Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit"— Esityksen transkriptio:

1 Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
 Työelämätoimikuntien perehdyttäminen ja järjestäytymiskokoukset Leena Koski

2 Laadunhallinta (sis. laadunvarmistus)
Koulutuksen laatua varmistetaan ja kehitetään: kansallinen tasolla Työelämätoimikunnat koulutuksen järjestäjän tasolla. 16/02/2019 Opetushallitus

3 Laadunhallinta kansallisella tasolla
Lait ja asetukset Tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa Tutkintojärjestelmä (ml. tutkintojen perusteet) Rahoitusjärjestelmä ml . vaikuttavuusrahoitus ja seurantajärjestelmät Työelämätoimikunnat Kansallinen arviointi Tuki koulutuksen järjestäjien laadunhallintaan, ammatillisen koulutuksen laatustrategia, laatupalkinto, vertaisarviointikriteerit jne. 16/02/2019 Opetushallitus

4 Työelämätoimikunnat, L 120 §
1) osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen ja toimittaa tiedot havaitsemistaan puutteista opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä pyynnöstä antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle lausuntoja koulutuksen järjestäjäkohtaisesti tutkinnoittain eriytyvistä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmista; 2) osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa; ja 3) käsitellä 55 §:ssä tarkoitetut tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt. 16/02/2019 Opetushallitus

5 Työelämätoimikuntien rooli laadunhallinnassa
Laadun varmistaminen osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen (ml. tietojen toimittaminen ja lausunnot) erilaiset seurantajärjestelmät, palautteet ja arvioinnit OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät, työelämä Laadun kehittäminen/parantaminen edistää laadun kehittämistä toimittamalla tietoa havaitsemistaan puutteista ja pyynnöstä lausuntoja osaamisen arviointisuunnitelmista. 16/02/2019 Opetushallitus

6 Työelämätoimikuntien rooli laadunhallinnassa
OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä OKM:n ja OPH:n kanssa. 16/02/2019 Opetushallitus

7 Koulutuksen järjestäjän vastuu
Koulutuksen järjestäjä vastaa viime kädessä koulutuksen laadusta ja laadun jatkuvasta parantamisesta ja toiminnan asiakaslähtöisyydestä. Koulutuksen järjestäjä päättää toimintajärjestelmästä /laadunhallintajärjestelmästä. Toimintajärjestelmiä/laatujärjestelmiä päivitetään parhaillaan vastaamaan uutta lainsäädäntöä ja muita normeja. 16/02/2019 Opetushallitus

8 Koulutuksen järjestäjän arviointi ja laadunhallinta
Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida järjestämiään tutkintoja, koulutusta ja muuta toimintaa sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämiensä tutkintojen, koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta parantamisesta. Koulutuksen järjestäjän on myös säännöllisesti osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa ja laadunhallintajärjestelmiensä arviointiin sekä julkistettava järjestämänsä arvioinnin keskeiset tulokset. 16/02/2019 Opetushallitus

9 Osaamisen arviointi, L 53 §
Arvioijat arvioivat opiskelijan osaamisen tutkinnon tai koulutuksen osittain sekä yhteisten tutkinnon osien osalta osa-alueittain. Osaamisen arvioinnin perusteella arvioijat antavat ammatillisten tutkinnon osien, yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden sekä valmentavan koulutuksen osien arvosanat osaamisen arviointiasteikon mukaisesti. Osaamisen arviointiasteikosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Koulutuksen järjestäjä laatii osana laadunhallintajärjestelmäänsä suunnitelman osaamisen arvioinnin toteuttamisesta tutkinto- tai koulutuskohtaisesti. Sisällön minimivaatimuksia ollaan määrittämässä (OKM/OPH). 16/02/2019 Opetushallitus

10 Järjestämislupahakemukseen liitettävät asia-kirjat ja selvitykset, A 7 §
Jos hakijana on taho, joka ei ole aiemmin järjestänyt ammatillista koulutusta, lupahakemuksessa on 1 ja 2 momentissa edellytetyn lisäksi esitettävä: 6) suunnitelma yhteistyöstä työ- ja elinkeinoelämän ja muiden ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 124 §:ssä tarkoitettujen tahojen kanssa; ja 7) suunnitelma ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 126 §:ssä tarkoitetuksi laadunhallintajärjestelmäksi ja laadunhallinnan jatkuvaksi parantamiseksi. Järjestämislupaa voidaan muuttaa tai se voidaan peruuttaa tietyin edellytyksin, laki 29 §. 16/02/2019 Opetushallitus

11 16/02/2019 Opetushallitus

12 Leena Koski Leena.koski@oph.fi puh. 029 533 1106
Kiitos! Leena Koski puh


Lataa ppt "Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google