Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo 26.10.09 Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
TVT koulun arjessa Tanskan benchmark-vierailu - Hellerupin koulu, Gentofte toukokuu 2010
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ainetyöryhmien työn aloitus
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus

Taustaa ATK omana oppiaineenaan Tietokoneavusteinen opetus Verkkoympäristöt Sosiaalinen media opetuksessa

Tilanne kouluissa TVT OPETUKSESSA

Miksi ei? SITES-tutkimuksen vertailussa Suomi ei ole edelläkävijä TVT:n hyödyntämisessä Laitteiden ja verkkoyhteyksien määrä ja laatu on ollut hyvä - suhteellisesti ei enää 90-luvun tasolla Ei yksinkertaista selitystä -> Tällä hetkellä mm. LVM:n iso hanke ja tutkimusta opettajan ratkaisujen perusteluista tvt:n alueella

Käytön intensiteetti 1. Peruskäyttö 2. Lisäkäyttö 3. Pedagoginen käyttö OPETUKSESSA

TVT:n opetuskäytön intensiteettitasoja 1. Totutaan toimimaan tavoitteellisesti tieto- ja viestintäteknisessä ympäristössä - toiminnot verrattavissa perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. tekstinkäsittely) 2. Monipuolistetaan työtapoja tieto- ja viestintäteknisten välineiden avulla - luodaan vaihtelua perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. liikkuva kuva) 3. Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan mahdollistama pedagoginen lisäarvo - huomioidaan opiskeluprosessi ja sosiaalinen tila (esim. CmapTools-nauhuritoiminto)

Tytöt ja pojat OPETUKSESSA

Tytöt ja pojat TVT:n parissa Tytöille tärkeää 1. Identiteetti 2. Mielipide 3. Arviointi Pojille tärkeää 1.Panostus 2.Valinnat 3.Suoritus (MYLLÄRI, 2007)

Suljettu vs. avoin Oppilaiden tehtävät tvt:n parissa voivat suuntautua ns. suljettuun oppimiseen (esim. oikeat vastaukset tietokoneelta) tai ns. avoimeen oppimiseen (eli oppilaiden omaehtoinen lähestyminen tekemiseen ja tuotokseen). Suljettuun oppimiseen voi tvt tuoda esim. vaihtuvia kysymysjärjestyksiä. Avointa oppimista tukee hyvin esim. käsitekarttatyöskentely, jossa oppilaiden oma ajattelu voidaan saada paremmin esiin.

CmapTools-työskentelyä Kansionäkymä, koontikartta, oppilaiden miellekartta, kuvaresurssi ja taustalla selainikkuna

CmapTools Mikä CmapTools >> _1556/CmapTools.cmap _1556/CmapTools.cmap Lataa ja kokeile >>

Mediakasvatus OPETUKSESSA

Mediakasvatuksen näkökulmia Vertikaalinen: Media(luku)taito voidaan nähdä omana tavoitesisältönä eli oppiaineen kaltaisena Horisontaalinen: Mediakasvatus on myös oppiaineita läpäisevä erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelu- ja opetuskäytön muodossa (VESTERINEN, 2007)

TVT eri oppiaineissa OPPIAINE(RYHMÄ)ESIMERKKEJÄ Äidinkieli ja kirjallisuusMedialukutaito KieletKuuntelu LuonnontieteetHavainnollistaminen MatematiikkaPelit Taito- ja taideaineetKuvan ja äänen käsittely Yhteiskunnalliset aineetVaikuttaminen verkossa KatsomusaineetWebin transkulttuurisuus

Realiteettejä - Ehdotuksia Välineet eivät aina (tai yleensä) toimi (ainakaan opettajan toivomalla tavalla) Suunnitelmat voivat mennä uusiksi Oppilaat ovat rohkeita ja taitavia välineiden käyttäjiä Suunnittele tvt:n käyttöä niillä välineillä joilla opetat Varasuunnitelmat ja dynaamisuus tarpeen Opettajan on hyvä nähdä itsensä oppijana mutta silti aikuisena kasvattajana

Kouluun Kokeile tieto- ja viestintätekniikkaa rohkeasti! Harjoittelussa rakennetaan sitä eetosta, jolla itsenäisempää opetustyötä tulevaisuudessa tehdään. OPETUKSESSA