Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Hämeenlinna, Janakkala, Hattula

2 LAPSEN JA NUOREN HYVÄ PÄIVÄ
Varhainen puuttuminen, elämänkaari, monialaisuus, kokonaisvaltaisuus, tarvelähtöisyys, osallisuus, vaikuttavuus, tuottavuus Yksilölliset palvelusuunnitelmat LAPSEN JA NUOREN HYVÄ PÄIVÄ Tiedon saatavuus, tietosuoja ja salassapito suunnitelmia yhdistettäessä Moniammatillisten prosessien ja palvelukeskusten toimintojen suunnittelu Tiedonsaanti toimintokohtaisten kehittämissuunnitelmien tekemistä varten Toimintayksikössä toimivan asiakkaan vastuuhenkilön tai omatyöntekijän toimintaedellytysten kehittäminen

3 Vastuutyöntekijän nimeäminen
Lähtökohtana asiakkaiden suostumus Tarvelähtöinen, moniammatillinen suunnitelma, joka rakennetaan tiettyyn sovittuun tilanteeseen, jossa asiakas tarvitsee moniammtillista tukea Tietojär- jestelmä Vastuutyöntekijän nimeäminen Asiakkaan suostumus tietojen antamiseen Suunni-telma Suunni-telma Suunni-telma Suunni-telma Suunni-telma Suunni-telma

4 MITÄ KOKEILLAAN: Integroitujen toimintamallien kehittämisellä tavoitellaan asiakaslähtöisyyttä, ennaltaehkäisyä ja mahdollisuutta varhaiseen puuttumiseen sekä pyritään lisäämään tuottavuutta ja vaikuttavuutta Hämeenlinnan kaupungissa sekä Hattulan ja Janakkalan kunnissa. Kokeilun sisältökohteita on kolme: monialaiset lasten ja nuorten palvelut (opetuspalvelut, varhaiskasvatuspalvelut, lastensuojelu, psykososiaaliset palvelut, neuvolapalvelut, kouluterveydenhuolto, nuorisopalvelut, kulttuuripalvelut), perusterveydenhuollon palvelut yhdessä päihde- ja mielenterveyspalvelujen kanssa. Kokeilu kohdistuu hyvinvointipalvelujen strategisen ohjauksen integrointiin. Moniammatillinen toiminta edellyttää monialaista strategista johtamista, jolla on yhteiset käsitteet ja yhteinen kieli. Tästä syystä haluamme integroida palveluja ohjaavat, eri lainsäädännön edellyttämät, kuntatasoiset, strategiset suunnitelmat. Samalla voimme tehostaa hallintotyötä.

5 MITÄ OPITTIIN: Yksilötasolla tehtävät palvelu- ja hoitosuunnitelmat ovat asiakkaan saaman palvelun punainen lanka. Palvelun laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kannalta useita palveluja käyttävällä asiakkaalla tulee olla tarvelähtöisesti rakennettu suunnitelma.

6 Mitä juurtui ja mitä kannattaa jakaa:
Kokeilu tavoitteena on moniammatillisen työotteen ja asiakkaan oman vastuun vahvistamisen. Tavoitteena edelleen vähentää korjaavia palveluja sekä poistaa palvelujen päällekkäisyyksiä tai "hukka" käyttöä, tehottomuutta.

7 MITÄ VAIKUTUKSIA KOKEILUILLA OLI ASIAKKAISIIN, TALOUTEEN:
Suunnitelman toteutusta koordinoi yksi vastuutyöntekijä moniammatillisen tiimin tukemana. Suunnitelma on sähköinen ja sijaitsee tietojärjestelmässä, johon moniammatillisen tiimin jäsenille voidaan antaa pääsy. Vastuutyöntekijä vastaa suunnitelman päivittämisestä yhdessä asiakkaan ja moniammatillisen tiimin kanssa. Lisäksi hän koordinoi suunnitelman toteutusta, esim. asiakkaan itsehoitosuunnitelmaa ja sovittuja palveluja. Yksilötasoisten suunnitelmien integrointi aloitetaan niiden asiakkaiden kanssa, jotka käyttävät runsaasti eri palveluja ja joilla on nyt useita, eri tietojärjestelmissä olevia suunnitelmia. Tuloksena pystymme kohdentamaan nykyistä paremmin oikeat palvelut ja oikean tuen oikeille asiakkaille, jolloin palvelun laatu, vaikuttavuus ja tuottavuus paranevat. Aito moniammatillinen yhteistyö ja luottamus rinnalla kulkevaan, toisen alan asiantuntijaan uudistaa samalla hyvinvointialan työtä.


Lataa ppt "Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google