KONEISTUS 20ov LOPETUS TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Advertisements

ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Työpaikkaohjaajakoulutus
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Kiinnittämisen mekaniikkaa KAPPALEEN KIINNITTÄMINEN Avaa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Jarkko Kröger Levy- ja teräsrakennetyöt 10 ov 1. Työprosessin hallinta Suunnitelmallinen työskentely Työn kokonaisuuden hallinta.
Teräaineet Teräaineen ominaisuuksia Kovuus ->Kulutuksenkesto
Mielenterveys kuntoutus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Ritva Kareketo kouluttaja
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Oulun yliopisto, Konetekniikan koulutusala, Tuotantotekniikka PL 4200, OULUN YLIOPISTO, Valmistustekniikka 2015.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Työstökoneet ja työkalut -Työstökoneet - Työkalut - Teräaineet - Lastuamisarvot - Terien kuluminen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
HUIPPU Elokuu 2017.
5S puuseppien opetuksessa
Kon Työstökoneiden käyttö
Tavoitteet ja arviointi
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Liiketalouden perustutkinto
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Esityksen transkriptio:

1 2 3 4 5 6 7 KONEISTUS 20ov LOPETUS TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI Koneenpiirustus 2 Materiaalitekniikka 3 Sorvaus- ja jyrsintätekniikat 4 Poraustekniikat LOPETUS TAVOITE VIDEOKIRJASTO 5 Hiontatekniikat 6 CNC- tekniikan perusteet 7 Ammattiosaamisen näyttö BLOGI ARVIOINTI Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi KONEENPIIRUSTUS AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja osaa: Ymmärtää koneenpiirustuksen projektioita, leikkauskuvantoja, mitoituksia sekä niihin liittyviä toleransseja ja pintamerkkejä Koneenpiirustuksen CAD-ohjelmalla TEHTÄVÄ Tee tehtävät 1. ja 2. sekä piirrä kustakin koneruuvipuristimen osasta työpiirustus videolla annettujen ohjeiden mukaan. Työkuvan piirtämisessä on käytettävä jotain CAD–ohjelmaa. Myöhemmin joudut valmistamaan osat piirtämiesi työkuvien perusteella. ETUSIVU 1. 2. TAVOITE Video Video Video VIDEOKIRJASTO Runko Kiinnityspala Kädensija BLOGI Video Video Video ARVIOINTI Kierreholkki Ruuvi Liikkuva leuka TEORIAA piirtämisen logiikka kuvannot käännöt kuvantojen sijoittelu leikkaukset toleranssit Video Video Video Kiinteä leuka Ohjainruuvi Kiinnityslevy TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi MATERIAALITEKNIIKKA AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja osaa: Materiaalitekniikan ja terästen lämpökäsittelyn perusteet Valita piirustuksen mukaisen materiaalin ja työvarat sekä määrittää oikean työstöjärjestyksen TEHTÄVÄ Tutustu viereiseen materiaalitekniikan teoria-aineistoon, perehdy huolella etenkin teräksen karkaisuun ja päästöön, sillä myöhemmässä vaiheessa joudut suorittamaan kyseisen lämpökäsittelyn ruuvipuristimen leuoille. TEORIAA Erilaisia materiaaleja Erilaisia teräksiä Kuparin tie Yleiskuva alumiineistä Alumiinin kiertokulku Materiaalien merkinnät Rakenneterästen ainemerkinnät Teräslevyjen ainesmerkinnät Nuorrutusterästen merkinnät RST:n ainemerkinnät Muita ainemerkintöjä Metallien ominaisuudet ja niihin vaikuttaminen Kovuus ja lujuus Lujuus ja jännitys Ominaisuuksiin vaikuttaminen Karkaisu ja päästö Yhteenveto ominaisuuksista Metallin rakenne Metallin sisäinen rakenne Valmistusmenetelmiä Teräksen valmistus Valmistusmenetelmiä 1 Valmistusmenetelmiä 2 Valmistusmenetelmiä 3 ETUSIVU TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

SORVAUS- JA JYRSINTÄTEKNIIKAT AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja osaa: Käyttää kärkisorvia ja yleisjyrsinkonetta turvallisesti suojavarusteita käyttäen Kiinnittää koneistettavan kappaleen niin, että kappaleen muoto- ja mittatarkkuus sekä pinnanlaatu säilyvät kuvan mukaisina Sorvata kappaleita, joissa on monimuotoisia ulko- ja sisäpuolisia koneistettavia pintoja: taso-, lieriö- ja kartiopintoja, viisteitä, pyöristyksiä ja sorvattavia kierteitä Valmistaa jyrsimällä monimuotoisia kappaleita, joissa on tasopintoja, olakkeita, viisteitä, kiilauria ja reikiä Käyttää jyrsinkoneessa jakopäätä TEHTÄVÄ Tee kirjalliset tehtävät 1-3, sekä valmista kuvanmukaiset kappaleet 4-11 lastuavilla työstömenetelmillä. Noudata aina vallitsevia työturvallisuusmääräyksiä. Viimeistele ja mittaa valmistamasi kappaleet, sekä tee tarvittavat korjaukset saadaksesi aikaan konepajateollisuuden laatu- ja tarkkuusvaatimukset täyttävät kappaleet kustannustehokkaasti. TEORIAA ETUSIVU TAVOITE 1. 2. 3. VIDEOKIRJASTO BLOGI 4. 5. 6. ARVIOINTI 7. 8. 9. Lastuamistekniikka (Sandvik) Lastun muoto ja lastunhallinta Lastuavan työstön teräaineet Lastuamisen talousoppia Kovametallipalan valmistaminen Mittaaminen Kovametalli ja lastuvoimat Lämpötilan vaikutus mittatulokseen Kiinnittämisen mekaniikka Tehokas lastuaminen Kiinnittämisen menetelmiä Kulman laskeminen (trigonometria) Työkalukartiot Trigonometria malliratkaisu 1. Lastuamisneste Trigonometria malliratkaisu 2. Lastuttavuus 10. 11. TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi PORAUSTEKNIIKAT ETUSIVU AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja osaa: Käyttää erilaisia porakoneita turvallisesti ja suojavarusteita käyttäen Tehdä porakoneella tarkkamittaisia reikiä ja upotuksia Kunnostaa pikateräsporia teroituskoneen avulla Käyttää konekalvinta porakoneessa sekä määrittää työvarat konekalvinta varten TEHTÄVÄ TEORIAA Pora ja porakone Poraaminen Lastuamistekniikka (Sandvik) Kierukkaporan käsivarainen teroitus TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi HIONTATEKNIIKAT ETUSIVU HIONTATEKNIIKAT Tutkinnon osan suorittaja osaa: käyttää tasohiomakonetta turvallisesti suojavarusteita käyttäen Käyttää hiomakonetta ja tuntee yleisimmät laikkatyypit Valmistaa hiomalla tasopintoja ja viisteitä sekä tuntee pyöröhionnan periaatteen Kiinnittää hiomalaikan oikein ja valitsee laikalle oikean pyörimisnopeuden Tarvittaessa kunnostaa hiomalaikan TEHTÄVÄ Harjoitustehtävänä käytetään harjoituksen 14 (ruuvipuristin) leukoja, jotka tasohiotaan karkaisun jälkeen. TEORIAA Hionnan perusteita 1. Hionnan perusteita 2. Hiomalaikan valinta Penkkihiomakoneen käyttö Kierukkaporan käsivarainen teroitus TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

CNC TEKNIIKAN PERUSTEET ETUSIVU AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja osaa: CNC- tekniikan ja NC-ohjelmoinnin perusteet TEHTÄVÄ Opiskele CNC- tekniikan perusteita valmistamalla viereiset kappaleet CNC- työstökoneella. Noudata aina vallitsevia työturvallisuusmääräyksiä! TAVOITE 1. 2. VIDEOKIRJASTO BLOGI 3. 4. ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ ETUSIVU AMMATTITAITOVAATIMUKSET Tutkinnon osan suorittaja hallitsee monipuolisesti lastuavassa työssä käytettävät koneet ja laitteet, koneistuksen perusteet, terät, materiaalit ja työstöarvot siten, että hän pystyy valmistamaan piirustusten mukaisia, teollisuuden mitta- ja laatuvaatimukset täyttäviä monimuotoisia kappaleita. TEHTÄVÄ 1 TEHTÄVÄ 2 TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi ARVIOINTI Ammattitaidon osoittamistavat Tutkinnon osan suorittaja valmistaa jonkin koneistettavan osan tai osakokonaisuuden kärkisorvia, jyrsinkonetta ja porakonetta käyttäen työpaikalla tai mahdollisimman aidossa työympäristössä oppilaitoksessa. Työtä tehdään siinä laajuudessa, että ammattitaidon voidaan todeta vastaavan ammattitaitovaatimuksia. Ammattiosaamisen näytössä ja tutkintotilaisuudessa osoitetaan työprosessin hallinta työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta elinikäisen oppimisen avaintaidot. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa ei voida ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla ja tutkintotilaisuudessa haastattelujen, tehtävien ja muiden luotettavien menetelmien avulla. ETUSIVU TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI ARVIOINTI TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

1. Työprosessin hallinta ETUSIVU Arvioinnin kohde Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 TAVOITE Suunnitelmallinen työskentely Tarvitsee ohjausta alkuun pääsyssä. Osaa suunnitella työkappaleen kiinnityksen, työstöjärjestyksen ja terien valinnat. Työskentelee suunnitelmallisesti. VIDEOKIRJASTO BLOGI Työn kokonaisuuden hallinta Saa aikaan koneistettavan osan, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta. Hallitsee koneistuskokonaisuuden, mutta tarvitsee neuvoa ongelmatilanteissa. Valmistaa itsenäisesti koneistettavan osan suunnitelman mukaisesti ARVIOINTI Aloitekyky ja yrittäjyys Kysyy tarvittaessa neuvoa Pyrkii työssään säästäväisyyteen ja joutuisuuteen. Työskentelee oma-aloitteisesti ja kustannustehokkaasti. TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta Arvioinnin kohde Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 ETUSIVU Sorvaus Osaa sorvata sisä- ja ulkopuolisia lieriöpintoja ja olakkeita ohjauksen avulla. Osaa sorvata lieriö- ja kartiopintoja, viisteitä ja pyöristyksiä mutta vaatii välillä ohjausta Osaa sorvata itsenäisesti erilaisia kartiopintoja, viisteitä, pyöristyksiä ja ulkopuolisia kierteitä. TAVOITE Jyrsintä osaa ohjattuna kiinnittää kappaleen ja jyrsiä tasopintoja osaa kiinnittää kappaleen ja tarvittavan työkalun mutta vaatii ohjausta monimuotoisemmissa kappaleissa osaa jyrsiä itsenäisesti monimuotoisia kappaleita, joissa on mm. tasopintoja, viisteitä ja kiilauria, sekä osaa suunnitella työstön vaatimat kiinnitykset VIDEOKIRJASTO Hionta osaa kiinnittää hiomalaikan ja hioa tasopintoja ohjatusti osaa hioa tasopintoja ja viisteitä osaa valita itsenäisesti oikean laikkatyypin ja kunnostaa hiomalaikan, käyttää erilaisia kappaleen kiinnitystapoja sekä hioa tasopintoja ja viisteitä BLOGI ARVIOINTI Työvälineiden käyttö osaa käyttää työvälineitä tekee tarkoituksenmukaiset työvälinevalinnat ja huolehtii työvälineiden kunnosta huolehtii itsenäisesti työvälineiden kunnosta ja työvälineiden järjestyksestä Mittaaminen osaa käyttää mittavälineitä tekee tarvittavat mittaukset ja huolehtii mittavälineiden kunnosta tekee tarvittavat mittaukset ja osaa huomioida mittauksen epävarmuustekijät sekä huolehtii mittavälineiden kunnosta ja säilytyksestä Työstöarvot osaa määrittää työstöarvoja, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta. määrittää työstöarvoja oikein, mutta joutuu kysymään joskus neuvoja. määrittää itsenäisesti taloudelliset työstöarvot eri terille ja materiaaleille. TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Arvioinnin kohde Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 ETUSIVU Piirustusten ja ohjeiden ymmärtäminen osaa lukea yksinkertaisia koneenpiirustuksia ja hahmottaa piirustuksen mukaisen kappaleen . osaa tulkita koneenpiirustuksen projektioita, leikkauskuvantoja, mitoituksia ja niihin liittyviä toleransseja ja pintamerkkejä hallitsee itsenäisesti koneenpiirustuksen lukemisen ja piirtämisen, ymmärtää työohjeet ja osaa raportoida työstään TAVOITE Laadunhallinta tarvitsee ohjausta vaadittavan laadun aikaansaamiseksi osaa valmistaa laatuvaatimusten mukaisia tuotteita osaa valmistaa laatuvaatimusten mukaisia tuotteita ja ymmärtää laadun merkityksen VIDEOKIRJASTO Materiaalitekniikka tarvitsee ohjausta tunnistaakseen eri materiaaleja ja niiden työstöominaisuuksia tunnistaa eri materiaaleja ja pyrkii selvittämään itsenäisesti niiden työstöominaisuudet hallitsee itsenäisesti tavanomaiset materiaalit ja niiden työstöominaisuudet BLOGI ARVIOINTI Matematiikka ja luonnontieteet hyödyntää ohjatusti matematiikkaa työsuorituksissaan käyttää matematiikan ja fysiikan tietoja ja taitoja työsuorituksissaan osaa soveltaa matematiikkaa ja fysiikkaa erilaisten materiaalien, työvälineiden ja koneiden käytössä Englannin kielen taito osaa tavallisimpia työhön liittyviä nimiä ja käsitteitä englannin kielellä. osaa työhön liittyviä nimiä ja käsitteitä ja ymmärtää keskeiset asiat ohjeista. osaa lukea työssä mahdollisesti tarvittavia englanninkielisiä ohjeita. TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Arvioinnin kohde Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 ETUSIVU Terveys, turvallisuus ja toimintakyky noudattaa työturvallisuusmääräyksiä ja -ohjeita varmistaa kappaleen ja terien kiinnityksen aina ennen aloitusta pitää työpaikkansa, koneet ja työvälineet siisteinä ja järjestyksessä käyttää suojaimia ja konekohtaisia suojalaitteita tarvittaessa huolehtii suojainten ja koneiden suojalaitteista kaikissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti työskentelee ergonomisesti oikein TAVOITE VIDEOKIRJASTO Oppiminen ja ongelmanratkaisu tarvitsee ohjausta ja esimerkkejä etsii tietoa ja ratkaisee ongelmia avustettuna ratkaisee työhön liittyvät ongelmat itsenäisesti osaa arvioida omaa työtään ei tee samaa virhettä kahta kertaa muuttaa toimintatapojaan työn kuluessa niin, että suoritus paranee BLOGI Vuorovaikutus- ja yhteistyö ottaa huomioon toiset työntekijät on joustava ja yhteistyökykyinen on aktiivinen ja aloitteellinen ARVIOINTI selviytyy suoraan työhön liittyvistä vuorovaikutustilanteista myös vieraalla kielellä selviytyy vuorovaikutustilanteista myös vieraalla kielellä hoitaa vuorovaikutustilanteet myös vieraalla kielellä tunnistaa oman osaamattomuutensa ja osaa pyytää apua toimii yhteistyökykyisesti ja tasavertaisesti toimii työyhteisön työhyvinvointia edistävästi Ammattietiikka käyttää työvälineitä huolellisesti työskentelee vastuuntuntoisesti ja huolehtii työvälineistä ja työympäristöstä. työskentelee huolellisesti ja tarkasti sekä huolehtii koneiden ja laitteiden huollosta ja korjauksesta. TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi

Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi VIDEOKIRJASTO ETUSIVU Sorvaus TAVOITE VIDEOKIRJASTO Jyrsintä BLOGI ARVIOINTI Muut koneistustekniikat TAKAISIN Palaute / kehitysideat: olli.lyytikainen@samiedu.fi