S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS
S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää tai suomi toisena kielenä ja kirjallisuus –oppimäärää kummatkin kuuluvat äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineeseen jatkossa myös s2:sta voidaan tehdä oppimissuunnitelma sisällöt lähellä toisiaan
KIELITIETOISUUS uuden opsin ajattelun mukaan jokainen on kielenopettaja L4 Monilukutaito on yksi laaja-alaisen osaamisen alueista aineopettaja (tai ainetta opettava luokanopettaja) opettaa sisällön lisäksi tiedonalan kielen ja sille kuuluvat esitystavat vaatii: rikkaan tekstiympäristön, pedagogisen osaamisen ja oppiaineiden sekä ihmisten yhteistyön (OPS-perusteet s.22)
=YHTEISOPETTAJUUDEN LISÄÄMINEN yhteisopettajuus –projekti historiassa, kokeilua takana kaksi vuotta oppilaiden kannattama malli seuraavin perusteluin: - oppii kuuntelemalla toisten, kenties taitavampien, vastauksia - pienryhmään joutuminen vie motivaation - kahden eri opettajan selitykset yhdistämällä asia selkiytyy helpommin - ryhmässä on rauhallista, koska kaksi opettajaa saa paremmin pidettyä työrauhan - saa yhtä paljon tietoa kuin muutkin -käsite- ja ilmaisuvarasto kehittyy
OPETTAJAN NÄKÖKULMA vaatii: samanhenkisen kollegan, joustoa, yhteistoimintakykyä, suunnittelua, neuvottelua etuja: oppilaat saavat olla osallisina oman ryhmänsä kanssa kaksi opettajaa pystyy hallinnoimaan tilana koko luokkaa, ei vain edessä istuvia, kurinpito helpottuu motivaatio oppilailla hyvä
hyvissä ja huonoissa asioissa on vertaistuki oppisisällöstä ei tarvitse tinkiä, jos opetetaan kielitietoisesti: toinen opettaa asiasisällön ja toinen täydentää kielitietoisesti toinen vastaa eriyttämisestä ylöspäin, toinen esimerkiksi käsitekarttojen, aikajanojen jne. opettelusta tulos: oppilaiden historian numero noussut usealla vähintään yhdellä, vaatimukset ja kokeet samoja kuin ”tavisluokalla” ei sovellu suoraan valmosta tulleille, joille pitäisi järjestää täysin erillinen opetus