Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä"— Esityksen transkriptio:

1 Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Osaprojekti 1 (Digipalvelut järjestämistehtävässä (TORI)) Osaprojekti 3 (SOTE – tietojohtamisen välineet)

2 Tavoitteet Esisuunnitteluhankkeen jälkeen ymmärretään:
Mitä nykyisiä ratkaisuja voidaan/kannattaa hyödyntää maakuntien järjestämistehtävässä? Mitä uusia ratkaisuja tullaan kehittämään keskitetysti ja minkälainen siirtymävaihe uudistamiseen tarvitaan? Mitkä ovat merkittävimmät järjestelmät, joiden kehittämisestä maakunnat vastaavat itsenäisesti? Mitä tietovarantoja sekä keskeisiä tietoja järjestämistehtävän digipalveluissa tullaan hyödyntämään, jotta yhteensopivuus

3 Tehtävä – Toiminnallinen laajuus
”Maakuntien järjestämistehtävän kuvaaminen toiminnan kautta ja projektien laajuuden kiinnittäminen toimintalähtöisesti”

4 Tehtävä – Tavoitetilan tietojärjestelmäpalvelut
”Tunnistetaan maakuntien järjestämistehtävässä tarvitsemat tietojärjestelmäpalvelut toimintalähtöisesti sekä mahdollisten uusien kehitettävien digitaalisten palveluiden tarve. Suositus kansallisista/yhtenäistettävistä tietojärjestelmäpalveluista, hyödynnettävät nykyjärjestelmät huomioiden”

5 Järjestäjän tehtävät Toiminnallinen kuvaaminen

6 Järjestäjän tehtävät – Toimintaympäristön hallinta
Järjestäjä seuraa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia sekä ennakoi tulevaa kehitystä kokoamalla, ylläpitämällä ja analysoimalla järjestämistehtäviensä hoitamisessa tarvitsemaansa ajantasaista ja monipuolista tilannetietoa ja tilannekuvaa (mm. väestö, elinkeino, infra ja ympäristö).

7 Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta
Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Yhteisöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Yksilöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Asiakkaiden palvelutarpeiden ennakointi, arviointi ja seuranta yksilö-, yhteisö- ja väestötasolla Yhteisöasiakkaiden asiakasohjauksen ja palvelutarpeiden arvioinnin sekä palveluiden myöntämisen toteutumisen varmistaminen  Yksilökohtaisen asiakas- ja palveluohjauksen sekä palvelutarpeen arvioinnin, palveluiden myöntämisen ja asiakassuunnitelmien laadinnan toteutumisen varmistaminen

8 Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta
Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Asiakkaiden tuottajavalintojen tukeminen ja asiakkaiden listaaminen ja/tai palveluun sijoittaminen. Asiakkaiden asiakassuunnitelmien toteutumisen, palveluiden käytön, palveluihin liittyvien asiakkuuksien ja kustannusten seuranta Palvelutuottajien tukeminen asiakkaiden tunnistamisessa Asukkaiden tukeminen omien tietojen ja palveluiden hallinnassa Asiakaskokemuksen kerääminen sekä vaikutuksen ja vaikuttavuuden arviointi

9 Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta
Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Tavoitteiden asettaminen Rahojen kohdentaminen palveluille ja viranomaistehtävillä Palvelukokonaisuuksien ja palveluiden määrittely Viranomaistehtävien määrittely Palveluihin liittyvät väestö- ja yksilötason priorisoinnit

10 Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta
Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Saatavuuden ja saavutettavuuden määrittely Palveluiden ja viranomaistehtävien tuotannon järjestäminen Palvelu- ja hoitoketjut sekä niihin liittyvien käytäntöjen ja roolitusten määrittely Asiakassuunnitelmien rakenteeseen, sisältöön ja laadintaan liittyvien käytäntöjen määrittely Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallien määrittely

11 Järjestäjän tehtävät – Tuottajien hallinta
Palvelutuotantomarkkinoiden luominen ja toiminnan varmistaminen Tuottajien kanssa tehtävä yhteistyö Tuottajien hyväksymiskriteerien määrittely Tuottajille maksettavien korvausten määrittely Tuottajien hyväksyminen, hallintopäätökset ja sopimukset Tuottajien kilpailuttaminen, sopimukset Tuottajien ohjaus Tuottajien valvonta

12 Järjestäjän tehtävät – Talouden ohjaus
Järjestäjä vastaa järjestämistehtäviin liittyvän talouden suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista sekä rahoituksen riittävyydestä. Asiakasmaksujen määrittely Asiakasmaksujen periminen Tuottajille maksettavat korvaukset


Lataa ppt "Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google