Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laatujärjestelmät.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laatujärjestelmät."— Esityksen transkriptio:

1 Laatujärjestelmät

2 Prosessiajattelu Sisään Ulos Prosessi ohjaus mittaus

3 Laatujärjestelmät Laatujärjestelmät määrittelevät sen, mitkä prosessit täytyy olla määritelty – ei sitä, miten ne toteutetaan Laatujärjestelmiä ISO 9001 CMM SPICE

4 Laatujärjestelmän dokumentaatio
taso: Laatukäsikirja taso: Työohjeet eri työvaiheisiin taso: Eri työvaiheissa sovellettavat dokumentointikäytännöt, standardilomakkeet taso: Viitemateriaalit (esim. työvälineiden manuaalit)

5 ISO 9001 minimivaatimukset
Laatukäsikirja olemassa Johto on määritellyt laatupolitiikan ja sitoutunut siihen Laatupäällikkö on nimetty huolehtimaan laatustandardista Laatujärjestelmä on todistettavasti olemassa Organisaation jäsenten toimenkuvat on määritelty Sisäisiä auditointeja suoritetaan suunnitelmallisesti Alihankkijoiden toiminta on valvonnassa Dokumenttien hallinta on kunnossa Korjaavat toimenpiteet poikkeamiin on määritelty

6 Miksi laatujärjestelmä?
Laatujärjestelmä (CMM, SPICE) kuvaa ohjelmistotuotannon ihanneprosessin. -> Apuväline prosessin kehittämisessä Toiminnan laadun ulkoinen todentaminen (!?) Merkitystä yhteistyössä Esim. Intialaiset ohjelmistoyritykset

7 CMM (Capability maturity model)
Taustalla Software Engineering Institute Pyrkii mittaamaan ohjelmistotuotantoprosessin kypsyystasoa Sisältää ideaalisen ohjelmistotuotannon mallin Luokittelee prosessin asteikolla 1-5 Perustuu ”avainprosessien” määrittelyyn. Ideaalinen prosessi on jaettu aliprosesseihin, jotka on priorisoitu eri tasoille. Tasolle pääsee, kun kaikki tason avainprosessit on toteutettu

8 CMM-tasot Optimizingprocess 5. taso Managed process 4. taso
Defined process 3. taso Repeatable process 2. taso Initial process 1. taso

9 2. Taso - Toistettava (repeatable)
Keskittyy projektinhallintaan. Projektit ovat toistettavia. Avainprosessit: Vaatimusten hallinta Projektien suunnittelu, esim. aikataulu- ja resurssiarviointi Ohjelmistoprojektien seuranta Ohjelmistoalihankinnan hallinta Ohjelmistojen laadunvarmistus Vaiheiden ja lopputuotoksen laadun varmistus Konfiguraation hallinta

10 Esim. Avainkäytännöistä Taso 2: Ohjelmistoprosessin seuranta
Dokumentoidun projektisuunnitelman käyttö seurannassa Projektisuunnitelman päivittäminen tarpeen mukaan Ulkoisten muutostarpeiden hallinnollinen katselmointi ja hyväksyminen Tarvittavien muutosten tiedottaminen projektiorganisaatioon Ohjelmiston koon seuranta ja mahdollisten korjausten toteuttaminen Projektin kustannusten, laiteresurssien ja aikataulun seuranta Ohjelmistoteknisten toimenpiteiden seuranta Projektiin liittyvien riskien hallinta Projektiseurannan tulosten kirjaaminen Projektin tekninen ja hallinnollinen katselmointi (suunnitelma) Projektin pääetappien ja –tulosten formaali katselmointi

11 3. Taso - Määritelty Prosessi on määritelty, sitä noudatetaan ja sitä pystytään kehittämään Organisaation prosessikulttuuri, esim. prosessin kehittämisryhmä Organisaation prosessien määrittely Koulutusohjelma Integroitu ohjelmistonhallinta Ohjelmiston tuotantotekniikat (menetelmät, työkalut) Ryhmien koordinointi (ryhmien välinen kommunikointi) Katselmukset (esim. tarkastukset)

12 4. Taso - Hallittu Prosessia mitataan ja mittaustuloksia käytetään prosessin kehittämiseen Kvantitatiivinen prosessin hallinta, suunnitelmallinen prosessin ja sen tulosten mittaaminen sekä tiedon analysointi ja hyödyntäminen Ohjelmiston laadun hallinta, laadun mittaaminen tarkastelemalla virheiden määrää tuotoksissa

13 5. Taso – optimoiva prosessi
Tietoa kerätään automaattisesti ja sitä käytetään prosessin optimoimiseksi Virheiden välttäminen: tehtyjen virheiden analysointi ja toimintaohjeiden kehittäminen niiden mukaisesti Teknologiamuutosten hallinta Prosessimuutosten hallinta

14 CMM-status elokuu 2002 vuodesta 1998 arvioidut yritykset

15 CMM:n ongelmat Ei sovellu sellaisenaan kaikille organisaatioille. Alkuperä on sotateollisuudessa. Ei pidä sisällään kaikkea, esim. riskien hallinnan puutetta on arvosteltu. Malli ei määrittele sitä, minkä tyyppisille yrityksille se soveltuu ja mille ei. Kaikki avainprosessit täytyy olla toteutettuna ennen kuin taso saavutetaan. Tosin nyt mallia on kehitetty. Esim. Pienille organisaatioille on oma malli.

16 SPICE ISO:n kehittämä (ISO 15504) Pohjana CMM
Kuusi kyvykkyystasoa (vrt. CMM): Ei-suoritettu prosessi Toimiva prosessi Hallittu prosessi Vakiinnutettu prosessi Ennakoiva prosessi Itseohjautuva prosessi

17 SPICE SPICE:n luokitusta ei tehdä yritykselle kokonaisuutena vaan jokaiselle prosessijoukolle erikseen. Tässä joustavampi kuin CMM. Prosessijoukot: Asiakas-toimittaja –suhteen hallintaprosessit Ohjelmistojen kehittämisprosessit Ohjelmistotyötä tukevat prosessit Ohjelmistokehityksen hallinnan prosessit Organisaation (tavoitetason) prosessit


Lataa ppt "Laatujärjestelmät."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google