Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun perusopetuksessa
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä OPS 2016 Mikä muuttuu? Rehtorikoulutukset 6.11. ja 13.11.2014 Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä

OPS-prosessi osana perusopetuksen ohjausjärjestelmää Opetussuunnitelman perusteet (OPH) Seudun ja/tai kunnan OPS Koulukohtaiset opetussuunnitelmat Perusopetuslaki- ja asetus Valtioneuvoston asetus opetuksen yleisistä tavoitteista ja tuntijaosta Opetus ja oppiminen Koulun toimintakulttuuri OPS opettajan käsikirjana OPS hallinnollisena työkaluna

Neljä näkökulmaa OPS-uudistukseen Oppilaan muuttuva rooli Yhdessä tekeminen, osallisuus Tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma Ympäristö, globalisoituva maailma, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus ja verkostot Koulu oppivana yhteisönä Vaikutus lasten kasvuympäristöihin Muuttuva opetus Oppimiskäsitys Yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen teemojen ympärille Oppimisympäristöjen moninaisuus Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen Laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys Oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Taitojen merkitys

Laaja-alaiset osaamisalueet Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Monilukutaito Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Toimintakulttuurin kehittämisen periaatteet Koulu oppivana yhteisönä Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuoro-vaikutus ja monipuoli-nen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kieli-tietoisuus Osallisuus ja demokraat-tinen toiminta Yhdenvertai-suus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevai-suuteen suuntautu-minen Yhteisön tapa toimia. Tulee esille käytännöissä. Tavoitteena toimintakulttuuri, joka edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Vaikuttaa oppilaan kohtaamaan koulutyön laatuun. Rehtori vastaa koulun toimintakulttuurin kehittämisestä yhdessä muun yhteisön kanssa.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja opetuksen eheyttäminen Koulutyö Oppiaineet Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Arvot ja oppimiskäsitys Toiminta-kulttuuri Kasvatuksen ja opetuksen tavoitteet Laaja-alainen osaaminen Työn perusta Työvälineet Työn tavoitteet

Uudistuksen ydin Mitä? Miten? Miksi? Koulun OPS-työ Miten? Miksi? Miten koulu toimii vielä nykyistä paremmin kasvuyhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää koulutyön mielekkyyden kokemusta vahvistaa oppilaan minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan

Kestävän hyvinvoinnin rakentaminen Itsensä kokeminen merkitykselliseksi omassa yhteisössä - Toimintakulttuurin merkitys Henkisen hyvinvoinnin kokemus Arjen hallinta Ympäröivän maailman hahmottaminen Kasvuyhteisön merkitys