Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Advertisements

Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Ammatillisten tutkintojen kehittämislinjausten tausta ja tarkoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Viittomakielisen ohjauksen perustutkinto (180 osp), Näyttötutkinto VOP
Liiketalouden perustutkinto
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN TUTKINTOJEN JA PERUSTEIDEN KEHITTÄMINEN – OSAAMISPERUSTEISUUS TODEKSI HE- luonnoksen pohjalta säädökset – käsittelyprosessissa.
Yhteiset tutkinnon osat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Vapaasti valittavat 10 osp
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa 3.2.2015 VA-hankkeen aloituskokous, Salpaus Opetusneuvos, M. Lahdenkauppi

Tutkintojärjestelmän kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) – HE 12/2014, muutettu L 787/2014 joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena

Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Osaamisperusteisuus todeksi – osaaminen keskiöön - mitä muutoksia tuo? Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus Strateginen taso/ operationaalinen taso Tutkinto-osaamiskokonaisuus, osaamisalat Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän ops Oppimis,-opetus-,ohjaus- ja arviointiprosessit Tutkinnon tavoitteet – osaaminen ja ammattitaito Tutkinnon muodostuminen osaamisperusta/ yhteinen/valinnaisuus Ohjaus, opetus, työssäoppiminen - osaamisen hankinta Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset ja arviointi Osaamisen arviointi toimintakokonaisuuksien hallinta Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena

Terminologiaa yhtenäistetty ja täsmennetty opetussuunnitelman peruste => tutkinnon peruste opinnot => tutkinnon osa koulutusohjelma => osaamisala tutkintonimike tarkoittaa molemmissa laissa (AM/AI) samaa henkilökohtainen opetussuunnitelma => henkilökohtainen opiskelusuunnitelma oppimisen ja osaamisen arviointi erotetaan selkeämmin toisistaan osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta, ei hyväksilukemisesta ammattitaitovaatimukset, osaamistavoitteet

Perustutkintojen perusteita koskevat merkittävimmät muutokset Tutkinnon perusteet (52 kpl) omina asiakirjoina ja muut määräykset omana asiakirjana – tulevaisuudessa rakenteistettuina ja sähköistettyinä Perusteiden rakenne yksinkertaistuu - terminologia Mahdolliset tutkintonimikkeiden tarkistukset Tutkinnon muodostumissääntöjen tarkistaminen uusien säädösten mukaiseksi Opintoviikkojen tilalle osaamispisteet ammatillisessa peruskoulutuksessa Yhteisten tutkinnon osien uudistaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa Osaamisperusteisuuden vahvistaminen

Ammatillisen perustutkinnon muodostuminen Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava ammatillinen perustutkinto (180 osaamispistettä) sisältää (VN:n asetus 801/2014, 1-2 ja 5 §) ammatillisia tutkinnon osia (135 osaamispistettä), (joista ammatillisessa peruskoulutuksessa 15 osaamispistettä voi olla vapaasti valittavia tutkinnon osia) 2. yhteisiä tutkinnon osia (35 osaamispistettä) 3. vapaasti valittavia tutkinnon osia (10 osaamispistettä). (Näyttötutkinnoissa vain ammatilliset tutkinnon osat, tutkinnon laajuutta ei määritellä osaamispisteinä.) Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavan ammatillisen perustutkinnon tulee sisältää osaamisen hankkimista työssaoppimisen kautta vähintään 30 osaamispistettä (VN:n asetus 799/2014, 5a §) Tutkinnon yksilöllinen laajentaminen (VN:n asetus 801/2014, 6 §) Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa enemmän ammatillisia tutkinnon osia, jos se on tarpeellista työelämän alakohtaisten tai paikallisten ammattitaitovaatimusten taikka opiskelijan ammattitaidon syventämisen kannalta.  

Valinnaiset ammatilliset tutkinnon osat kaikissa perustutkinnoissa 2.5.13 Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp (uudistettu) 2.5.14 Tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, 10–15 osp (rajoitukset poistettu lähes kaikista) 2.5.15 Tutkinnon osa ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta* (rajoitukset poistettu ja yhdistetty) 2.5.16 Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 5 osp 2.5.17 Yrityksessä toimiminen, 15 osp (uudistettu) 2.5.18 Huippuosaajana toimiminen, 15 osp (uusi) 2.5.19 Paikallisesti tarjottava tutkinnon osa, 5-15 osp 2.5.20 Tutkinnon osa vapaasti valittavista tutkinnon osista, 5-15 osp * Tämän valinnaisen tutkinnon osan laajuudeksi lasketaan 15 osp. x.x.x Tutkinnon osa ammattikorkeaopinnoista

3.Yhteiset tutkinnon osat (35 osaamispistettä) 3.1 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (11 osaamispistettä) 3.1.1 Äidinkieli, 5 osp, (0-3 osp) 3.1.2 Toinen kotimainen kieli, 1 osp, (0-3 osp) 3.1.3 Vieraat kielet, 2 osp, (0-3 osp) 3.2 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (9 osaamispistettä) 3.2.1 Matematiikka, 3 osp, (0-3 osp) 3.2.2 Fysiikka ja kemia, 2 osp, (0-3 osp) 3.2.3 Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen, 1 osp, (0-3 osp) 3.3 Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen (8 osaamispistettä) 3.3.1 Yhteiskuntataidot, 1 osp, (0-3 osp) 3.3.2 Työelämätaidot, 1 osp, (0-3 osp) 3.3.3 Yrittäjyys ja yritystoiminta, 1 osp, (0-3 osp) 3.3.4 Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto, 2 osp, (0-3 osp) 3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen (7 osaamispistettä) 3.4.1 Kulttuurien tuntemus 3.4.2 Taide ja kulttuuri 3.4.3 Etiikka 3.4.4 Psykologia 3.4.5 Ympäristöosaaminen 3.4.6 Osa-alueita kohdista 3.1.1 -3.3.4 Kaikki osa-alueet pakollisia Kaikki osa-alueet pakollisia Kaikki osa-alueet pakollisia Osaaminen voi olla yhdeltä tai useammalta osa-alueelta

4. Vapaasti valittavat tutkinnon osat, 10 osp (VN:n asetus 801/2014, 5 §) Tulee tukea tutkinnon ammattitaitovaatimuksia ja osaamistavoitteita 4.1 Ammatillisia tutkinnon osia 4.2 Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvia tutkinnon osia 4.3 Yhteisiä tutkinnon osia tai lukio-opintoja 4.4 Jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevia opintoja 4.5 Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuvia yksilöllisiä tutkinnon osia 5. Tutkintoa yksilöllisesti laajentavat tutkinnon osat (VN:n asetus 801/2014, § 6)

Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma, L 787/2014 14 §: tulee hyväksyä opetussuunnitelma –> antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen 14 a § koulutuksesta tiedottaminen 15 § koulutuksen toteuttaminen

Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma, VN:n asetus 799/2014, 3 § Koulutuksen järjestäjä päättää opetussuunnitelmassaan ainakin seuraavat järjestettävää koulutusta koskevat asiat: koulutuksen toteuttamistavat; opiskelijan yksilölliset valinnan mahdollisuudet sekä tutkinnon osien järjestäminen yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa;

Opiskelijalla……, L 787/2014 29§ Oikeus saada opetusta ja ohjausta, oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto-ohjausta 29 a § Opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Tulee laatia yhdessä opiskelijan kanssa Yksilölliset tavoitteet ja valinnat Päivitetään opiskelun aikana 30 § Oikeus hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen tutkinnon osa kokonaan tai osittain Arviointioppaassa täsmennetty: mm. oppimisen ja osaamisen tavoitteet, tutkinnon osien suorittaminen, tavat, työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt

Osaamisperusteisuuden vahvistaminen

Osaamisperusteisuuden tahtotila Keskeisenä tavoitteena on - siirtyä tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa aiempaa vahvempaan osaamisperusteisuuteen ja tutkinnon osiin perustuvaan rakenteeseen, - tukee joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa.

Osaamisperusteisuuden vahvistaminen Tavoite- ja oppiainekeskeisistä opetussuunnitelman perusteista siirrytty tutkinnon perusteisiin, tavoitteiden määrittelystä ammattitaitovaatimusten määrittelyyn Tutkinnon ammattitaitovaatimukset ilmaistu ammattitaitona ja osaamisena, jota työelämässä tarvitaan Tutkinnon osat määritelty ja nimetty työelämän toi- mintakokonaisuuksien ja työprosessien mukaan Perusteissa määritelty oppimistulokset osaamisena (ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit) perustaksi oppimiselle, opettamiselle ja opiskelijan arvioinnille

Osaamisperusteisuuden vahvistaminen Teoria ja käytäntö -erottelusta ja -sisällöistä siirrytty osaamiskokonaisuuksiin – ammattitaitovaatimukset ja arvioinnin kohteet (työprosessi, työmenetelmät, työvälineiden käyttö, työn perustana oleva tieto, elinikäisen oppimisen avaintaidot) Ammattitaitovaatimukset (oppimistulokset) määritelty osaamisena (tiedot, taidot ja pätevyys), joka ilmenee ammatillisena toimintana ja saavutettu osaaminen on arvioitavissa käytännön työtilanteissa ja työtoiminnassa kirjallisten kokeiden sijaan Arviointikriteerit ilmaisevat osaamisen tason kolmiportaisesti

Osaamisperusteisuuden vahvistaminen Opiskelijan arviointiin tullut muutoksia – opiskelijoiden itsearviointi, oppimistulosten arviointi, ammattiosaamisen näytöt – oppimisen arvioinnin ja osaamisen arvioinnin erottaminen Opiskelijan osaamisen arvioinnissa yksittäisistä suorituksista työprosessin laajaan kokonaisuuden arviointiin Oppimisen arviointi on oppimisprosessin tukea ja osaamisen arviointi oppimistulosten arviointia (arvosana todistukseen) Aikaisemmin hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan Muutos ajattelussa ja toiminnassa –– osaamisen hankkiminen ja osaamisen laadunvarmistaminen

Osaamisperusteisuus todeksi - askelmerkkejä koulutuksen järjestäjille OPH: Oppaat ja käsikirjat 2014:8 Koulutuksen järjestäjien on tärkeää arvioida oman organisaationsa tilanne ja sen perusteella määritellä muutostarpeet, linjata ja johtaa muutosprosessia kokonaisvaltaisesti. Koulutuksen järjestäjän on tarpeen sekä strategisella että operatiivisella tasolla suunnitella ”askelmerkit ”muutoksen toteuttamiseen ellei osaamisperusteisuus jo ole toteutunut. Muutoksen pyörteistä selvitään osaavien koulutuksen järjestäjien, johtajien, opettajien ja kaikkien muiden toimijoiden yhteistyöllä.

Osaamisperusteisuus - muutoksia toiminnan ohjaukseen ja toimintaan Osaamisperusteisuus tärkeä saada koulutuksen järjestäjän toiminnan ohjaukseen, toimintasääntöihin, toimielimen toimintaan, opetussuunnitelmiin, hopseihin, hojkseihin, arviointi- ja näyttösuunnitelmiin, opiskelijan arviointiin, opetuksen toteuttamiseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamisee.n Sekä ajattelutavan että toiminnan muutos