Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun."— Esityksen transkriptio:

1 PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun polkua opinnollistamalla työpajaopintoja -Etelä-Kymenlaaksossa nuorten työpajatoiminta on kokonaisuudessaan Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymässä itsenäisenä tulosyksikkönä -oppilaitoksen ja työpajan yhteistyö edellyttää työpajojen työtehtävien ja työmenetelmien opinnollistamista ammatillisten tutkintojen valtakunnallisten perusteiden ja opetussuunnitelmien (OPS) tavoitteiden mukaisesti niin, että tutkinnon tai osatutkinnon suorittaminen työpajoilla mahdollistuu -pajaopinnot opinnollistetaan vertaamalla työtehtäviksi puretun ops:n sisältöjä pajan työtehtäviin -seuraavassa on kuvattu prosessit, miten hakeutuminen ja ohjaaminen oppilaitoksesta työpajoille ja toisaalta työpajoilta oppilaitokseen etenee -kyse on yksilöllisistä opintopoluista, ei suuren määrän kouluttamisesta -pilottialana on ollut majoitus-, ravitsemus- ja talousalan perustutkinto, kokin koulutusohjelma ja keittiöpaja

2 Opiskelu ammattioppi- laitoksessa Tarve yksilölliseen opintopolkuun Mahtuuko pajalle Opintojen suunnittelu ja sopimus Opiskelu pajalla Pajajakson päättyminen ja arviointi MENETTELYTAOPAOHJE OPPILAITOKSESTA TYÖPAJAJAKSOLLE HENKILÖKOHTAINEN OPISKELU- SUUNNITELMA

3 Tarve yksilölliseen opintopolkuun opiskelijalla ilmenee opiskeluun/elämäntilanteeseen liittyviä ongelmia koulun muut tukitoimet eivät ole tarkoituksenmukaisia tai riittäviä Mahtuuko pajalle? yhteydenotto työpajan yhdyshenkilöön jakson OPS:n mukaiset tavoitteet, aika ja kesto, pajaopintojen kustannukset (koulutussopimus, ohjaus, ruokailu) opiskelijan (huoltajan),koulutuspäällikön ja tarvittaessa erityisopetuksen koordinaattorin hyväksyntä jaksolle opiskelijan tutustuminen pajaan Suunnittelua ja yhteistyötä työpajajakson suunnitteluun osallistuvat vastaava työpajaohjaaja, ammatinopettaja, ryhmänohjaaja, nuori itse ja huoltaja(t) sekä tarvittaessa yksilövalmentaja/opintoalaerva/opo/kuraattori MENETTELYTAPAOHJE: OPPILAITOKSESTA TYÖPAJALLE

4 Työvaltaisen oppimisen sopimus Työvaltaisen oppimisen sopimukseen kirjataan: 1. Oppilaitoksen, opiskelijan ja pajan tiedot 2. Koulutuksen sisältö ja järjestelyt työpajajakson kesto tavoitteet 3. Työpajaopintojen arviointi arvioinnin perusteet arvioinnista vastaavat henkilöt arvioinnin aika ja paikka 4. Työpajaopintojen seuranta opintojen etenemisen seurantaryhmä: vastaava työpajaohjaaja/työvalmentaja ja ammatinopettaja sekä tarvittaessa opintoalaerva ja yksilövalmentaja seurantaryhmän kokoontumisajat vähintään kerran kuukaudessa. 5. Pajan ja opettajan välinen yhteydenpito

5 Työpajaopinnoissa tukea opiskelija saa työpajajakson aikana pajalta työvalmennusta, tarvittaessa yksilövalmennusta sekä tarvitsemaansa jatkuvaa tukea ja ohjausta opintojen etenemiseen ohjaajat antavat palautetta nuoren edistymisestä ja osallistuvat työpajajakson arviointiin opettaja seuraa opintojen etenemistä Mutta… jos opinnot eivät suju suunnitelmallisesti, päätetään jatkotoimista ja tarvittaessa harkitaan uusia opintopolkuja Pajajakson päättyessä onnistuneesti arviointi suoritetaan tutkinnon perusteisiin kirjattujen arviointikriteereiden mukaisesti arviointikeskustelussa läsnä opiskelija (itsearviointi), opettaja, vastaava työpajaohjaaja/ työvalmentaja ja tarvittaessa yksilövalmentaja opettaja dokumentoi arvioinnin

6 HENKILÖKOHTAINEN OPISKELU- SUUNNITELMA Työtön nuori hakeutuu nuorten työpajalle Nuori kiinnostuu ammattialasta ja pajalla on nuorelle paikka Opintojen jatkuminen sovitusti Osaamisen tunnustaminen oppilaitoksessa Opetussuunnitelman mukaisen hyväksytyn tason tunnistaminen ja arviointi Yhteydenotto oppilaitokseen, kun työtoiminta etenee Tavoitteiden mukaisten työtehtävien toteutumisen seuranta Nuorten työpajalla Oppilai- toksessa MENETTELYOHJE HAKEUTUMISEEN TYÖPAJALTA OPPILAITOKSEEN

7 MENETTELYTAPAOHJE: TYÖPAJALTA OPPILAITOKSEEN Pajanuori kiinnostuu opintoalasta pajanuori on kiinnostunut ammattialasta nuorelle tehdään työpajasopimus ja laaditaan tavoitteellinen työpajasuunnitelma avatun opetussuunnitelman perusteella (pajaohjaaja ja nuori) tehdyt työt ja suoritukset dokumentoidaan, pajaohjaaja ja nuori seuraavat suunnitelman toteutumista ja jatkavat sitä nuoren taitojen etenemisen mukaan Yhteydenotto oppilaitokseen pajaohjaaja ottaa yhteyden oppilaitokseen: tiiminvetäjä / koulutuspäällikkö selvitetään onko nuorelle mahdollista järjestää opiskelupaikka Oppilaitoksen opiskelijaksi ottaminen käydään läpi (pajanuori, pajaohjaaja, oppilaitoksen edustaja) nuoren aiemmat opinnot, työkokemus ja tähänastinen työtoiminta pajalla ja sen dokumentoinnit selvitetään nuoren kiinnostus, halu ja sitoutuminen siirtyä opiskelijaksi oppilaitokseen siirtymispäätöstä tehtäessä selvitettävä, onko sopivia opintoja menossa ja missä opiskeluryhmässä on tilaa opiskelijaksi ottamisesta päättää apulaisrehtori opon ja alan esityksestä nuori aloittaa opinnot oppilaitoksessa tai jatka opinnollistettua toimintaa työpajalla

8 8 Opiskelun jatkaminen nuori aloittaa opinnot oppilaitoksessa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti nuori jatkaa opinnollistettua toimintaa työpajalla, tekee opiskelutehtäviä, dokumentointia ja itsearviointia, pajaohjaaja jatkaa opintojen suunnittelua ja seurantaa nuoren kanssa Osaamisen tunnustaminen ja dokumentointi arviointi tutkinnon osien arviointikriteerien mukaisesti arviointikeskustelussa läsnä opiskelija, opettaja, työpajaohjaaja ja tarvittaessa pajojen yksilövalmentaja opettaja arvioi ammattiosaamisen näytöt/osanäytöt, joiden perusteella osaaminen todetaan opettaja dokumentoi arvioinnin opiskelijahallintojärjestelmään Kohti ammattia opiskelupolku voi parhaimmillaan koostua vaihdellen pajajaksoista, oppilaitosjaksoista ja työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta yrityksissä opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan nuori suorittaa osatutkinnon tai useita osatutkintoja, mahdollisesti perustutkinnon


Lataa ppt "PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google