Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista."— Esityksen transkriptio:

1 Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista

2 *sanoma- ja aikakauslehdet, internet, televisio, video, elokuva, radio ja tietotekniikka * v ä lineiden valikoiva ja mielek ä s k ä ytt ö *sanoma- ja aikakauslehdet, internet, televisio, video, elokuva, radio ja tietotekniikka * v ä lineiden valikoiva ja mielek ä s k ä ytt ö

3 * Joukkoviestint ää luonnehtii mystifiointi, viihteellisyys, visuaalisuus ja muutosnopeus. *Viestinn ä n opetuksessa tarvitaan demystifiointia ja demytologisointia eli myyttisen ja tarunomaisen salaper ä i- syyden poistamista viestinn ä lt ä. *Siihen p ää st ää n viestint ä v ä lineen merkkikieleen tutustumisen ja viestien sis ä ll ö n kriittisen tarkastelun kautta sek ä itseilmaisun, omien viestien tuottamisen avulla. (H ä rk ö nen 1988.) * Joukkoviestint ää luonnehtii mystifiointi, viihteellisyys, visuaalisuus ja muutosnopeus. *Viestinn ä n opetuksessa tarvitaan demystifiointia ja demytologisointia eli myyttisen ja tarunomaisen salaper ä i- syyden poistamista viestinn ä lt ä. *Siihen p ää st ää n viestint ä v ä lineen merkkikieleen tutustumisen ja viestien sis ä ll ö n kriittisen tarkastelun kautta sek ä itseilmaisun, omien viestien tuottamisen avulla. (H ä rk ö nen 1988.)

4  Mediakulttuurin muutosten my ö t ä mediasuhteet muuttuvat. Mediakasvatus on sek ä taitojen ja tietojen kehitt ä ist ä ett ä arvokasvatusta, jonka l ä ht ö kohta on ” toimijoiden omissa mediakokemuksissa ja mediasuhteissa. T ä llaisessa mediakasvatuksessa kehitet ää n sit ä toimijuutta, joka kykenee arvioimaan omia mediasuhteitaan ja kehitt ä m ää n mediakulttuuria ja – sivistyst ä”. (Reijo Kupiainen 2009.)

5 Säätelevä mediakasvatus * t ä ht ää turvalliseen mediak ä ytt öö n, mediavalintojen, -tulkintojen ja – kokemusten ohjaamiseen, rajojen asetteluun ja mediak ä yt ö n tarkkailemiseen. S ää tely voi olla tv:n katselun rajoittamista sek ä peli- ja tietokonevuorojen jakamista. Se sis ä lt ää suojelullisia ja mediasuhteiden hallintaan t ä ht ää vi ä toimenpiteit ä. (Reijo Kupiainen 2009.)

6 Web 2.0 ja sosiaalinen media  vuorovaikutteista ja yhteis ö llist ä  Uudet verkkopalvelut blogit (verkkop ä iv ä kirjat) ja wikit (hypertekstidokumenttien kokoelma) ovat yleistym ä s s ä  Teksteihin tavoitellaan valmiiden totuuksien sijaan totuuksia etsiv ää keskustelua. (Sassi & Hujanen 2009.)  vuorovaikutteista ja yhteis ö llist ä  Uudet verkkopalvelut blogit (verkkop ä iv ä kirjat) ja wikit (hypertekstidokumenttien kokoelma) ovat yleistym ä s s ä  Teksteihin tavoitellaan valmiiden totuuksien sijaan totuuksia etsiv ää keskustelua. (Sassi & Hujanen 2009.)

7  yhteistoiminnallisuus  jakaminen  osallisuus  Lähteinä  Sirkku Kotilainen (toim.): Suhteissa mediaan. Jyväskylän yliopisto. Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 99, 2009.  Reijo Kupiainen & Sara Sintonen: Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Palmenia 2009  yhteistoiminnallisuus  jakaminen  osallisuus  Lähteinä  Sirkku Kotilainen (toim.): Suhteissa mediaan. Jyväskylän yliopisto. Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 99, 2009.  Reijo Kupiainen & Sara Sintonen: Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Palmenia 2009


Lataa ppt "Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google