnan arvioitaessa oman yrityksen johtamisen ja johtajuuden toimintatapoja ja laatua suhteessa henkilöstöön ja asiakkaiden asettamiin vaatimuksiin

3 Johtamisen ketju kuvaa kestävää ja tuloksellista ihmisten johtamisen kokonaisuutta Tutkimustulosten yhteenveto Ossi Aura, Guy Ahonen, Tomi Hussi, Juhani Ilmarinen Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Asiakaskokemus Tavoitteet Osaaminen Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Osaaminen Käyttökate Kannattavuus Mittarit Kannustavuus Työkyky Uudistumiskyky JOHTAMINEN JOHTAJUUS JOHTAMISEN JA JOHTAJUUDEN TULOKSET

4 Liiketoiminta-strategia
Liiketoimintastrategian tavoitteet määrittävät ihmisten johtamisen tavoitteet Organisaation strategia ja eritoten strategiset tavoitteet määrittävät ihmisten johtamisen tavoitteet Kehitetään niitä kyvykkyyksiä, joilla strategisen tavoitteet saavutetaan Tämä vaihe liittyy luontevasti strategian tekemiseen, osana strategian toteuttamisen resursseja Pohdinta voi alkaa määrittämällä ”Minkälaisia kyvykkyyksiä tarvitsemme, että asiakaskokemus on erinomainen?” Vastaus voi olla esimerkiksi: markkinoiden paras erikoisosaaminen, motivoitunut ja asiakaskeskeinen henkilöstö, sitoutunut ja sen kautta kokenut henkilöstö Näille kyvykkyyksille päätetään tavoitteet, vastuut ja rooli eri toimijoille, sekä tavoitteiden toteutumista mittaavat mittarit Tehdään strategiaan pohjautuvia päätöksiä! Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Asiakaskokemus Tavoitteet Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Kannattavuus Mittarit Tukimateriaalia:

5 Strategian määrittämät tavoitteet ohjaavat esimiestyön kehittämistä
Mitä paremmin kokonaisuutta johdetaan, sitä parempia ovat esimiestyön käytänteet ja sitä paremmin esimiehet toimivat Päätetyt tavoitteet linjaavat esimiesten toimenkuvaa; panostetaan asiakastyön vaatimien henkilöstön kyvykkyyksien tukemiseen Edellisen vaiheen esimerkin mukaan esimies tukee parasta erikoisosaamista ja ihmisten motivaatiota Tuetaan siis johtajuusominaisuuksia valmennusten, vertaistuen ja johtamisen avulla Varmistetaan esimiehen osallistava toiminta henkilöstön kanssa Mitataan työn tuotosten ja taloudellisen tuloksen rinnalla henkilöstötuottavuutta ja henkilöstön kokemusta esimiehen toiminnasta Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Tavoitteet Osaaminen Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Mittarit Kannustavuus

6 Henkilöstö- tuottavuus
Hyvä esimies nostaa henkilöstötuottavuuden huippuunsa – huono puolittaa sen! Esimiestyön yhteys henkilöstötuottavuuteen on selkeä Hyvissä organisaatioissa henkilöstötuottavuusindeksi HTI on yli 60 Keskitason organisaatioissa HTI on 45-55 Huonoissa organisaatioissa HTI on jopa vain 25! Hyvän esimiestyön kriteerit ovat johtamisen ketjun näkökulmasta selkeät: hyvä esimies Tukee ihmisten motivaatiota Varmistaa ihmisten sitoutumisen Varmistaa osaamisen suhteessa liiketoiminnan vaatimuksiin ja niiden muutoksiin Saa ihmiset ”omistamaan” oman työnsä, saa työn hallinnan huippuunsa Kehittää aktiivisesti työkykyä, tarttuu jämäkän inhimillisesti työkyvyn ongelmiin Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Osaaminen Motivaatio Tavoitteellisuus Osaaminen Kannustavuus Työkyky

7 Ihmiset tekevät tulokset!
Motivoitunut, osaava ja työkykyinen henkilöstö tekee hyvää tulosta Hyvää taloudellista tulosta Laadullisesti hyvää työtä Hyvää asiakastyötä – saa hyvää asiakaspalautetta Hyvä henkilöstötuottavuus varmistaa myös Asiakkaiden pysyvyyden Oman uudistumiskyvyn Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Osaaminen Käyttökate Työkyky Uudistumiskyky

8 Johtamisen ketjun sisällöt muuttuvat ajassa modernin strategiatyön kautta
Ympäristön, kilpailu- tilanteen, teknologian, asiakkaiden, lakien, yms. muutos Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Asiakaskokemus Tavoitteet Osaaminen Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Osaaminen Käyttökate Kannattavuus Mittarit Kannustavuus Työkyky Uudistumiskyky JOHTAMINEN JOHTAJUUS JOHTAMISEN JA JOHTAJUUDEN TULOKSET Ketterä strategiatyö saattaa vaikuttaa asiakaslupauksiin ja niiden kautta ihmisten johtamisen tavoitteisiin

9 UUDISTUMISANALYYSI

10 Johtamisen ketjun mittaamisen ja seurannan periaatteet
HENKILÖSTÖ- TUOTTAVUUDEN TASO Henkilöstötuottavuuden yhteys käyttökatteeseen Henkilöstötuottavuuden yhteys asiakas- tyytyväisyyteen Johtamisen käytänteet JOHTAMISEN TASO Johtamisen yhteys johtajuuteen Johtajuuden yhteys henkilöstö- tuottavuuteen ANALYYSI-TIETOKANTA Data yksikkö- ja tiimitasolla Henkilöstön KPI:t Talouden KPI:t Asiakas- KPI:t JOHTAJUUDEN TASO

11 Johtamisen ketju – 400 samaa organisaatiota 2016
Hyvä johtaminen = hyvä esimiestyö Hyvä esimiestyö = hyvä henkilöstötuottavuus Hyvä henkilöstötuottavuus = hyvä taloudellinen tulos / asiakaskokemus Aura, Ahonen, Ilmarinen, Hussi (2016) Strateginen hyvinvointi 2016 – sivut (LATAA TÄSTÄ)

12 https://twitter.com/AuraOssi - @AuraOssi
KIITOS! Yhteystiedot Aineistoja Tulkintoja


Lataa ppt "JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google