Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarkku Laine Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Raila Pirinen 2.12.2009 Helsingin normaalilyseo
2
Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä http://ktl.jyu.fi/ktl/sites http://ktl.jyu.fi/ktl/sites Ilomäki, L (2008): The effects of ICT on school: teachers and students’ perspectives https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/42311/B314.p df?sequence=3 https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/42311/B314.p df?sequence=3 Arjen tietoyhteiskunta http://www.arjentietoyhteiskunta.fi http://www.arjentietoyhteiskunta.fi Haaparanta, H & Tissari, V (2008): Cicero Learning – selvitysraportti. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa http://www.cicero.fi/sivut2/documents/CICERO_TVT- selvitysraportti.pdf http://www.cicero.fi/sivut2/documents/CICERO_TVT- selvitysraportti.pdf
3
SITES=Second Information Technology in Education Study Tutkimuksen tavoitteet: Selvittää, näkyvätkö TVT:n käyttöön asetetut odotukset ja tavoitteet sekä siihen tehdyt investoinnit käytännössä Tunnistaa sellaisia tekijöitä, jotka eniten vaikuttavat tietotekniikan tehokkaaseen opetukseen ja oppimisen integrointiin’ Tutkimus kohteena yläkoulut ja erityisesti tvt:n käyttö luonnontieteiden ja matematiikan opetuksessa
4
Oppimisen ja opetuksen kannalta on hyödyllistä sijoittaa tvt-välineitä myös luokkiin TVT:tä käytetään suomalaisissa kouluissa lähes kaikkien oppiaineiden opetuksessa, mutta säännöllinen käyttö on suhteellisen vähäistä
5
Tarkasteluorientaatiot Perinteinen (opettajalähtöisyys, eteneminen samaan tahtiin, yksilöllinen opiskelu, erilaiset testauskäytännöt) Elinikäinen oppiminen Verkostoituminen
6
ohjataan opetusryhmänsä ottamaan yhteyttä asiantuntijoihin Luovat oppilaille mahdollisuuksia työskentelyyn ja oppimiseen toisten koulujen oppilaiden kanssa Monikulttuurinen kasvatus
7
Resurssien vähäisyys Opettajien ajanpuute Opettajien tvt-taitojen puutteellisuus
8
Miksi tieto- ja viestintätekniikan opetus ei ole juurtunut koulun arkeen? Miksi oppilaat pitävät tvt:n koulukäyttöä tylsänä ja mekaanisena? Suomalaiset koulut jakaantuneet kahtia tvt:n käytön suhteen Kehityshankkeissa mukana olevissa oppilaitoksissa teknologia nivoutuu luontevasti opetukseen ja koulun muuhun toimintaan Muissa kouluissa tvt:n käyttö ja kehittäminen lepäävät yksittäisten opettajien harteilla samaan tapaan kuin atk-opetuksen pioneerivuosina 1980-luvulla
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.