Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Advertisements

LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Toimintajärjestelmän rakentaminen
4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Sami Nikula, Stefan Lindström
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
ARVIOINTI Vanhempainilta
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Tutkintosuoritusten arviointi
Laatujärjestelmät.
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Toiminnan suunnittelu
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Ohjelmistotekniikan määritelmä Ohjelmistotekniikka (Software Engineering) tarkoittaa pätevien insinööriperiaatteiden vakiinnuttamista.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Maksettavaksi meni Ilahtunut maksaja Teen valituksen Odottelua Maksu Valitus- kirje Maksanko? Suomen laki Raastu- van päätös Parkki- sakko Sanktio- ohje.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Vertais-auditointi-sparraus
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
Tervetuloa laatukoordinaattoriksi! Tervetuloa myös laatuvastaavat !
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Arvioinnista arkipäivää
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Asiointipalveluiden laatu
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Asiointipalveluiden laatu
Esityksen transkriptio:

Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat kirjallisesti määriteltyä kertynyttä aineistoa voidaan käyttää työntekijöitä koulutettaessa ja perehdyttäessä toimittajat saavat tietoa organisaation laatuvaatimuksista

Laadunhallintajärjestelmän dokumentaatio 1. Ohjeet joilla ohjataan toimintoja ja menettelyjä - perehdytyskansiot- ja oppaat, prosessikuvaukset, tuotekuvaukset, menettely-, toiminta ja -työohjeet, laitteiden käyttöohjeet, hoitokäytännöt, potilasohjeet ja esitteet, laatupolitiikka ja laatutavoitteeyt, toimintamallit jne. 2. Tallenteet ovat dokumentteja jo toteutuneesta toiminnasta ja niillä varmistetaan jäljitettävyys - potilasasiakirjat, kokousmuistiot, työvuorolistat, asiakaspalautteet, valitukset, koulutussuunnitelmat ja -rekisterit, erilaiset mittaustulokset, erilaisten arviointien tulokset, tilinpäätökset jne.

Laadunvarmistus Toimintosarja, jolla pyritään estämään poikkeavuudet asetetuista laatuvaatimuksista

Arvioinnin muotoja Asiakasarviointi Itsearviointi Esikuva-arviointi Vertaisarviointi Sisäinen arviointi Ulkoinen arviointi

Asiakasarviointi Palautetta palveluja käyttäviltä tai niitä ostavilta asiakkailta Palautteen avulla opitaan tuntemaan ja ymmärtämään asiakkaiden tarpeet, odotukset, vaatimukset ja kokemukset

ITE Työyksikkö arvioi toimintaansa tavoitteena järjestelmällinen toiminnan laadun parantaminen ja varmistaminen Toimii sekä itsearvioinnin että laadunhallinnan menetelmänä

Esikuva-arviointi = benchmarking, joka tarkoittaa hyvistä esimerkeistä oppimista Oman toiminnan tehokkuutta, laatua ja työprosesseja verrataan parhaisiin kilpailijoihin tai muihin kehityksen kärjessä oleviin organisaatiohih Edellyttää johdon sitoutumista ja kykyä nalysoida oma toiminta

Vertaisarviointi Samaa alaa edustavat henkilöt tai ryhmä arvioi järjestelmällisesti toistensa toimintaa Tähän tarvitaan mittaristoa

Sisäinen arviointi (auditointi)‏ Organisaation itsensä suorittamia Sisäisten arviointien tehtävänä on  Varmentaa toimintatapoja  Todeta lupausten, sitoumusten ja vaatimusten toteutuminen  Yhtenäistää toimintatapoja  Parantaa toimintatapoja

Ulkoinen arviointi Ulkopuolinen antaa palautetta toiminnan laadusta tai siitä, miten laadunhallinnassa on edistytty (ovatko organisaation laatutoiminnot ja tulokset suunnitelmien mukaiset, toteutetaanko suunnitelmia tehokkaasti ja ovatko ne tarkoituksenmukaiset)‏ Sertifiointi on toimi, jolla asianosaisista riippumaton elin tai henkilö todistaa, että hyödyke,organisaatio tai järjestelmä on yhdenmukainen määriteltyjen vaatimusten kanssa. Sertifiointi osoitetaan yleensä todistuksella tai merkillä, jolloin asiakas saa varmuuden siitä, että hyödyke täyttää ennalta määritellyt laatuvaatimukset. Akkreditointi on toimi, jolla valtuuttava elin toteaa organisaation tai henkilön päteväksi tiettyyn toimintaan. Akkreditoinnin avulla organisaatio osoittaa toimintansa ja antamisensa todistusten ja raporttien olevan uskottavia ja luotettavia. Akkreditointielimet ovat kansallisia toimielimiä, niitä on yksi kussakin maassa.

Laadun mittaaminen Mittaamalla tunnistetaan kehittämiskohteita suunnataan kehittämistyötä arvioidaan kehittämistyön tuloksia ja vaikutuksia