S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Oulun aikuislukio 2014.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
MIKSI LUKIOON???.
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Pataluodon koulu Draamaluokka
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pataluodon koulu Draamaluokka
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Yhteisopettajuus arjessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Ylioppilastutkinnosta
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS

S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää tai suomi toisena kielenä ja kirjallisuus –oppimäärää kummatkin kuuluvat äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineeseen jatkossa myös s2:sta voidaan tehdä oppimissuunnitelma sisällöt lähellä toisiaan

KIELITIETOISUUS uuden opsin ajattelun mukaan jokainen on kielenopettaja L4 Monilukutaito on yksi laaja-alaisen osaamisen alueista aineopettaja (tai ainetta opettava luokanopettaja) opettaa sisällön lisäksi tiedonalan kielen ja sille kuuluvat esitystavat vaatii: rikkaan tekstiympäristön, pedagogisen osaamisen ja oppiaineiden sekä ihmisten yhteistyön (OPS-perusteet s.22)

=YHTEISOPETTAJUUDEN LISÄÄMINEN yhteisopettajuus –projekti historiassa, kokeilua takana kaksi vuotta oppilaiden kannattama malli seuraavin perusteluin: - oppii kuuntelemalla toisten, kenties taitavampien, vastauksia - pienryhmään joutuminen vie motivaation - kahden eri opettajan selitykset yhdistämällä asia selkiytyy helpommin - ryhmässä on rauhallista, koska kaksi opettajaa saa paremmin pidettyä työrauhan - saa yhtä paljon tietoa kuin muutkin -käsite- ja ilmaisuvarasto kehittyy

OPETTAJAN NÄKÖKULMA vaatii: samanhenkisen kollegan, joustoa, yhteistoimintakykyä, suunnittelua, neuvottelua etuja: oppilaat saavat olla osallisina oman ryhmänsä kanssa kaksi opettajaa pystyy hallinnoimaan tilana koko luokkaa, ei vain edessä istuvia, kurinpito helpottuu motivaatio oppilailla hyvä

hyvissä ja huonoissa asioissa on vertaistuki oppisisällöstä ei tarvitse tinkiä, jos opetetaan kielitietoisesti: toinen opettaa asiasisällön ja toinen täydentää kielitietoisesti toinen vastaa eriyttämisestä ylöspäin, toinen esimerkiksi käsitekarttojen, aikajanojen jne. opettelusta tulos: oppilaiden historian numero noussut usealla vähintään yhdellä, vaatimukset ja kokeet samoja kuin ”tavisluokalla” ei sovellu suoraan valmosta tulleille, joille pitäisi järjestää täysin erillinen opetus