Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä ja mediateknologia (lisää oppisisältöjä – tunnit vähenee)lisää oppisisältöjä 4.Musiikki: Musiikki mediaympäristönä (Uusi oppisisältö)Uusi oppisisältö 5.Äidinkieli: Oman kulttuurisuhteen rakentaminen (integrointi luontevaa – päällekkäisyydet pois)integrointi luontevaa
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite) Opetuksen eheyttämisen tavoitteena on ohjata tarkastelemaan ilmiöitä kokonaisuuksina ja yhdistää eri tieteenalojen ajattelua sekä korostaa yleisiä kasvatuksellisia ja koulutuksellisia pää- määriä. Opetusta eheytettäessä perustaidot ovat yksittäisiä sisältöalueita tärkeämpiä. Viestintätai- toina painotetaan osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää sekä kykyä hankkia ja vertailla tietoa sekä vaikuttaa yhteiskunnassa. Mediataitoja tulee opiskella sekä viestien vas- taanottajana että tuottajana. TAVOITTEET Oppilas oppii -monipuoliseksi ja vastuulliseksi viestijäksi ja median käyttäjäksi · -mediakriittisyyttä ja tunnistamaan eettisiä ja esteettisiä arvoja viestinnässä · -osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja vaikuttavaa viestintää · -viestinnän ja median teknisten välineiden käyttöä. KESKEISET SISÄLLÖT · -omien ajatusten ja tunteiden ilmaisu, erilaiset ilmaisukielet ja niiden käyttö eri tilanteissa · -median tarkoituksenmukainen käyttö, mediaviestien muodon ja sisällön erittelyä ja tulkin- taa sekä esteettisten ja eettisten näkökulmien tarkastelua · -median vaikutukset, mediariippuvuus sekä verkkoetiikka · -viestintätaitojen harjoittelua ja median ilmaisuvälineiden käyttöä monipuolisesti erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä sekä teknisten välineiden käytön harjoittelua · -viestinnän ja median käsitteitä ja sanastoa.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite) 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (ohjelma 0-6, 7-9?) 169 ilmaisu, tulkinta ja yhteisöllisyys välineiden käyttö ja hallinta mediataito
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite) 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma) 3.Kuvataide: Kuvaviestintä ja mediateknologia (lisää oppisisältöjä – tunnit vähenee) Kuvaviestintä ja mediateknologia · -kuvan käyttötarkoitukset mediassa, mediaesitysten rakenteellinen ja sisällöllinen analyysi · -valokuvaus, videokuvaus ja elokuva, digitaalisen kuvan käsittely · -kuvakerronnan muodot: kuvitus, sarjakuva, liikkuvan kuvan erityispiirteet · -elokuvien ja televisio-ohjelmien analysointi · -graafinen suunnittelu: kuva ja sana, typografia ja taitto · -mainonnan kanavat, keinot ja välineet
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite) 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma) 3.Kuvataide: Kuvaviestintä ja mediateknologia (lisää oppisisältöjä – tunnit vähenee 4.Musiikki: Musiikki mediaympäristönä (Uusi oppisisältö) ”yleistavoitteissa korostetaan voimakkaasti kaikkeen musiikkiin ”uteliasta” oppilasta. Nykymaailmassa myös musiikkitarjonnan analysoinnin, valikoinnin ja kriittisen lähestymistavan vahvistaminen koulun kasvatustavoitteiden suunnassa tulisi olla kirjattuna (myös alempien luokka-asteiden) tavoitteisiin. Mm. nuorisomusiikin alueella on suuntia, joiden väkivaltainen maailma ei tue nuorten kasvua koulun tavoitteiden suunnassa) ” ONK:n PALAUTETTA MUSIIKIN OPS 1. LUONNOKSESTA tunteja esim. opetusharjoitteluun >50 aineiden välinen aihekokonaisuusprojekti
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite) 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma) 3.Kuvataide: Kuvaviestintä ja mediateknologia (lisää oppisisältöjä – tunnit vähenee 4.Musiikki: Musiikki mediaympäristönä (Uusi oppisisältö) 5.Äidinkieli: Oman kulttuurisuhteen rakentaminen (integrointi luontevaa – päällekkäisyydet pois) Oman kulttuurisuhteen rakentaminen -omien luku-, viestintä- ja mediankäyttötottumusten sekä –taitojen kehittymisen seuraamista sekä arviointia kaunokirjallisten tekstien tulkintaa elämysten antajana ja näkemysten kehittäjänä; omia elämyksiä ja näkemyksiä kuvaavien ja uusia maailmoja rakentavien fiktioiden tuottamista teatteri- ja elokuvakokemusten hankkimista, kokemusten erittelyä ja jakamista.
Mediataito 8lk AI KU MU musiikki LAJITYYPIT musiikkivideo ESTETIIKKA (Pumpeli) elokuva TAIKALAMPPU tulkinta kulutustottumukset mainos STRATEGIAT internet ETIIKKA nuorisokulttuuri pelit LAJITYYPIT ryhmäytyminen identiteetti
Mediataito 8lk