Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1
Tietoyhteiskunnassa selviytyminen Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2
Oppimisen pedagogiikka 1)Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja Peruskieli opitaan toistamalla Jatkossa sovelletaan, testataan ja yhdistellään asioita Ympäristön toimintatapoja opitaan ajattelemalla ja päättelemällä Asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3
Oppimisen pedagogiikka 2) Oppiminen on oppijan aktiivista työtä Opettajan rooli on ohjaava, kannustava Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Opittujen toimintatapojen tunnistaminen! Myös opettaja joutuu oppimaan uutta Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4
Oppimisen ympäristöt Lähiopetus Työssäoppiminen Luokkahuone verkossa Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia Dokumentaatio kerää kaiken opitun Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5
Verkko-oppimisen välineet Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista) Vuorovaikutus on sosiaalista Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6
Oppimisen menetelmät Yksilölliset tehtävät, paritehtävät jne. Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne. Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja… Osaamisen reflektointitavat suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7
Sosiaalinen oppiminen Sosiaalinen verkko/web: Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa Opettaa: Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8
Oppimisen tavoitteet Kenen tavoitteeseen voi sitoutua? Millainen on hyvä tavoite? Kuinka pitkälle tavoite ulottuu? Tavoitteena oppisopimus? Työllistyminen? Parempi elämä? Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta Tampereen Aikuiskoulutuskeskus9