Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala 29.-30.10.2012 Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala 29.-30.10.2012 Maarit Kuosa ja Hanna Toijala."— Esityksen transkriptio:

1 Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa
TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala

2 Laajennetun työssäoppimisen prosessin avainsanoja
Tahtotila, asenne Yksilölliset opintopolut Tiedottaminen, tasavertaisuus Pedagoginen johtaminen Edellytykset, resursointi, modulointi, lukujärjestys Yhteys kehittämiseen, atot työssäoppien Toimiva työelämäyhteistyö Työssäoppimisen pedagogiikka Teoria, käytäntö, integraatio, SOME Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Henkilökohtainen ohjaussuunnitelma Määrä, tapa, kuka/ketkä Ajoitus ja laajuus TopLaaja työleiri Kangasala

3 Pedagoginen johtaminen
Yhteys koko oppilaitoksen toimintaan ja opetuksen kehittämiseen (rehtori, kj, kp, opettaja jne.) Muut hankkeet, esim. läpäisyn tehostaminen Tahtotila, asenne mahdollistaa yksilöllisiä opintopolkuja (tavoitteen asettelu, mitä oikeasti tavoitellaan, lisäarvo, kenen intressi? Yhteiskuntatakuu/koulutustakuu) Tiedottaminen Tasavertainen mahdollisuus erilaisille opintopoluille kaikilla opiskelijoilla Verkon hyödyntäminen, vuorovaikutteisuus Edellytykset, resursointi, modulointi, lukujärjestys (rehtori, kj, kp, opettaja jne.) Ajoitus ja laajuus vaihtelee tilanteen ja tarpeen mukaan (yksittäisestä jaksosta jopa jatkuvaan työpaikalla ja oppilaitoksessa tapahtuvan opiskelun vuorotteluun) TopLaaja työleiri Kangasala

4 Toimiva työelämäyhteistyö
Luottamuksellinen ja tavoitteellinen yhteistyö Yhteistyön jatkuvuus Vastavuoroisuus (win-win-win), aito vuoropuhelu, kuuntelu Henkilökohtaiset suhteet/oppimiskumppanuudet Yhteissuunnittelu, perehdyttäminen ja sitoutuminen Opettajalle enemmän aikaa ja koordinointivastuuta yrityksessä käytäntöjen kehittämiseen Työpaikkaohjaajille räätälöityä koulutusta erityisesti arviointiosaamiseen ja osaamisen tunnistamiseen liittyen TopLaaja työleiri Kangasala

5 Työssäoppimisen pedagogiikka
Työssäoppimispaikan soveltuvuus ja sopimukset Tutkinnon osan/osien ammattitaitovaatimusten ja työtehtävien vastaavuus Opettajan ja työpaikkaohjaajan roolit ja vastuut Opettaja vastaa oppimisprosessin jatkuvuudesta kaikissa oppimisympäristöissä (oppilaitos, työpaikka) Opettaja on arvioinnin asiantuntija (moderation-menetelmä) Oppimisen ja osaamisen arviointi (ja itsearviointi) Työpaikkaohjaaja on substanssiosaaja Teorian ja käytännön integraatio? Oppimisen seuranta ja jatkuvuus, läpinäkyvyys (yhdessä sovittu paikka verkossa) Oppimispäiväkirja (esim. ePortfolio, blogi) ja oppimistehtävät (reflektio ja soveltaminen) TopLaaja työleiri Kangasala

6 Työssäoppimisen pedagogiikka/Ohjaus
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) ja henkilökohtainen ohjaussuunnitelma Määrä, tapa, kuka/ketkä (työpaikkaohjaaja/työpaikkakouluttaja, ammattiaineiden opettaja, atto-opettaja, koulutuspäällikkö, opo, koulutustarkastaja) Opettajien ohjauskäynnit (ei määrä vaan laatu! Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus) Riittävä ohjaus ja ohjauksen reaaliaikaisuus (yksilöllisyys, tarve) Hyödynnetään verkkoa (oppimisalusta esim. moodle) ja sosiaalista mediaa (blogi, Facebook, Twitter ym.) Vertaistuki ja vertaisoppiminen TopLaaja työleiri Kangasala

7 Sitä saa, mitä tilaa –mallin edut ja haasteet
opiskelija opettaja oppimisen tukipalvelut oppilaitos työnantaja Työpaikka-ohjaaja Joku muu, kuka? E D U T Opiskeluaika lyhenee, työllistyminen paranee Oppimis- ja kehittämis-kumppanuuksia Haasteita ja monipuolisuutta työtehtäviin Pedagogiset käytännöt kehittyvät Apukäsiä, osaavaa työvoimaa Yhteis-kunnallinen vaikuttavuus Opiskelu-motivaatio paranee, paremmat valmiudet siirtyä työelämään Ajantasaista osaamista Työn iloa ja mielekkyyttä, myönteinen palaute eri osapuolilta Työelämä-lähtöisyyden varmistaminen - olla aikaansa edellä Kilpailukykyä, imagoa, olla aikaansa edellä Olla aikaansa edellä ja vuoro-vaikutuksessa motivoituneiden nuorten kanssa Hiljaisen tiedon siirtyminen Vertaistuki ja -oppiminen kaikille H A A S T E E T Vaatii oma-aloitteisuutta ja vastuullisuutta opintojen kokonaisuuden hallinnassa (teoria ja käytäntö) Vaatii resursoitua aikaa! Luovuutta, innostusta, yhteistyötaitoja, välittämistä, osaamista ja asennetta Työyhteisössä vastustusta Vaatii muutos-myönteisyyttä, osaamista ja asennetta, välittämistä Vaatii pedagogista johtajuutta, edellytysten luomista ja sitoutumista, ymmärrystä opetuksen kokonais-valtaisesta kehittämistä Suhdanteiden vaihtuvuus, kiire Muun työyhteisön tuki, kiire, työpaine. Vaatii luovuutta, innostusta, yhteistyötaitoja, välittämistä, osaamista ja asennetta Rahoitus, rakenteet, virkaehto-sopimukset yms. eivät tue luovaa kehittämistä TopLaaja työleiri Kangasala


Lataa ppt "Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala 29.-30.10.2012 Maarit Kuosa ja Hanna Toijala."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google