ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen Integroiden Työpajoissa ja työsaleissa Työelämälähtöisissä projekteissa

AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT TUTKINNON OSAT Ammatillisissa perustutkinnoissa on 20 ov ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia 16 ov pakollisia tutkinnon osia 4 ov valinnaisia lisäosia Attojen tavoitteet on alakohtaistettu tutkinnon perusteisiin Atot arvioidaan arvosanalla T1-K3 Lukio-opinnot voivat korvata attoja Atto-osaaminen on osa ammattitaitoa, jota tarvitaan erilaisissa työtilanteissa!

ATOT TYÖSSÄ OPPIEN Kenelle attojen oppiminen työssä sopii? Opiskelijoille, jotka oppivat parhaiten tekemällä Opiskelijoille, jotka ovat laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijalle, joka on sitoutunut valmistumaan ryhmää nopeammin Opiskelijalle, joka etenee ryhmää hitaammin Kaikille! KAIKKI ATOT ON OPITTAVISSA AMMATILLISISTA LÄHTÖKOHDISTA ”OPPIA VOI MUUALLAKIN KUIN LUOKKATILOISSA” Pitää vielä kirkastaa!!!!! Esim. lisää esimerkkejä kenelle sopii???

ATTOJA TYÖSSÄOPPIEN, INTEGROIDEN JA TYÖVALTAISESTI integroiminen ammatillisiin opintoihin yhteisopettajuutta ja työvaltaisuutta hyödyntäen oppiminen työsalissa tai -pajassa työtehtävissä työelämälähtöisissä projekteissa, joita toteutetaan yhteistyössä ammatillisten opettajien kanssa työssäoppien, jolloin työssäoppimisen aika pitenee työvaltaisuutta voidaan toteuttaa yksilöllisesti tai koko ryhmälle

ATTOJEN TYÖVALTAISTAMINEN JA INTEGROIMINEN AMMATILLISIIN OPINTOIHIN 1. Puretaan opetussuunnitelma osaamiseksi Mitä opitaan integroiden ammattiaineisiin? Mitä opitaan työssäoppimisjaksolla? Tarkempi kuvaus esimerkistä 2. Yhteistyö (ammatilliset opettajat, atto-opettajat ja työpaikkaohjaajat ) 3. Toteutus Ohjaus (oppimisen arviointi) Yhteisopettajuus Työssäoppimispaikka 4.Arviointi Osaamisen arviointi Dokumentointi (SOME) Esimerkki toteutuksesta (SASKY)

OHJAUS Opiskelijaa ohjataan oppimisen kaikissa vaiheissa Lähitunnit jakson alussa ja lopussa suuntaavat oppimista ja auttavat arvioinnissa Somen hyödyntäminen ohjauksessa (ks. seuraava dia) Ryhmän ohjauksessa atto- opettajat voivat myös jakaa ohjausvastuuta keskenään Opiskelijaa ohjaa ensisijaisesti atto- opettaja (yhdessä ammatillisen opettajan, työssäoppimista ohjaavan opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa) Tarvittaessa atto-opettajan ohjauskäynnit jakson aikana Opiskelijaa ohjataan oppimisen kaikissa vaiheissa värit täytyy vaihtaa! :) t. Marja ( Puhekuplia en saanut millään asettumaan....)

Somen hyödyntäminen ohjauksessa Kuva: http://flic.kr/p/do1TLX Hanna Toijala CC BY-NC-SA

Kun tarve herää Opettajien opsin ja työelämä Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? hakeutuu työelämä-painotteiseen ryhmään tai tekee aloitteen attojen työssäoppi-misesta ottaa yhteyttä opettajaan tai opoon ryhmänohjaaja tai opiskelijan vastuuopettaja Voi tehdä aloitteen attojen työssäoppimisesta tarkistaa hopsin tarkistaa ryhmän /opiskelijan opintopolun osallistuu osaamisen tunnustamiseen kutsuu toimijat (ammatilliset ja atto-opettajat) suunnittelemaan sopii suunnitteluajat Opo voi tehdä aloitteen esim. opiskelu-vaikeuksien vuoksi Auttaa hopsin teossa tekee osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen selvittää hojksin tarpeen Informoi huoltajia mahdollisuudesta kysyy työssäoppijaa oppilaitoksesta voi pyytää mahdollisuutta attojen tekemiseen työssäoppimassa resurssoi ohjaajan, joka voi tukea myös attojen opiskelua (esim. vieraan kielen opiskelu) sitoutuu tehtävään ja neuvottelee opettajan kanssa käytännön asioista Työpaikka-ohjaajan koulutus suositeltava huoltaja voi tehdä aloitteen attojen työssäoppimisesta johto resurssoi opettajat mahdollistaa opettajien työelämäjaksot ja –tutustumiset sekä yhteissuunnittelun varmistaa opsin tuntemisen Työpaikkarekisteriin kerätään tietoa attojen opiskelusta Opettajien opsin ja työelämä Työssäoppimispaikka sovitaan alan ja oppilaitoksen käytäntöjen mukaisesti

Suunnitteluvaiheessa Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? osallistuu suunnitteluun tutustuu opsiin päivittää hopsiaan määrittelee omaa tavoitetasoaan ymmärtää mihin sitoutuu aikatauluttaa ja suunnittelee oppimistaan tutustuu ohjaus- ja dokumentointi-menetelmiin Opettajaryhmä, jossa asianosaiset ammatilliset ja atto-opettajat varmistaa työpaikan atto-soveltuvuuden ja mitä atto-sisältöjä työssä voi oppia laatii aikataulun yhteistyössä työpaikan kanssa sopii ja huolehtii tiedottamisesta suunnittelee ohjaus- ja arviointimenetelmät Jakaa vastuualueet ja ohjausvastuun avaa opsia opiskelijalle ja työpaikkaohjaajalle Opo päivittää hopsia opiskelijan kanssa ja informoi huoltajaa It-tuki tarjoaa laitteet, ohjelmistot ja opastuksen niiden käyttöön tutustuu opsiin (tavoitteisiin ja sisältöön) kartoittaa työpaikan oppimis-tilanteita atoissa tuo omat tarpeensa esille varmistaa ohjaajan resurssit tukee ohjaajaa mahdollista-maan attojen opiskelun osallistuu toteutuksen ja aikataulutuksen suunnitteluun saa tietoa ohjaus- ja arviointi-menetelmistä suunnittelee työssäoppimis-tehtäviä yhdessä opettajien kanssa mahdollistaa mm. ajallisesti attojen oppimisen ja dokumentoinnin työyhteisö voi osallistua ideointiin

Prosessin alussa Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? perehtyy top-paikkaan ja sitoutuu atto-opintoihin työssäoppien yhteinen aloituspalaveri (arviointi, pelisäännöt ja yhteydenpito) yhteinen aloituspalaveri avaa ryhmälle / opiskelijalle tavoitteet, sisällöt, oppimistehtävät, arvioinnin, aikataulun ja dokumentoinnin sopii ohjaus- ja opetustilanteet antaa tarvittaessa yksilöllistä tukea luo vertaisopiskelija-ryhmiä on tarvittaessa käytettävissä varmistaa ohjauksen resurssit ottaa opiskelijan vastaan ja sitoutuu oppijan oppimiseen perehdyttää opiskelijan työpaikkaan informoi työyhteisöä oppijan atto-tavoitteista työyhteisö ottaa vastaan opiskelijan

Prosessin aikana Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? havainnoi ja dokumentoi työtehtäviä attojen näkökulmasta tekee mahdolliset muut tehtävät käyttää dokumentointiin ja oppimisen raportointiin annetun ajan vertaisoppiminen ryhmässä osallistuu sovittuihin ohjaus- ja opetustilanteisiin sovitulla menetelmällä (esim. koululla, Skypella jne.) pitää säännöllisesti yhteyttä ohjaaviin opettajiin ja hakee tarvittaessa lisäohjausta Atto-opettaja Ohjaa ja arvioi oppimista Seuraa tavoitteiden toteutumista antaa oheis- ja tukimateriaalin sekä tehtävät esim. somen avulla Antaa palautetta Kannustaa antaa tarvittaessa yksilöllistä tukea toteuttaa sovitut ohjaus- ja opetustilanteet on käytettävissä esim. verkon tai puhelimen välityksellä ammatillinen opettaja seuraa myös atto-oppimista ottaa tarvittaessa yhteyttä atto-opettajaan tekee ohjauskäynnit Opo ja erityisopettaja ovat tarvittaessa käytettävissä seuraa toteutusta kannustaa ohjaajaa olemaan aktiivinen mahdollistaa dokumentoinnin, raportoinnin ja atto-aineiden teon ajallisesti tiedottaa työyhteisöä ohjaa, tukee, antaa palautetta Mahdollis-taa attojen oppimisen ja doku-mentoinnin myös ajallisesti ottaa yhteyttä opettajaan tarvittaessa koko työyhteisö tukee oppimista

Prosessin lopussa Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan kriteerien mukaisesti osallistuu arviointi- ja palautepalaveriin osallistuu mahd. loppukokeeseen, näyttöön tms.osaamisen arviointiin antaa palautetta prosessista eri tahoille esittelee omaa oppimisprosessiaan ryhmälle arvioi ja antaa palautetta oppisesta Arvioi osaamista kriteerien mukaisesti osallistuu arviointipalaveriin ryhmänohjaaja kutsuu opiskelijan, opettajat ja työpaikkaohjaajan palaute- ja arviointipalaveriin opinto-ohjaaja ja erityisopettaja osallistuvat mahdollisuuksien mukaan palaute- ja arviointipalaveriin antaa ja vastaanottaa palautetta kertoo prosessin aikana saamistaan ideoista osallistuu palaveriin arvioi ja antaa palautetta opiskelijalle Arvioi opiskelijan osaamista kriteerien mukaisesti antaa palautetta oppilaitokselle tekee kehittämis- ehdotuksia

Prosessin jälkeen Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka ? tekee kehittämis- ehdotuksia päivittää hopsiaan jatkaa opintojaan tai valmistuu kokoaa palautteen kirjaa suoritukset ja arvioinnin Antaa palautetta Tekee kehittämis-ehdotuksia Päivittää hopsin ohjaa Jatko-opintoihin ja työvoimapalveluihin arvioinnin arkistointi (oppilaitos) johto järjestää alakohtaisia yhteistyö- ja kehittämistapaamisia yhteisesti kaikille toimijoille

Atot työssä oppien - mallin edut ja haasteet opiskelija opettaja oppimisen tukipalvelut oppilaitos työnantaja työpaikka-ohjaaja E D U T Työelämälähtöi-syys Atot eivät ole irrallisia Yksilöllisyys Ohjaus henkilö- kohtaisempaa Opetus käytännön- läheisempää Yhteistyö paranee Läpäisy tehostuu Opiskelija voi olla enemmän töissä Rekrytointi Saa uutta tietoa suoraan oppilaitoksesta opiskelija opettaja oppimisen tukipalvelut oppilaitos työnantaja työpaikka-ohjaaja H A A S T E E T Toteutuuko tutkinnon laaja-alaisuus ja selkeytyykö opintojen kokonaisuus? Opintojen sopeuttaminen käytännön läheiseksi Työssäoppimis-paikkojen erilaisuus Miten seurataan opintojen etenemistä? Tuen saatavuus? Resurssointi Miten atto-sisältöjä löytyy työpaikalta? Joutuu ohjaamaan aineita, jotka eivät ole varsinaisesti hänen alaansa

Oppimisen arviointi kriteeri-/tavoiteperusteista, jatkuvaa opiskelijan itsearviointi esim. oppimispäiväkirja tai muu dokumentointi ja ohjauskeskustelut ammatinopettaja ja atto-opettaja yhdessä esim. oppimispäiväkirjojen kommentointi, ohjauskeskustelut ja ohjauskäynnit työpaikkaohjaaja palautekeskustelut ja jatkuva havainnointi vertaisarviointi esim. somen avulla: blogikirjoitukset, oppimispäiväkirjojen ja tehtävien kommentointi lähiopetus tarvittaessa

Osaamisen arviointi kriteeri-/tavoiteperusteista arviointikeskustelut: mukana työpaikkaohjaaja, ammatinopettaja ja atto- opettaja mahdollinen näyttö vertaisarviointi, palautekeskustelut koko ryhmän kanssa Toteutuuko arviointikeskustelut näin kolmi/nelikantaisesti?

Mallin käyttöönotto ja edellytykset Mitä vaaditaan rakenteilta, resursseilta ja johtamiselta?

Rakenteet Työnjako muodostetaan esim.moniammatillinen tiimi (ammatilliset opettajat, atto-opettaja, opo ja mahdollisuuksien mukaan työelämän edustaja) selkeä työnjako lähiopetuksesta vapautuva resurssi käytetään suunnittelu-, ohjaus- ja arviointityöhön koulutusalakohtainen suuntautuminen atto-opettajien työnjaossa

Rakenteet jatkuu Lukujärjestys ja modulointi lukuvuosisuunnittelussa mahdollistetaan työvaltainen toteutus huomioidaan alakohtaiset erot Työnkuvat opettajan työnkuvan/opetusvelvollisuuden rakentaminen osaamisperusteiseksi oppilaitoksen ja työelämän jatkuva yhteydenpito

Resurssit Aika yhteissuunnittelun mahdollistaminen, riittävästi aikaa ja tukea suunnitteluun ja ohjaukseen Lukujärjestyksen ja vuosisuunnittelun on mahdollistettava joustava toteutus Henkilömäärä malli ei vähennä opettajan tuntiresurssien tarvetta vaan vaatii normaalin opetusresurssin Laitteet langaton verkkoyhteys ja riittävä tietotekninen laitteisto Erityisosaaminen oppimisen tukipalvelut käytettävissä atto-opettajan alakohtainen osaaminen

Pedagoginen johtaminen Strateginen johtaminen ja linjaukset johdon myönteinen asenne, kollegoiden tuki yhteissuunnittelu rakenteisiin riittävän laadukkaat työssäoppimispaikat sopivalta etäisyydeltä (top-rekisteri) Prosessin johtaminen kirjoitettava opetussuunnitelmiin ja strategioihin

Pedagoginen johtaminen Henkilöstön osaamisen kehittäminen osaamiskartoitukset työelämäosaamisen varmistaminen some-osaaminen ohjaustaidot yhteistyötaidot opettajan moniosaajuus Muutosjohtaminen johto auttaa muutoksessa ja tukee toteuttajia