Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA"— Esityksen transkriptio:

1 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
1 Taustaa Keväällä 2002 teimme alustavasti Kettulan koulun tieto- ja viestintätekniikan strategian yhteisesti koillisen alueen koulujen kanssa. Seuraavassa on esitelty visio sekä tavoitteet ja toimenpiteet tuleville vuosille. 1.1 Visio Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään opetukseen ja oppimiseen pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Oppilaitos: - riittävä ja toimiva laitekanta opetuksen toteuttamiseksi Opettajat: - koulutettuja ja valmiita tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä - siirtävät tvt-osaamistaan oppilaille - käyttävät aktiivisesti tvt:aa opetuksessaan ja sen suunnittelussa - opettajilla on tekniset edellytykset käyttää tvt:aa koulussa ja/tai kotona Oppilas: - oppii tvt:n luonnollisena osana viestintää ja oppimista - osaa hyödyntää ja käyttää tvt:aa oppimisprosesseissaan ja -tuotoksissaan - pystyy luomaan kontakteja toisiin oppilaisiin lähellä tai kaukana - oppii arvioimaan löytämiensä tietojen luotettavuutta

2 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
1.2 Kettulan koulun tavoitteet ja toimenpiteet Tavoitteet Toimenpiteet Oppilaitos huolehtii opettajien riittävästä tvt- kouluttamisesta tekniset ja pedagogiset tukipalvelut kuntoo kiinnitetään huomiota atk-tilan toimivuuteen riittävä ja toimiva laitekanta ja muu välineistö (esim. cd-romit) opetuksen toteuttamiseksi kaupunki tarjoaa opettajille tvt-koulutusta teknisten ja pedagogisten tukipalvelujen kehittäminen atk-tilojen tarkistaminen ja tarvittavien muutosten toteuttaminen pyritään uudistamaan laitekantaa ja ohjelmistoja koulun määrärahojen puitteissa uusien opetusohjelmien ja cd-rommien hankkiminen opetuksen tueksi KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA

3 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
1.2 Kettulan koulun tavoitteet ja toimenpiteet Tavoitteet Toimenpiteet Opettajat tavoitteena OPE.FI 1 –tason mukaiset taidot ja taitojen edelleen kehittäminen ja ylläpitäminen koulutettuja ja valmiita tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä opettavat tvt-osaamistaan oppilaille käyttävät aktiivisesti tvt:aa opetuksessaan ja sen suunnittelussa opettajilla on tekniset edellytykset käyttää tvt:aa koulussa ja/tai kotona osallistuvat työnantajan järjestämään koulutukseen taitojen hankkimiseksi ja ylläpitämiseksi opettajia kannustetaan oman tieto- ja viestintätekniikan taitojensa kehittämisessä tietotekniikkaa käytetään laajemmin eri oppiaineissa riittävä ja toimiva laitekanta sekä ohjelmisto opetuksen toteuttamiseksi KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA

4 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
1.2 Kettulan koulun tavoitteet ja toimenpiteet Tavoitteet Toimenpiteet Oppilaat oppivat tvt:n luonnollisena osana viestintää ja oppimista osaavat hyödyntää ja käyttää tvt:aa oppimisprosesseissaan ja –tuotoksissaan oppivat soveltamaan ja hyödyntämään tietoteknisiä taitojaan myös vapaa-aikana pystyvät luomaan kontakteja toisiin oppilaisiin lähellä tai kaukana oppivat arvioimaan löytämiensä tietojen luotettavuutta tvt:n opetuksessa tukeudutaan Kuopion kaupungin tieto- ja viestintätekniikan opetussuunnitelmaan (ks. ops) riittävä ja toimiva laitekanta sekä ohjelmisto opetuksen toteuttamiseksi opettajilla riittävät taidot oppilaidensa ohjaamiseen oppilasta opastetaan välineiden tarkoituksenmukaisessa käytössä eri oppiaineiden yhteydessä opiskellaan erilaisia tekstejä => harjaantuu arvioivaan tietojen tulkintaan pyritään saavuttamaan vuosiluokittain opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA

5 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
2 Tieto– ja viestintätekniikka opetuskäytössä Tulevina vuosina on tarkoitus lisätä tieto- ja viestintätekniikan käyttöä oppimistilanteissa ja laajentaa opeteltavia asioita. Kuitenkin on muistettava, että tieto- ja viestintätekniikka on vain väline ja sitä käytetään silloin, kun sen on tarkoituksenmukaista ja tukee opiskeltavan asian omaksumista. Tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen opetustilanteessa vaatii tiettyjen perustaitojen opettamista oppilaille. Näiden perustaitojen hallinta mahdollistaa sen käytön toisen oppiaineen tukena. Perustaitoihin kuuluvat mm. seuraavat asiat: -         tietokoneen avaaminen ja sulkeminen -         ohjelmien käyttö (opetusohjelmat, piirto-ohjelma, tekstinkäsittely, Internet) ja tietojen tallentaminen -         resurssinhallinnan ymmärtäminen ja järkevä kansioiden ja tiedostojen luonti, muutos ja poisto -         verkkoetiikan sääntöjen noudattaminen KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA

6 KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Tieto- ja viestintätekniikkaa voidaan käyttää apuna eri aineissa esim. äidinkieli, matematiikka, ympäristöoppi, biologia, maantieto, historia, kielet, musiikki, kuvaamataito. On myös huomattava, että tieto- ja viestintätekniikka ei tarkoita ainoastaan tietokoneen käyttöä opetuksessa, vaan siihen sisältyvät myös video, digikamera ja muut sähköiset viestintävälineet. Tieto- ja viestintätekniikan avulla voidaan laajentaa opiskeltavaa asiaa. Sitä voidaan käyttää esim. seuraavilla tavoilla: -         tiedonhaku ja löytyneen tiedon arviointi -         havainnollistaminen (kuvat, kartat, ääninäytteet, videoleikkeet) -         maailmankuvan laajentaminen (teksti, kuvat, kartat, ääninäytteet, videoleikkeet) -         eri ilmiöiden seuraaminen ja tutkiminen (esim. sää) -         yhteyksien solmiminen koulun ulkopuolelle -         taitojen oppiminen ja harjoittaminen (AI, MA, kielet) Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa on jatkuvasti kehittyvä prosessi. Sitä mukaa, kun oppiaineessa tulee vastaan asioita, joiden käsittely voi laajentua tvt:n avulla (atk, video, digikamera, sähköiset viestimet), opettaja voi käyttää tätä mahdollisuutta hyväkseen. On kuitenkin huomattava, että tieto- ja viestintätekniikan käyttö vaatii joskus paljon esivalmisteluja ja opettaja voi joutua selvittämään aineiston soveltuvuuden oppilailleen etukäteen. Sen vuoksi tvt:aa ei voi aina välittömästi käyttää tunneilla, kun tarve siihen tulisi. Sen käyttö vaatii harkintaa (onko tarkoituksenmukaista), esivalmisteluja (mahdollinen sivujen sisältöjen tarkistus) ja loppuarvioinnin (täydensikö oppiaineen opetusta ja oppimista). KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA


Lataa ppt "KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google