Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi 17.11.2014 Carita.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi 17.11.2014 Carita."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi 17.11.2014 Carita Blomqvist, yksikön päällikkö, Opetushallitus

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon liittyviä kysymyksiä -Yhteydet muihin ajankohtaisiin asioihin -Keskustelu

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista: keskeinen sisältö -Jäsenvaltioiden on toteutettava järjestelyt, joiden perusteella ihmiset voivat saada epävirallisen ja arkioppimisen yhteydessä hankkimansa tiedot, taidot ja osaamisen validoitua sekä todistuksen tutkinnon tai tutkinnon osan suorittamisesta. -Validoinnilla tarkoitetaan nelivaiheista prosessia, jonka aikana valtuutettu taho vahvistaa, että henkilö on saavuttanut asiaankuuluvat vaatimukset täyttävät oppimistulokset. -Vaiheet: oppimistulosten kartoittaminen, dokumentointi, arviointi ja arvioinnin tulosten merkitseminen asiakirjaan.

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista: keskeinen sisältö -Kansalainen on suosituksen keskiössä -Kuvaa suositeltuja periaatteita validointijärjestelyissä (otetaan huomioon paikalliset olosuhteet, subsidiariteettipainotus) -Jäsenvaltioita kannustetaan koordinoimaan eri tahojen yhteistyötä -Validointijärjestelyt tulee toteuttaa vuoteen 2018 mennessä (suositus annettu joulukuussa 2012) -EU-tason arviointi suosituksen toteutumisesta 2019

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Validointijärjestelyjen periaatteet/yleistä -Yhteys erityisesti kansallisiin tutkintojen viitekehyksiin ja oppimistuloksiin/osaamiskuvauksiin -Validointi edellyttää tietoa, ohjausta ja neuvontaa -Työttömien tai työttömyysuhan alla olevien arvellaan hyötyvän; mahdollisuus osallistua taitojen arviointiin -Europass-asiakirjat ja Youthpass käyttöön osaamisen kuvauksessa -ECTS:n, ECVETin ja validointijärjestelmien ”yhteisvaikutukset” -Laaja yhteistyö sekä järjestelmien ja järjestelyjen koordinointi

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Validointijärjestelyjen periaatteet/toiminnan laatu -Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen -Validoinnin kautta suoritetuissa tutkinnoissa tai tutkinnon osissa samat osaamisvaatimukset kuin virallisissa koulutusohjelmissa -Arviointi-/validointimenetelmien ja -välineiden tulee olla luotettavia, päteviä ja uskottavia -Ennen kuin valitaan menetelmä tulee katsoa millaista osaamista arvioidaan: osaamiseen laajuus, syvyys, tuoreus, osaamisesta käytettävissä olevan tiedon riittävyys ja aitous

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arviointi- ja validointimenetelmien valinnasta -Kriteereitä arviointi- ja validointimenetelmän valinnalle: -validiteetti (pitää mitata mitä on tarkoitus mitata) -luotettavuus (missä määrin saavutetaan samat tulos kun osaamista arvioidaan samoissa olosuhteissa) -oikeudenmukaisuus (missä määrin arvioinnin tulos on riippumaton esim. kontekstisidonnaisuudesta tai kulttuurista) -tiedollinen ulottuvuus (mahdollistaako menetelmä osaamisen laajuuden ja syvyyden) -tarkoitukseen sopivuus

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Suositusten toimeenpano Jäsenmaissa mietitään mm. -tarvitaanko erillistä toimeenpanoa vai hyödynnetäänkö olemassa olevia järjestelmiä (validointijärjestelyt) -kytkentää kansallisen tutkintojärjestelmän tutkintoihin ja muuhun osaamiseen ennemmin kuin viitekehykseen (viitekehyksissä osaaminen kuvattu hyvin yleisellä tasolla) -huomio pitäisi kiinnittää myös siihen mitä tapahtuu kun osaaminen on tunnustettu (validointi ei ole päätepiste)

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Suositusten toimeenpano -EU-taso: - Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen neuvoa- antava ryhmä (EQF Advisory Group) koordinoi ja seuraa asiaa - Toistaiseksi on keskitytty suunniteltuun raportointiin (aikataulut/roadmap, jäsenvaltioiden raporttien rakenne) ja mahdolliseen raporttien käsittelyyn - Seminaareja jne.…..

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Suosituksella on yhteys moneen asiaan, mm.: -European Area of Skills and Qualifications, Eurooppalainen tutkintojen ja osaamisen alue -Bolognan prosessi/eurooppalainen korkeakoulutusalue -Eurooppalainen tutkintojen viitekehys/kansalliset tutkintojen viitekehykset -Laadunvarmistus -Osaamisen arviointi -Opinto- ja osaamispistejärjestelmät -Tutkintojen ja osaamisen tunnustaminen yleisemmin


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi 17.11.2014 Carita."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google