Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalinen oppiminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalinen oppiminen"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalinen oppiminen
Verkko-oppiminen Te tapäivä Tuija Hildén Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

2 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Oppimiseen ei ole muuta alkua kuin ihmettely. (Platon) Jos annat jollekulle kalan, hän elää sillä yhden päivän, jos opetat hänet kalastamaan, hän elää sillä koko elämänsä. Minkä lusikalla antaa, sen kauhalla saa! Joka ei riskejä ota, ei shampanjaakaan juo! (venäläinen sananlasku) Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

3 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Tavoitteet, tahto ja tekemisen ilo! Kolme teetä, jotka vaikuttavat toisiinsa. Lisäksi niin projekteissa kuin opiskelussakin näkyy neljä teetä: tavoitteet, toiminta, tulokset ja tuotokset. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

4 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Oppimisympäristö Tila, paikka, systeemi, yhteisö… Didaktinen ulottuvuus tekee ympäristöstä oppimisympäristön Ympäristöt ovat usein valmiina, niiden käyttäminen oppimiseen/uuteen tarkoitukseen vaatii ajattelutavan muutosta Formaalin ja informaalin oppimisen lähentyminen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

5 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Oppimisen ympäristöt Lähiopetus Työssäoppiminen Luokkahuone verkossa Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia Dokumentaatio kerää kaiken opitun Dokumentaatio: kaikki oppiminen tulisi dokumentoida, koska osaamisen osoittaminen on monelta osin dokumentaatiota. Oman osaamisen dokumentaatio on samalla osaamisen arviointia, joka tulisi tehdä suhteessa työpaikan vaatimuksiin (myöhemmin suhteessa tutkinnon perusteisiin). Oppiminen tulisi siis kohdistaa oman osaamisen relevanttiin arviointiin ja dokumentaatioon. Työkirja, erilaiset kortit ja passit jne. Ikuinen dokumentaatio?! Muuttuva työelämä. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

6 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Parkour ei ole järin vaarallista, kunhan kuuntelee kehoaan ja etenee omassa tahdissaan. Parkourin idea on paitsi kehittää itseään, myös oppia katsomaan ympäristöä uusin silmin. ( Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

7 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Avoin oppimistehtävä Antaa oppijoille mahdollisuuden suunnitella, aikatauluttaa, toteuttaa, arvioida… yhdessä oppimista Sosiaalisen oppimisen esim. asioimistulkit: Ohjeistus, aikataulu ja ryhmien suunnitelmat Moodlessa omalla verkkokurssilla Wiki –tehtävä on osa oppimiskokonaisuuden prosessissa Oppiminen on prosessi Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

8 Sosiaalinen oppiminen
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Sosiaalinen oppiminen Sosiaalinen verkko/web: Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa Opettaa: Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… Ryhmädynamiikka on otettava huomioon. Vertaistutorointia voi käyttää hyväksi, koska kaikki oppivat omista lähtökohdista. Sosiaalisuus tuo aina myös haasteita. Jokaisella on omat tavoitteet ja ryhmällä on ryhmän tavoitteet. Tavoitteen asettaminen nousee arvoon arvaamattomaan… Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

9 Sosiaalinen oppiminen
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Sosiaalinen oppiminen Opettaa: Yhdessä tekemistä, tiedonjakamista, tiimityötä, vastuunkantamista, suunnittelua, tiedon hakua, jäsentämistä ja kokonaisuuksien hahmottamista, päätöksentekoa, yhteiskuntavalmiuksia, kykyä toimia erilaisissa ympäristöissä… Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja, tekee itse Vastuu on oppijalla, oppimisen vapauttaminen (> emergenttiys) Opiskelija - asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa Autenttinen materiaali, hetkessä kiinni, tarkoituksen mukaan, tavoitteeseen liittyen Täsmäaiheet Täkyjä ja herätteitä Oppiminen on kiinni oikeissa tilanteissa, omissa jutuissa Yhteistyö: oppijat, sidosryhmät, työelämä, asiantuntijat… Oppiminen on prosessi Keskeneräisyyden sietäminen, kaaoksen järjestäminen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

10 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Keskustelu Oikeissa oppimistilanteissa / ajankohtaisissa asioissa kiinni Tavoitteellisuus Osallistuminen, ryhmät ja opintopiirit Ohjaus ja oppimisen suunnittelu Skype, videoluennot, foorumit, chat, blogit, wikit… Avoimuus (kts. opettajien blogi) Esim. asioimistulkit: työssä oppimisen ja sanastotyön foorumit Miten on luotu yhdessä osaamista, miten oppijat vastaavat toisilleen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

11 Osallistavat tehtävät
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Osallistavat tehtävät Oman opiskelun suunnittelu ja tavoitteet Työelämään liittyvät Yhdessä toteutettavat Esim. asioimistulkit: Omat äänitykset opiskelukavereille Vrt. valmiiden äänitysten tulkkaaminen (yle), kokemusten jakaminen Wiki yms. esimerkit edellä. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

12 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Opettajan rooli Ohjaajan tärkein ryhmäohjaustaito verkkoläsnäolo on sosiaalista vuorovaikutus ja yhteisöllisyys kognitiivista asiasisältöjen ja verkkotyöskentelytaitojen tarkastelu opetuksellista mm. tavoitteellisuus, aiheessa pysyminen Verkko-opiskelijan itseohjautuvuuteen johdattelu on aikaa ja työtä vaativa. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

13 Tietoyhteiskunnassa selviytyminen
Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast.. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

14 Oppimisen pedagogiikka
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Oppimisen pedagogiikka Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja Oppiminen on oppijan aktiivista työtä Opettajan rooli on ohjaava, kannustava Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Opittujen toimintatapojen tunnistaminen! Myös opettaja joutuu oppimaan uutta Verkko-oppiminen ei ole oppimista ilman opettajaa, eikä se helpota opettajan työtä! Opettajien on opittava uudenlainen tapa suunnitella ja olla läsnä, henkilökohtaistamisen haaste on melko suuri opettajan työlle ja organisaatioille. Opettaja tunnistaa oppijan tason ja osaa muovata tietoa ja erit.tiedon määrää sen mukaisesti. Maahanmuuttajille on kokemusta Suomesta ja työelämästä: osa opituista malleista on virheellisiä, osa oletuksia ja loppujen lopuksi vain pieni osa oikeaa tietoa! Opittujen toimintatapojen reflektointi on vaikeaa, siihen pitäisi antaa valmiuksia. Vaatii tietenkin kielitaitoa ja jonkinlaista ymmärrystä yhteiskunnan koulutusrakenteesta. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

15 Verkko-oppimisen välineet
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Verkko-oppimisen välineet Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista) Vuorovaikutus on sosiaalista Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! Verkko-oppimisen välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä, koska oppiminen on vuorovaikutusta! Ja entistä enemmän se on sitä työssäoppimisessa! Jotta vuorovaikutuksesta tulee oppimista, on oltava TAVOITE. Ja jos oppijalla on oma tavoite, siihen pyrkiminen on paljon luontevampaa kuin opettajan tai työkkärin ja tai yhteiskunnan asettamaan tavoitteeseen pyrkiminen. Henkilökohtaistaminen on siis henkilökohtaisen tavoitteen asettamista ja sitä kohti pyrkimistä. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

16 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Oppimisen menetelmät Yksilölliset tehtävät, paritehtävät, opintopiirit... Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne. Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja, oppimiskansio… Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Vertaistuki. Opettajan tuki. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

17 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Oppimisen tavoitteet Kenen tavoitteeseen voi sitoutua? Millainen on hyvä tavoite? Kuinka pitkälle tavoite ulottuu? Tavoitteena X? Työllistyminen? Parempi elämä? Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

18 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Laatu ja arviointi Laatu syntyy hyvästä yhteisestä tekemisestä Laatu tarkoittaa toiminnan sujumista tavoitteiden mukaan Itsearviointi Oppimis- ja osaamiskansiot Monipuoliset arvioinnin menetelmät Esim. itsearvioinnista = palaute opettajalle Perinteiset mittarit? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

19 Avoimet oppimisympäristöt -linkkejä
Tuija Hildén, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

20 Oppisopimuskoulutuksen projekti - linkkejä
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Tampereen Aikuiskoulutuskeskus


Lataa ppt "Sosiaalinen oppiminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google