Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Sosiaalinen oppiminen
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Vanhempainilta
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Yhteisopettajuus arjessa
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Evästystä paikalliseen ops-työhön
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1

Tietoyhteiskunnassa selviytyminen  Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2

Oppimisen pedagogiikka 1)Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja  Peruskieli opitaan toistamalla  Jatkossa sovelletaan, testataan ja yhdistellään asioita  Ympäristön toimintatapoja opitaan ajattelemalla ja päättelemällä  Asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3

Oppimisen pedagogiikka 2) Oppiminen on oppijan aktiivista työtä  Opettajan rooli on ohjaava, kannustava  Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää  Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen  Opittujen toimintatapojen tunnistaminen!  Myös opettaja joutuu oppimaan uutta Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4

Oppimisen ympäristöt  Lähiopetus  Työssäoppiminen  Luokkahuone verkossa  Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa  Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus  Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia  Dokumentaatio kerää kaiken opitun Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5

Verkko-oppimisen välineet  Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista)  Vuorovaikutus on sosiaalista  Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline  Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen  Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6

Oppimisen menetelmät  Yksilölliset tehtävät, paritehtävät jne.  Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne.  Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja…  Osaamisen reflektointitavat suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7

Sosiaalinen oppiminen  Sosiaalinen verkko/web:  Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa  Opettaa:  Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8

Oppimisen tavoitteet  Kenen tavoitteeseen voi sitoutua?  Millainen on hyvä tavoite?  Kuinka pitkälle tavoite ulottuu?  Tavoitteena oppisopimus? Työllistyminen? Parempi elämä?  Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta Tampereen Aikuiskoulutuskeskus9