Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElla Pääkkönen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta jukka.haveri@pispala.net jukka.haveri@tampere.fi havaintoja kentältä ja kentän laidalta jukka.haveri@pispala.net jukka.haveri@tampere.fi
2
mediataidoista
3
AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä. AISTIKAS MEDIAMAAILMA
4
AV-media käsittelee nuorille olennaisia asioita tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN. Median vaikutus lapsen herkissä kehitysvaiheissa voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av- medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. ME JA MUUT
5
lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa Toiminnallinen, media toimintatapoihon perehdyttävä opetus tarjoaa mahdollisuudeen omaan oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) Säännölliset työpajat tai teemat tarjovat mahdollisuuden kehittää omia mediataitoja. Järjestelyissä kannattaa hyödyntää yhteistyötä mm. median-ja koulujen välillä. “Laatu” ennen määrää. Taitojen soveltaminen on olennaista. VUOROVAIKUTUS
6
Teknologialla on VAIN välinearvo Koulu on harvoin teknologian kehittäjien pääkohde. Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Teknologia tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta) - teknologiakeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) TIETO(tekniikka) - TAITO (mediatekniikka) - TUOTANTO (tuotantotekniikka) TOIMIVA TEKNOLOGIA
7
OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU
8
media ja kasvatus artikkeli kasvatus 2/2006
10
1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media pyrkii kasvattamaan - oppimateriaalia esim. koulu-TV 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - tavoitteena kriittinen medialukutaito 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt
11
toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle
12
1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
13
1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
14
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
15
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
16
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
17
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
18
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
19
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
20
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
21
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
22
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen
23
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen
24
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen
25
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen
26
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
27
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
28
esimerkkejä
29
ANIMAATIO Lentäväniemen koulu 5 lk
30
ANIMAATIO Pispan koulu 6 lk
31
ANIMAATIO TAITE “Kuvat kivessä”
32
MULTIMEDIA Vuorentaustan koulu 2 lk
33
MULTIMEDIA Pyynikin koulu 9 lk
34
MAINONTA Kanjonin koulu 5 lk
35
FIKTIOT ( Näkymättömästä Elinasta näkyväksi ) Pispan koulu 3-6 lk
36
FIKTIOT (sarjakuvan pohjalta) ilmaisuopetus (yhteistyössä Roiskiksen kanssa)
37
DOKUMENTTI Tammerkosken koulu
38
TRIKIT Tammerkosken koulu
39
TV-studio Hatanpään lukio
40
Pupuanimaatio Essi 5 v.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.