Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys."— Esityksen transkriptio:

1 Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys

2 Mediakasvatus Mediataitojen kartuttaminen
Median käyttö oppimisympäristönä Media tiedonkäsittelyn välineenä Media kasvattajana esim. terveystieto

3 Anu Mustonen 13.9.2007 Viestintä- ja mediataito
kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja edistää median aseman ja merkitysten ymmärtämistä kehittää median käyttötaitoja Viestintä- ja mediataito aihekokonaisuutena peruskoulujen opetussuunnitelmissa

4 Peruskoulun opetussuunnitelma Tavoitteet: oppilas oppii…
ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vastuullisesti, tulkitsemaan muiden viestintää kehittämään tiedonhallinta-taitojaan sekä vertailemaan, valikoimaan ja hyödyntämään hankkimaansa tietoa suhtautumaan kriittisesti median välittämiin sisältöihin ja pohtimaan niihin liittyviä eettisiä ja esteettisiä arvoja viestinnässä tuottamaan ja välittämään viestejä ja käyttämään mediaa tarkoituksenmukaisesti käyttämään viestinnän ja median välineitä tiedonhankinnassa, -välittämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

5 Keskeiset sisällöt omien ajatusten ja tunteiden ilmaisu, erilaiset ilmaisukielet ja niiden käyttö eri tilanteissa viestien sisällön ja tarkoituksen erittely ja tulkinta, viestintäympäristön muuttuminen ja monimediaalisuus median rooli ja vaikutukset yhteiskunnassa, median kuvaaman maailman suhde todellisuuteen yhteistyö median kanssa lähdekritiikki, tietoturva ja sananvapaus viestintätekniset välineet ja niiden monipuolinen käyttö sekä verkkoetiikka

6 Ilmaisukasvatus kehittää omien ajatusten ja tunteiden verbaalista, visuaalista, auditiivista tai musiikillista itseilmaisua lisää vuorovaikutustaitoja opitaan hyödyntämään ilmaisuun eri mediakanavia Kieli-, taide- ja taitoaineet

7 Mediataidot median tuottamis- ja ilmaisutapojen tuntemus
sisältöjen tulkinta tekniset käyttötaidot kriittinen suhde media(luku)taito informaatiotulvan hallinta ja tietoturva metodista parhaita itse tekeminen läpäisyperiaate

8 Mediakasvatus harjaannuttaa median aktiiviseksi kohtuukäyttäjäksi
kannustaa omiin tulkintoihin ja mielipiteiden vaihtoon toimii rokotteena median riskejä vastaan tukee minä- ja maailmankuvan kehitystä

9 Media oppimisympäristönä
yhteisöllinen ja tutkiva oppiminen, luova ongelmanratkaisu prosessien, syy- seuraussuhteiden, mutkikkaiden kokonaisuuksien havainnollistaminen visuaalisesti havaintoaineiston kokoaminen, jäsentely ja raportoiminen

10 Pelien vetovoima hyötykäyttöön Vuorovaikutteisuus
Monia aisteja koskettava multimediaalisuus Mielikuvituksen tempaaminen Kiehtovat pulmat, koukuttavuus Opittavan asian toisto ja kertaaminen Motivoiminen, itsetunnon kohentaminen

11 Oppimispolku: esi- ja alkuopetus
Faktan ja fiktion erottaminen mikä on sepite, mikä dokumentti? mikä on mainos ja mihin se pyrkii? tutustutaan eri mediakanaviin tehdään omia tarinoita, lehtiä ja mainoksia perehdytään tietokoneisiin sekä niiden käyttösääntöihin tehdään harjoitustöitä oppisisältöihin liittyen piirros-, tekstinkäsittely-, kuva - ja oppimisohjelmat

12 Oppimispolku: vuosiluokat 3 - 6
mediatyyppien ja lajityyppien erottaminen median eri sisältötyyppien erottelu mediatodellisuuden kyseenalaistaminen internet tiedonhankinnan ja viestinnän keinona tehdään ja analysoidaan tarinoita, tv-ohjelmia, mainoksia kuvataan omia tarinoita eri kuvakulmista, editoidaan perehdytään verkkoetikettiin ja tietoturvaan

13 Oppimispolku: vuosiluokat 7 - 9
Tulkinta- ja analyysitaitoja median tuotantorakenteiden ja yhteiskunnallinen analyysi eri mediakanavien ja –välineiden viestien vertailu itsenäisen tiedonetsinnän ja -varastoinnin taidot (metatiedot) omat www-sivut harjoitellaan osallistuvaa viestintää kuten mielipidekirjoitusten tekemistä perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin

14 Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta
Anu Mustonen 2007 Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta 1. Ole kiinnostunut, kurkista mitä ruudulla tapahtuu 2. Sopikaa säännöistä pienestä pitäen, kunnioittakaa ikärajoituksia 3. Laitteet yhteisiin tiloihin: vuorottelu, yhdessäolo 4. Neuvo tietoturva-asioissa 5. Kohtuullisuus: kone ei saa olla ainoa kaveri 6. Nukkuakin pitää! Anu Mustonen, PsT


Lataa ppt "Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google