Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Open Source Courseware OSCu http://www.cs.tut.fi/~oscu
2
Open Source Courseware 2002: TTY, TAY, OY 2004: TTY, TaY, OY, TY, HY, TKK, ja uusia osallistujia otetaan edelleen Hanketta koordinoi TTY sekä kaikkien yliopistojen edustajista koostuva johtoryhmä OPM:ltä tukea
3
OSCun taustaa Tietotekniikka alana kehittyy nopeasti Ohjelmistotekniikan opiskelijamäärät ovat suuria Opettajaresursseja on vaikea saada ongelmat samoja kaikille yliopistoille, lähdettiin hakemaan ratkaisua yhteistyön avulla
4
OSCun tavoitteet toimintamalli, joka vakiintuu osaksi yliopistojen normaaleja toimintoja kehittää ohjelmistotekniikan opetusta yliopistojen yhteistyön avulla perusopetuksen ongelmien helpottaminen, ei erityinen verkko-opiskelu
5
OSCun toiminta Lähtökohtina ohjelmistotekniikan yliopisto- opetuksen ongelmat Tietämyksen jakaminen yliopistojen välillä, toimintatapoina yhteinen kurssimateriaalipankki hajautettu kurssien toteutusmalli
6
Kurssimateriaalipankki opetusmateriaalit (luennot, harjoitukset, tentit, yms.) opetusohjeet, raportit ja palautteet Kurssimateriaalit ovat yhteisesti hyödynnettävissä GNU:n Free Documentation License:n mukaisilla ehdoilla
7
Hajautettujen kurssien toteutus
8
Vastuuyliopisto kurssin vetäminen, luennointi, kurssimateriaalin tuottaminen luennoitsija, vastuukurssimestari, assistentit Etäyliopisto paikalliset järjestelyt paikallinen kurssimestari, paikalliset assistentit Kurssihenkilökunta pitää viikoittain yhteisiä palavereita kurssikokonaisuuden yhtenäisyyden säilyttämiseksi
9
Yhteydenpito vastuu- opettaja vastuu- KM paikalliset assistentit paikallinen KM opiskelijat
10
OSCu vuosina 2002-2004 2002: 4 kurssia (TTY 2, TaY 1, OY 1) 2003: 5 kurssia (TTY 2, TaY 2, OY 1) Opiskelijoita 30 - 300 hlöä/kurssi, yhteensä 1350 2004: 8 kurssia (TTY 2, TaY 2½, OY 1, HY 1½, TY 1, TKK 1)
11
Vuosi 2002 Kurssit saatiin vietyä läpi eli malli osoittautui toimivaksi käytännössä Opiskelija- ja opetushenkilökuntapalautteessa puollettiin hankkeen ideaa, kritiikkiä lähinnä luentojen teknisistä häiriöistä Materiaalien laadun parantamiseen täytyi kiinnittää huomiota
12
Vuosi 2002 Vastuuopettajan aika ei välttämättä riitä kurssimateriaalien huolelliseen dokumentointiin Kurssihenkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen hankkeeseen vaihtelevaa Ohjauksen ja opetuksen laatu eri oppilaitoksissa voi vaihdella yhden kurssin sisällä Huolellinen valmistelu ja yhteydenpito kursseilla parantaa opetuksen ja opiskelun laatua
13
Vuosi 2003 Hajautettujen kurssien toimintatapojen vakiinnuttaminen ja selkeyttäminen keväällä 2003 mallikurssi, jolla toteutettiin ja arvioitiin kaikkia toimintaohjeita huolellisesti Materiaalipankin tekninen toteutus Kurssimestari sai kiitosta
14
Vuosi 2004 ja tulevaisuus Koordinointi- ja organisointivastuiden selkeyttäminen yliopistoille Uusien osapuolten toimintaan mukaan ottaminen Jatkuva toiminnan seuraaminen ja kehittäminen Rahoitus?
15
Kohdattuja ongelmia ratkaisuineen vastuuluennoitsijalla liikaa töitä kurssimestari kurssin pitäminen kasassa aloitus- ja viikkopalaverit tekniset ongelmat videoneuvotteluissa parantunut vähitellen
16
Kysymyksiä? Lisätietoja: http://www.cs.tut.fi/~oscu/ Stiina Kojonen (stiina.kojonen@tut.fi)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.