Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?"— Esityksen transkriptio:

1 OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?
Outi Aaltonen 2015

2 AIKAISEMMIN KÄYTETTY TERMI Opetussuunnitelman peruste Opinnot
Tutkinnon perusteet Perustutkintojen perusteet ja muut määräykset annettu 10/2014 Lakimuutokset hyväksytty AIKAISEMMIN KÄYTETTY TERMI Opetussuunnitelman peruste Opinnot Koulutusohjelma Hyväksi lukeminen ATTO-opinnot Opintoviikot

3 Tutkinnon perusteet, joissa opinnot jaettu tutkinnon osiin
OSAAMISPERUSTEISUUS / TUTKINNOT, PERUSTEET, OPETUSSUUNNITELMAT Tutkinnon perusteet, joissa opinnot jaettu tutkinnon osiin Työelämän toimintakokonaisuudet lähtökohtana Tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset / osaamistavoitteet osp:t oppimistuloksina (tiedot, taidot, osaaminen), arvioinninkohteet / kriteerit, ammattitaidonosoittamistavat Koulutuksen järjestäjätasolla osaamisperusteisuus tulee saada lähtökohdaksi koko toimintaan, opetussuunnitelmiin, hopseihin, hojkseihin, arviointi- ja näyttösuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen, arviointiin, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen

4 AJATTELUTAPAAN TULTAVA MUUTOS
Ammattitaitovaatimukset eli työelämässä vaadittava osaaminen tulee saada opetuksen ja ohjauksen sekä arvioinnin ja osaamisen tunnustamisen lähtökohdaksi koulutuksen järjestäjien toiminnassa. Jotta tämä toteutuu, on siirryttävä pois oppiaine- ja sisältö- ja aikakeskeisyydestä. Suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus ovat olleet lähtökohtana jo varsin kauan, käytännössä jo parin kymmenen vuoden ajan. Muutokset ovat sekä kansallisella tasolla että koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien toiminnassa vieneet varsin kauan, koska on pitänyt muuttaa ajattelua tiede- ja oppiainekeskeisestä, meillä kaikilla hyvin syvällä olevasta tavasta jäsentää maailmaa, työelämän toiminnan pohjalta tapahtuvaan ammatillisen opiskelun jäsentämiseen.

5 OPISKELIJAN ARVIOINTI
Oppimisen ja osaamisen arviointi erotetaan aiempaa selkeämmin toisistaan ja arvioinnin periaatteita ja arvioinnista päättämistä täsmennetään. Oppimisen arviointi on pääsääntöisesti sanallista, mutta se voi olla myös numeerista. Arviointiasteikko ja sen mukaiset arvosanat ovat käytössä osaamisen arvioinnissa. Arviointiasteikko säilyy ennallaan, tosin erityisopetuksessa opiskelijan osaaminen voidaan arvioida aina myös sanallisesti. Tutkinnon osan arvosana annetaan osaamisen arvioinnin perusteella. Koulutuksen järjestäjä laatii suunnitelman tutkinnon osien arvioinnin toteuttamisesta ja osaamisen arviointimenetelmistä. Oppisopimuskoulutuksessa ei käytetä enää entisenlaista arviointien yhdistelmää

6 OPISKELIJAN ARVIOINTI
OPETUS JÄRJESTETÄÄN NIIN ETTÄ ALKANEET TUTKINNON OSAT PÄÄTTYVÄT SAMAN LUKUVUODEN AIKANA. MIKÄLI NÄIN EI OLE, NIIN SILLOIN TUTKINNON OSA ON JAETTAVA KAHTEEN JA OSAT ARVIOITAVA ERIKSEEN (YHTEISET OPINNOT, NYKYISEN KÄYTÄNNÖN MUKAAN) Yllä kuvatussa järjestelyssä arvosanoja tulee vain muutama lukuvuosittain. Tämän vuoksi on luotava järjestelmä, jossa opiskelija saa sanallista arviointia oppimisprosessistaan. Edelleen on laadittava järjestelmä, jolla voidaan osoittaa, että opiskelijan opinnot ovat päätoimisia (kela, opintotukijärjestelmä) On laadittava järjestely, jossa opiskelijan erotessa / keskeyttäessä opintonsa hänelle annetaan ajantasainen ERO-todistus

7 Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tehostettava
OSAAMISPERUSTEISUUS LÄHTÖKOHDAT Osaamisperusteisuus pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi, ajattelutavan muutos keskeistä. Osaamisen hankkiminen ja osaamisen laadunvarmistaminen pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi. Osaaminen ja sen saavuttamiseksi tarvittavat oppimisprosessit / opetus- ja ohjaus- sekä arviointiprosessit keskeisiä. Oppijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön ja pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi. Oppimisen ja opetuksen suunnittelussa opiskelijalla olevan osaamisen päälle tarvittavin osin uutta osaamista. Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tehostettava Määrällisestä suorittamisesta osaamisen hankintaan ja sen osoittamiseen Kaikki opiskelijat sekä aiemmin aloittaneet että uudet uuteen järjestelmään – asiaan valmistauduttava hyvin, vältettävä sekä opiskelijoiden tarpeettomat lisäsuoritukset että ylimääräiset kustannukset.

8 OSAAMISPERUSTEISUUDEN
LÄHTÖKOHDAT Opettajaa tärkeä kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen. Opintoviikkojen edellyttämä opetus ei keskiössä, vaan opetus ja ohjaus, jota opiskelija tarvitsee osaamisen hankkimisen tueksi. Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen

9 OSAAMISPERUSTEISUUDEN
LÄHTÖKOHDAT Opettajaa tärkeä kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen. Opintoviikkojen edellyttämä opetus ei keskiössä, vaan opetus ja ohjaus, jota opiskelija tarvitsee osaamisen hankkimisen tueksi. Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen

10 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat)
3.1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp Äidinkieli 5 osp 4 ov 7 ov * 1,5osp/ov = 10,5ov Eli karkeasti osaamisen tunnustaminen voidaan tehdä suoraan Ruotsi 1 osp 1 ov Englanti (vieraat kielet) 2 osp 2 ov YHTEENSÄ 8 pak. + 3 val. 7 ov 3.2. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp Matematiikka 3 osp. 3 ov 5 ov * 1,5osp/ov = 7,5 osp. ”Kansalaisen ATK- 1ov” suoritettava ”pakollisena valinnaisena”, niin silloin osaamisen tunnustaminen saadaan täsmälleen päällekkäin. Fysiikka ja kemia 2 osp. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 1 osp. VAL. 6 pak + 3 val 5 ov 3.3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp Yhteiskuntataidot 3 ov*1,5osp/ov=4,5 osp. Monella on ollut liikuntaa tai muita soveltuvia opintoja valinnaisena (yht. 2 ov), jolloin päästään ko. osaamispistemäärään. Työelämätaidot Yrittäjyys ja yritystoiminta Työkyvyn ylläpitäminen liikunta ja terveystieto 5 pak. + 3 val.

11 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat)
3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp 3.4.1 Kulttuurien tuntemus Näistä tehtävä osaamisen tunnustaminen Taide ja kulttuuri 1 ov sekä 2 ov:n osalta nykyisistä valinnaisuuksista. Mikäli soveltuvia opintoja ei ole, jatkavien opiskelijoiden on valittava niitä opinnoikseen 3.4.2 Taide ja kulttuuri 3.4.3 Etiikka Psykologia Ympäristöosaaminen Jokin kohdista – Lukuvuoden 2015 – 2016 valinnaisuudet 3. luokkien osalta tehdään helmikuussa 2015 (vapaasti valittavat opinnot, 6 ov). Sitä ennen on katsottava, mitä valinnaisuuksia opiskelijan yksilötasolla pitää ottaa, jotta uudet tutkinnon perusteet täyttyvät.

12 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat)
VAPAASTI VALITTAVA TUTKINNON OSA, 10osp 4.1 Tutkinnon osa ammattitaitoa syventävistä tai laajentavista ammatillisista tutkinnon osista 4.2 Paikallisesti tarjottava tutkinnon osa 4.3 Tutkinnon osa yhteisistä tutkinnon osista tai lukio-opinnoista 4.4 Tutkinnon osa jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevista opinnoista 4.5 Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuva tutkinnon osa Vapaasti valittavien opintojen määrä vähenee 10 ov osp. (n. 6,7ov). Suoritettuja vapaasti valittavia opintoja on siirreltävä esim. yhteisiin aineisiin, jotta tutkinnon perusteet täyttyvät. Lisäksi valintojen tekemistä ohjaa opiskelijan yksilöllinen tilanne.

13 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat)
Opinnäytetyö ei enää ole pakollinen, mutta se … Voi olla ammatillisen tutkinnon osan tai jonkun ammatillisen tutkinnon osan sisällä oleva osaamisen arviointiin liittyvä osoittamistapa. Tarkoittanee käytännössä, ettei opinnäytetöitä yleisesti ottaen enää tehdä.

14 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat)
3.1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp Äidinkieli 5 osp 2 ov 3 ov * 1,5osp/ov = 4,5 osp Vielä suoritettava: Äidinkieli 2 osp.; Ruotsi 1 osp.; Englanti 1osp; + valinnaiset 2,5 osp. Ruotsi 1 osp 0 ov Englanti (vieraat kielet) 2 osp 1 ov YHTEENSÄ 8 pak. + 3 val. 3 ov 3.2. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp Matematiikka 3 osp. 3 ov * 1,5osp/ov = 4,5 osp. Fysiikka ja kemia 1 osp.; Tieto- ja viestintätekniikka 1 osp; valinnaisia 3,5 osp. Fysiikka ja kemia 2 osp. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 1 osp. VAL. 6 pak + 3 val 3.3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp Yhteiskuntataidot 2 ov*1,5osp/ov = 3 osp. Yhteiskuntataidot 1 osp.; Yrittäjyys ja yritystoiminta 1 osp.; Terveystieto 1 osp.; Valinnaiset opinnot 2 osp. Työelämätaidot Yrittäjyys ja yritystoiminta Työkyvyn ylläpitäminen liikunta ja terveystieto 5 pak. + 3 val.

15 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat)
3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp 3.4.1 Kulttuurien tuntemus Näistä tehtävä osaamisen tunnustaminen Taide ja kulttuuri 1 ov sekä 2 ov:n osalta nykyisistä valinnaisuuksista. Mikäli soveltuvia opintoja ei ole, jatkavien opiskelijoiden on valittava niitä opinnoikseen 3.4.2 Taide ja kulttuuri 3.4.3 Etiikka Psykologia Ympäristöosaaminen Jokin kohdista – Lukuvuoden 2015 – 2016 valinnaisuudet tulevien 2. luokkien osalta tehdään helmikuussa 2015 (yhteiset valinnaiset opinnot 8 osp. ja vapaasti valittavat opinnot, 3 osp). Sitä ennen on katsottava, mitä valinnaisuuksia opiskelijan yksilötasolla pitää ottaa, jotta uudet tutkinnon perusteet täyttyvät.

16 VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat)
VAPAASTI VALITTAVA TUTKINNON OSA, 10osp 4.1 Tutkinnon osa ammattitaitoa syventävistä tai laajentavista ammatillisista tutkinnon osista 4.2 Paikallisesti tarjottava tutkinnon osa 4.3 Tutkinnon osa yhteisistä tutkinnon osista tai lukio-opinnoista 4.4 Tutkinnon osa jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevista opinnoista 4.5 Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuva tutkinnon osa Vapaasti valittavien opintojen määrä vähenee 10 ov osp. (n. 6,7ov). Suoritettuja vapaasti valittavia opintoja on siirreltävä esim. yhteisiin aineisiin, jotta tutkinnon perusteet täyttyvät. Lisäksi valintojen tekemistä ohjaa opiskelijan yksilöllinen tilanne.

17 UUDET TUTKINNON PERUSTEET OPETUKSEN JAKSOTTAMINEN
Tutkintojen perusteet 180 osp. 1. LUOKKA 2. LUOKKA 3. LUOKKA Ammatilliset tutkinnon osat; 135 osp. Opetus oppilaitoksessa 45 20 30 Opetus työssä oppien (tässä esimerkissä 40 osp vastaa 26,6 ov) 15 25 Yhteiset tutkinnon osat; 35 osp Pakolliset 19 osp. + valinnaiset 16 osp. 11 4,5 8 11,5 Vapaasti valittavat tutkinnon osat; 10 osp Valinta lukuvuosittain 5 YHTEENSÄ 60,5 59,5 60,0 YHTEISTEN TUTKINNON OSIEN VALINNAISUUKSIEN MÄÄRÄYTYMINEN Yhteisten tutkinnon osien 3.1.1–3.4.6 valinnaisista osa-alueista voidaan laatia pienempiä kuin 3 osp:n laajuisia osa-alueita, esim. 1–2 osp:n laajuisia osa-alueita. Nämä valinnaiset osa-alueet laaditaan tutkinnon perusteissa olevien 3 osp:n osa-alueiden osaamistavoitteiden, arvioinnin kohteiden ja arviointikriteerien pohjalta. Lisäksi yhteisten tutkinnon osien –3.4.6 osa-alueista voidaan laatia uusia tutkinnon perusteissa olevia 3 osp:ttä laajempia 4 osp:n laajuisia valinnaisia osa-alueita. Näihin osa-alueisiin laaditaan osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit Opetushallituksen määräyksen liitteen mukaisesti.

18 YHTEISET OPINNOT 35 osp. (19 pak. + 16 val.) 1. LUOKKA 2. LUOKKA
3.1 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp (8 pakollista + 3 valinnaista) Äidinkieli 5 osp. 3 1,5 2 Toinen kotimainen kieli, ruotsi 1 osp. 1 Vieraat kielet 2 osp. 3.2 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp (6 pakollista + 3 valinnaista) Matematiikka Fysiikka ja kemia Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 3.3 Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp (5 pakollista + 3 valinnaista) Yhteiskuntataidot Työelämätaidot Yrittäjyys ja yritystoiminta Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp (0 pakollista + 7 valinnaista) Kulttuurien tuntemus 7 Taide ja kulttuuri Etiikka Psykologia Ympäristöosaaminen Osa-alueita kohdista 3.1.1–3.3.4 YHTEENSÄ 11 4,5 8 11,5

19 OSAAMISEN TUNNUSTAMISEN PERIAATTEET
Ammatilliset tutkinnon osat suoritetaan loppuun vanhaa toteutussuunnitelmaa noudattaen Suoritetut opinnot opintoviikkoina kerrotaan 1,5 kertaiseksi jolloin saadaan suoritus osaamispisteinä. Vastaavasti vielä vaadittavat opinnot katsotaan opintoviikkoina ja muunnetaan vastaavasti osaamispisteiksi. Yhteiset tutkinnon osat Osaaminen tunnustetaan niiltä osin kuin suorituksia on tullut. Periaate 1 ov = 1,5 osp. Atto- valinnaisuudet lisätään niihin tutkinnon osiin joihin se sopii (yksilötasoisesti) Vapaasti valittavat tutkinnon osat Osaaminen tunnustetaan niiltä osin kuin suorituksia on tullut. Periaate 1 ov = 1,5 osp. Siirretään tarvittaessa yhteisiin opintoihin. Pakolliset osaamistavoitteet, 1 osp Opiskelija • osaa käyttää yleisimpiä tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia ja hyödyntää niiden käyttöön tarkoitettuja ohjeita ja oppaita • osaa suojata verkkoidentiteettiään ja yksityisyyttään • osaa toimia tekijänoikeus-, tietoturva- ja tietosuojaohjeiden ja -määräysten mukaisesti • osaa tiedostojen eri säilytys- ja lähetysmuodot.

20 LUKUVUODEN 2015 – 2016 SUUNNITTELUN AIKATAULU JA VASTUUT
JATKAVIEN RYHMIEN VALINNAISUUDET LUKUVUODEKSI 2015 – 2016 - Valinnat tehdään WILMAn kautta (valmis mennessä) OPO LUKUVUONNA TOTEUTETTAVIEN VALINNAISRYHMIEN MUODOSTAMINEN (valmis mennessä) APULAIS-REHTORI LUKUVUODEN 2015 – 2016 SUUNNITTELU KOULUTUSALALLA (valmis mennessä) OPS- runkolukusuunnitelma Toteutussuunnitelmat Opetuksen jaksotus Opetustilojen ja välineiden käytön suunnittelu (erityisesti logistiikka ja catering) Kuka opettaa, ketä, mitä, missä ja milloin? KOULUTUS-ALAVASTAAVA TYÖJÄRJESTYKSIIN SIJOITETTAVAT KOKOUSAJANKOHDAT MUUT ETUKÄTEEN SUUNNITELLUT TAPAHTUMAT Koulutusalojen jaksokokoukset Koulutusalojen muut kokoukset Opiskelijahuollon kokoukset ERVA kokoukset Koulutusalavastaavien kokoukset Yhteisölliset tapahtumat (aloitusviikko, hyvinvointipäivä, te tapäivät, ympäristöpäivä, valmistuvien opiskelijoiden päivä, …) Opettajakunnan ja henkilökunnan yhteiset kokoukset 9- luokkien vierailut + T9 paikalliskisojen toteuttaminen OPS- ja VALINNAISUUS PRIMUKSESSA Alkavat ryhmät, Testiopiskelijat Ops-runko ja valinnat Jatkavat ryhmät Ops- + valinnat OPINTO-TOIMISTO (valmis ) APULAIS-REHTORI (toukokuu 2015)

21 Osaamisen tunnustamisen periaatteet
Työkokemus Työkokemukseksi hyväksytään kaikkien alojen työkokemus, jonka hakija on hankkinut perusopetuksen suoritettuaan tai 16 vuotta täytettyään. Työkokemukseksi huomioidaan vain vähintään 1 kuukauden yhtäjaksoiset työt. Työkokemuksesta hyväksiluku tehdään vapaasti valittaviin opintoihin seuraavasti: 1-2 kk = 1 ov, 3-4kk =2 ov, jne. Työkokemuksen hyväksyminen tehdään ennen hyväksi luvun hakemista. Työkokemuksen todentaminen tapahtuu aina työtodistuksesta. Opintokorttiin työkokemus merkitään ko. alan työkokemuksena tai työn sisältöä kuvaavalla nimellä esim. asiakaspalvelu tai asiakaspalvelun työkokemus, myyntityö, rakennusalan työkokemus. Harrastustoiminta Ammattitutkintoa täydentäviin tutkinnon osien valinnaisiin osiin ja vapaasti valittaviin tutkintojen osiin hyväksi luetaan musiikkiopistoissa, kuvataidekouluissa tai vastaavissa oppilaitoksissa suoritettu opinto-ohjelman mukainen koulutus tai valmennus. Vapaasti valittaviin tutkinnon osiin hyväksytään opintojen aikana suoritettu ohjattu ja säännöllinen harras-tustoiminta (taide, kulttuuri, liikunta, vapaaehtoistyö, kerho-toiminta, tutortoiminta, valmennus), josta suunnitelma on hyväksytty opintojen alussa ja josta opiskelijalla on opiskelun tai lukuvuoden päättyessä esittää todistus. Harrastustoiminnasta hyväksiluetaan enintään 5 opintoviikkoa. Opintokorttiin harrastustoiminta merkitään toimintaa kuvaavalla nimikkeellä tai yleisesti käytetyllä nimik-keellä esim. tutor-toiminta, vapaaehtoistyö nuorisotoimessa, valmennustyö, toiminta oppilaskunnassa, kerho-ohjaaja, musiikki, liikunta, käsityö, kuvaamataito.


Lataa ppt "OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google