Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus
Taustaa ATK omana oppiaineenaan Tietokoneavusteinen opetus Verkkoympäristöt Sosiaalinen media opetuksessa
Tilanne kouluissa TVT OPETUKSESSA
Miksi ei? SITES-tutkimuksen vertailussa Suomi ei ole edelläkävijä TVT:n hyödyntämisessä Laitteiden ja verkkoyhteyksien määrä ja laatu on ollut hyvä - suhteellisesti ei enää 90-luvun tasolla Ei yksinkertaista selitystä -> Tällä hetkellä mm. LVM:n iso hanke ja tutkimusta opettajan ratkaisujen perusteluista tvt:n alueella
Käytön intensiteetti 1. Peruskäyttö 2. Lisäkäyttö 3. Pedagoginen käyttö OPETUKSESSA
TVT:n opetuskäytön intensiteettitasoja 1. Totutaan toimimaan tavoitteellisesti tieto- ja viestintäteknisessä ympäristössä - toiminnot verrattavissa perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. tekstinkäsittely) 2. Monipuolistetaan työtapoja tieto- ja viestintäteknisten välineiden avulla - luodaan vaihtelua perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. liikkuva kuva) 3. Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan mahdollistama pedagoginen lisäarvo - huomioidaan opiskeluprosessi ja sosiaalinen tila (esim. CmapTools-nauhuritoiminto)
Tytöt ja pojat OPETUKSESSA
Tytöt ja pojat TVT:n parissa Tytöille tärkeää 1. Identiteetti 2. Mielipide 3. Arviointi Pojille tärkeää 1.Panostus 2.Valinnat 3.Suoritus (MYLLÄRI, 2007)
Suljettu vs. avoin Oppilaiden tehtävät tvt:n parissa voivat suuntautua ns. suljettuun oppimiseen (esim. oikeat vastaukset tietokoneelta) tai ns. avoimeen oppimiseen (eli oppilaiden omaehtoinen lähestyminen tekemiseen ja tuotokseen). Suljettuun oppimiseen voi tvt tuoda esim. vaihtuvia kysymysjärjestyksiä. Avointa oppimista tukee hyvin esim. käsitekarttatyöskentely, jossa oppilaiden oma ajattelu voidaan saada paremmin esiin.
CmapTools-työskentelyä Kansionäkymä, koontikartta, oppilaiden miellekartta, kuvaresurssi ja taustalla selainikkuna
CmapTools Mikä CmapTools >> _1556/CmapTools.cmap _1556/CmapTools.cmap Lataa ja kokeile >>
Mediakasvatus OPETUKSESSA
Mediakasvatuksen näkökulmia Vertikaalinen: Media(luku)taito voidaan nähdä omana tavoitesisältönä eli oppiaineen kaltaisena Horisontaalinen: Mediakasvatus on myös oppiaineita läpäisevä erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelu- ja opetuskäytön muodossa (VESTERINEN, 2007)
TVT eri oppiaineissa OPPIAINE(RYHMÄ)ESIMERKKEJÄ Äidinkieli ja kirjallisuusMedialukutaito KieletKuuntelu LuonnontieteetHavainnollistaminen MatematiikkaPelit Taito- ja taideaineetKuvan ja äänen käsittely Yhteiskunnalliset aineetVaikuttaminen verkossa KatsomusaineetWebin transkulttuurisuus
Realiteettejä - Ehdotuksia Välineet eivät aina (tai yleensä) toimi (ainakaan opettajan toivomalla tavalla) Suunnitelmat voivat mennä uusiksi Oppilaat ovat rohkeita ja taitavia välineiden käyttäjiä Suunnittele tvt:n käyttöä niillä välineillä joilla opetat Varasuunnitelmat ja dynaamisuus tarpeen Opettajan on hyvä nähdä itsensä oppijana mutta silti aikuisena kasvattajana
Kouluun Kokeile tieto- ja viestintätekniikkaa rohkeasti! Harjoittelussa rakennetaan sitä eetosta, jolla itsenäisempää opetustyötä tulevaisuudessa tehdään. OPETUKSESSA