Kieliä opettavien OPS- tapaaminen 3.3.2016 Ryhmätyön ohjeistus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Advertisements

Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Paikallinen kielten opetussunnitelmatyö perusasteella
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Perusopetuksen uudistus
Opettajat Kuninkaanhaka
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen suuntaviivoja kielissä Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta Itä kutsuu – Yanzu.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Miten koulun ops laaditaan? Turun perusopetus järjestää opetussuunnitelmatyön tueksi keskustelutilaisuuden Turun Lyseon auditoriossa to klo
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
VALMISTELIJAT ALAKOULUT VALMISTELIJAT YLÄKOULU 1.Oppiainevalmistelija tutustuu ops-perusteiden oppiainekohtaisiin sisältöihin etukäteen, jotta työskentely.
Vanhempien mielipiteitä
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Arviointi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus

Kertauksena: paikallisesti päätettävät asiat/aine-OPSit Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa VUOSILUOKKAKOKONAISUUDET miten tuetaan oppilaiden siirtymistä nivelvaiheissa toimintatavat siirtymävaiheessa: tarvittava yhteistyö, työnjako ja vastuut mitkä ovat kunkin vuosiluokkakokonaisuuden erityispiirteet ja tehtävät (perusteiden kuvauksia voidaan hyödyntää sellaisenaan) sekä niihin liittyvät paikalliset painotukset ja miten tehtävän toteutumista seurataan ja kehitetään mitkä ovat laaja-alaisen osaamisen tavoitteet kullakin vuosiluokkakokonaisuudella (perusteiden tavoitekuvauksia voidaan hyödyntää sellaisenaan) sekä niiden mahdolliset paikalliset painotukset miten oppilaiden laaja-alaisen osaamisen kehittymistä tuetaan kullakin vuosiluokkakokonaisuudella OPPIAINEET: mitkä ovat kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 1,2,3,4,5,6,7,8 ja 9 mitkä ovat kunkin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen ja oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet vuosiluokilla 1,2,3,4,5,6,7,8 ja 9

Taustaa ryhmätyöskentelyyn: OPSin rakenne/oppiaineet (OPS-perusteet) Kielikasvatus Oppiaineen tehtävä tavoitteet vuosiluokilla 1-2, 3-6, 7-9 TAULUKKO: Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet Ohjaus, eriyttäminen ja tuki Oppilaan oppimisen arviointi oppimäärän arviointikriteerit 6. JA 9. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten TÄNÄÄN KÄYTETÄÄN SUUNNITELUPOHJILLE TEHTYJÄ PAIKALLISIA OPSEJA -> PÄÄTYVÄT AIKANAAN SÄHKÖISEEN OPS-TYÖKALUUN

Kahvi ja ryhmätyöt n. klo alkaen Oulun kaupungin vieraiden kielten ja ruotsin OPSit OHJE TYÖSKENTELYYN: -Mennään kahville ja ryhmiin -Valitaan YKSI vuosiluokka, jonka tavoitteisiin ja sisältöihin aletaan tarkemmin perehtyä -Tutkitaan samalla tukimateriaalin (vltk ja paikallinen) ja kirjojen tuki opetukselle ja oppimiselle ->keskustellaan ryhmissä, onko kaikki työkalut kasassa, että uutta OPSia voi alkaa toteuttaa. *huomioita voi myös kirjata paperille paikallista OPS-työtä tekeville toimitettavaksi tai lähettää niitä -postilla Lyhyesti kommentteja ja keskustelua Auditoriossa klo 15.00