Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä OPS 2016 Mikä muuttuu? Rehtorikoulutukset 6.11. ja 13.11.2014 Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPS-prosessi osana perusopetuksen ohjausjärjestelmää Opetussuunnitelman perusteet (OPH) Seudun ja/tai kunnan OPS Koulukohtaiset opetussuunnitelmat Perusopetuslaki- ja asetus Valtioneuvoston asetus opetuksen yleisistä tavoitteista ja tuntijaosta Opetus ja oppiminen Koulun toimintakulttuuri OPS opettajan käsikirjana OPS hallinnollisena työkaluna
Neljä näkökulmaa OPS-uudistukseen Oppilaan muuttuva rooli Yhdessä tekeminen, osallisuus Tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma Ympäristö, globalisoituva maailma, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus ja verkostot Koulu oppivana yhteisönä Vaikutus lasten kasvuympäristöihin Muuttuva opetus Oppimiskäsitys Yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen teemojen ympärille Oppimisympäristöjen moninaisuus Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen Laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys Oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Taitojen merkitys
Laaja-alaiset osaamisalueet Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Monilukutaito Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Toimintakulttuurin kehittämisen periaatteet Koulu oppivana yhteisönä Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuoro-vaikutus ja monipuoli-nen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kieli-tietoisuus Osallisuus ja demokraat-tinen toiminta Yhdenvertai-suus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevai-suuteen suuntautu-minen Yhteisön tapa toimia. Tulee esille käytännöissä. Tavoitteena toimintakulttuuri, joka edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Vaikuttaa oppilaan kohtaamaan koulutyön laatuun. Rehtori vastaa koulun toimintakulttuurin kehittämisestä yhdessä muun yhteisön kanssa.
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja opetuksen eheyttäminen Koulutyö Oppiaineet Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Arvot ja oppimiskäsitys Toiminta-kulttuuri Kasvatuksen ja opetuksen tavoitteet Laaja-alainen osaaminen Työn perusta Työvälineet Työn tavoitteet
Uudistuksen ydin Mitä? Miten? Miksi? Koulun OPS-työ Miten? Miksi? Miten koulu toimii vielä nykyistä paremmin kasvuyhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää koulutyön mielekkyyden kokemusta vahvistaa oppilaan minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan
Kestävän hyvinvoinnin rakentaminen Itsensä kokeminen merkitykselliseksi omassa yhteisössä - Toimintakulttuurin merkitys Henkisen hyvinvoinnin kokemus Arjen hallinta Ympäröivän maailman hahmottaminen Kasvuyhteisön merkitys