Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Työpaikkaohjaajakoulutus
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Työssäoppimisen ohjaus
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
InNoste-palvelupiste (02)
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Aluekokeilu Pohjois-Karjala
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Anne Raasakka -
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus

OHJAUSPROSESSI 1. Tiedottaminen 2. Opiskelijan ohjaus laajennettuun työssäoppimiseen 4. Tuen tarpeen arviointi 3. Aloituskeskustelut 5. Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma 6. Oppiminen/ohjaus työpaikalla 7. Palaute ja osaamisen arviointi

OHJAUSPROSESSI 1. Tiedottaminen Kirjallinen Sähköinen Suullinen Oppilaitoksen henkilökunta Opiskelija ryhmät Huoltajat Työpaikat

OHJAUSPROSESSI 2. Opiskelijan ohjaus laajennettuun työssäoppimiseen Opiskelija itse Huoltaja Opettaja Ryhmänohjaaja Opinto-ohjaaja Opiskelijahuoltoryhmä Työpaikkaohjaaja (Oppisopimuskeskus: 2+1 malli)

OHJAUSPROSESSI 3. Aloituskeskustelut Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Yksilöllisen opintopolun suunnittelu TOP paikan haku ja soveltuvuuden arviointi Työelämänvalmiuksien kartoitus

OHJAUSPROSESSI 4. Tuen tarpeen arviointi Tukiverkosto: opettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, opinto-ohjaaja, ryhmänohjaaja mm. Arjenhallinta Terveystilanne Oppimisen haasteet

OHJAUSPROSESSI 5. Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma Laatiminen ja hyväksyminen -> opettaja, opiskelija, työpaikka Järjestämissopimus, työssäoppimissopimus, vakuutusasiat jne. Opiskelijan ja työpaikkaohjaajan perehdyttäminen työssäoppimiseen Työssäoppimisen tavoitteet, arviointikriteerit ja ammattiosaamisen näytöt

OHJAUSPROSESSI 6. Oppiminen/ohjaus työpaikalla Motivoi, kannusta! Työpaikkaa perehtyminen Työaikojen noudattaminen Oppimistehtävien tekeminen Näytöt Ohjauskäynnit/keskustelut Oppimisen tavoitteiden saavuttaminen Väliarviointi Elinikäisen oppimisen avaintaidot Ammatillinen kasvu Itseohjautuvuus Vertaistuki jne

OHJAUSPROSESSI 7. Palaute ja osaamisen arviointi Arviointikeskustelu tavoitteiden saavuttamisesta Näyttöjen arviointi Palautekyselyt: opiskelija, opettaja, työpaikkaohjaaja Dokumentointi Toiminnan kehittäminen

Hyvä juttu, jota pitää jatkaa. Pitäisi tiedottaa enemmän. Sain heti työpaikan. Nyt on mahdollisuus valmistua nopeammin. Opin hyvin ja pidin tehtävistä. Sain tehdä enemmän kuin koulussa. Ymmärsin, miksi kannattaa tehdä näin eikä noin. Höh, minulle oli merkitty tietokatkon takia poissaoloja oppilaitoksesta. Opiskelijoiden kokemuksia

Loppupäätelmiä  Alkuohjaus on erittäin tärkeä!  Jos alkuohjaus ontuu ja pelisäännöt jäävät epäselviksi, ohjausta tarvitaan työssäoppimisen edetessä moninkertaisesti.  Ohjausta tarvitaan aina, varsinkin kun opiskelijan elämään, oppimiseen yms tulee jokin muutos.  Ohjaaminen ei ole yhden ihmisen tehtävä.  Määrä ei korvaa laatua.

Esimerkki ohjausprosessista (malli TTS)

Lisää esimerkkejä ohjausprosesseista: