Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen 20.3.2007 Pirjo Halonen Laatupäällikkö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Open Source Courseware OSCu
eTentti Jyväskylän yliopistossa
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Korkeakouluopiskelija yhteis- kunnallisena toimijana tiimi: PirAMK, SeAMK, VAMK Taru Kiuru
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Jyväskylän yliopiston laatutyö
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Toiminnan suunnittelu
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien tapaaminen nro A103 klo Pirjo Halonen Laatupäällikkö Puh. 014.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö 014 – –

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 2 Yliopistot ja ammattikorkeakoulut on velvoitettu tekemään laadunvarmistusjärjestelmä vuoteen 2011 mennessä. Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) tarkastaa eli auditoi järjestelmän jokaisessa korkeakoulussa. JY:n auditointi on marraskuussa 2008.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 3 Mitä laatutyö on? Asioiden tekemistä järjestelmällisesti Toiminnan suunnittelua vastaamaan tavoitteita Toimintaprosessien mallintamista Toiminnan seurantaa ja arviointia Dokumentointia Tiedottamista – avoimuutta KEHITTYMISTÄ

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 4 Miksi laatutyötä tehdään? Ei siksi, etteikö toiminta olisi jo nyt laadukasta! Sen tarkastelemiseksi, onko toiminta tavoitteiden mukaista. Toimintojen sujuvuuden lisäämiseksi Toiminnan systematisoimiseksi Palvelujen parantamiseksi Tulosten parantamiseksi Kilpailukyvyn ylläpitämiseksi Yliopiston toimintojen jatkuvaksi parantamiseksi

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 5 Miten laatutyötä tehdään? Tavoitteena on laadunvarmistusjärjestelmä: Common Assessment Framework (CAF) –kehikko, jossa käydään läpi seuraavat asiat:

6 Johtajuus Henkilöstö- johtaminen Strategiat ja toiminnan suunnittelu Kumppa- nuudet ja resurssit Prosessit ja muutos- johtaminen Henkilöstö- tulokset Asiakas- ja kansalais- tulokset Yhteiskun- nalliset tulokset Keskeiset suoritus- kyky- tulokset ToimintaTulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Yleinen CAF-malli

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 7 Miten laatutyötä tehdään? tiedekuntakohtainen web-sivusto johtaminen opetus tutkimus yhteiskunnallinen vuorovaikutus Suunnittelu Toteutus Arviointi Kehittäminen

8 Johtajuus Henkilöstö- johtaminen Strateginen johtaminen Asiakkuuk- sien ja resurssien johtaminen Perus- tehtävät opetus tutkimus yhteiskunnallinen vuorovaikutus Toiminta ja tulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Suunnittele Toteuta Arvioi Kehitä JY:n malli

9 Alustava ja keskeneräinen hahmotelma kuhunkin CAF-STAK-pariin tulevista asioista

10 CAF STAK SuunnitteluToteutusArviointiKehittäminen Johtaminen Strateginen johtaminen Missio Visio Tavoitteiden asettaminen Strateginen johtaminen Strategiset tavoitteet Toiminta- ja taloussuunnitelma Organisaatio Tavoitteiden suuntainen toiminta Vastuiden määrittely ”Vuosikello” Tavoitteiden toteutumisen seuranta Lyhyen aikavälin haasteet Pitkän aikavälin haasteet Henkilöstöjohta minen Strategiasta johdettava henkilöstösuunnittelu Henkilöstöstrategia Henkilöstö(poliittinen)ohjelma Henkilöstötavoitteet Lyhyen aikavälin henkilöstösuunnittelu Vastuiden määrittely Henkilöstörakenteen ja tavoitteiden yhteys Lyhyen aikavälin haasteet Pitkän aikavälin haasteet Asiakkuuksien johtaminen Asiakkaiden määrittely Sidosryhmien määrittely Asiakastavoitteet Asiakasvaatimusten selvittäminen Sidosryhmävaatimusten selvittäminen Vastuiden määrittely Tavoitteiden toteutumisen seuranta Yhteiskunnallisten yhteyksien kehittäminen Laatutyön johtaminen Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteet Laatupolitiikka Laatutyön organisointi Vastuiden määrittely Opiskelijoiden osallistuminen Dokumentaatio Yliopiston läpäisevät prosessit Laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuden ja tavoitteiden toteutumisen seuranta Johdon katselmus Tavoitteiden saavuttamiskeinojen kehittäminen Alustava ja keskeneräinen hahmotelma kuhunkin CAF-STAK-pariin tulevista asioista, jatkuu

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 11 Opiskelijan rooli laatutyössä Opiskelija on opetuksen vastaanottajana asiantuntija! Opiskelija on koulutusohjelmansa osittainen asiantuntija. Opiskelija näkee asioita eri perspektiivistä kuin opettaja tai hallintohenkilö. Opetuksen välittömän laadun voi arvioida käytännössä vain opiskelija. Kehittämisehdotukset ovat hyvin tarpeellisia. Laatutyö on jatkuvaa kehittämistä.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 12 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 1 Palautteet Nyt kirjavaa Olisi oltava yhteiset pelisäännöt palautteen keräämisessä Millaista palautetta opettajat haluavat? (Ei riitä, että ”taulun käyttö on 3.5”!) Bio- ja ympäristötieteellä hyvä esimerkki opiskelijoiden analysoimasta palautteesta Ongelma: eri tiedekuntien kurssien palautteen perusteet Suullisen palautteen liika henkilöityminen Opiskelijan todellisen oppimisen palautetta pitäisi kerätä enemmän Oppimistavoitteiden määrittelemättömyys

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 13 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 2 HOPS Jollain laitoksella kerran vuodessa oman HOPS-ohjaajan kanssa tarkastelu. Kaikki opiskelijat eivät tule HOPS- ohjauksiin. Seuranta saattaa ontua. Opettajien tieto HOPS:sta ja kiinnostus HOPS:aan vähäistä.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 14 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 3 Opiskelijaedustus hallinnossa Ei tahdo ehtiä Ei tunnu olevan vaikutusta Arviointi kuntoon! Henkilöityminen Opiskelijat suunnitteluun mukaan

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 15 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 4 Varhaiskasvatuksella opiskelijajohtoiset laitoskokoukset Opetuksen iltapäivä bio- ja ympäristötieteiden laitoksella Opettajien palaute opiskelijoille Palautetta kerätään yleensä vain luentosarjan jälkeen Voi olla oppimispäiväkirja tai kommentaari kurssin aikana Palautteen palaute puuttuu usein

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 16 Opiskelija mukana Laatukoulutuksissa, erityisesti opetuksen laadussa ideat laadunvarmistusjärjestelmän opetusosioon Laadunvarmistusjärjestelmän kehittämistyössä vähintäänkin kommentoijina ja keskustelijoina

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 17 Laatupäällikkö Osallistuu opiskelijoiden opetuksen kehittämistilaisuuksiin. Pitää jatkuvaa yhteyttä ylioppilaskuntaan ja ainejärjestöihin. Käy puhumassa isoille kursseille jonkin luennon alussa. Kuuntelee opiskelijoiden kaikki ideat.

18 Esimerkki tavoitteiden syntymisestä valtakunnan hallitusohjelmasta laitostasolle