Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
OHJAUSPROSESSI 1. Tiedottaminen 2. Opiskelijan ohjaus laajennettuun työssäoppimiseen 4. Tuen tarpeen arviointi 3. Aloituskeskustelut 5. Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma 6. Oppiminen/ohjaus työpaikalla 7. Palaute ja osaamisen arviointi
OHJAUSPROSESSI 1. Tiedottaminen Kirjallinen Sähköinen Suullinen Oppilaitoksen henkilökunta Opiskelija ryhmät Huoltajat Työpaikat
OHJAUSPROSESSI 2. Opiskelijan ohjaus laajennettuun työssäoppimiseen Opiskelija itse Huoltaja Opettaja Ryhmänohjaaja Opinto-ohjaaja Opiskelijahuoltoryhmä Työpaikkaohjaaja (Oppisopimuskeskus: 2+1 malli)
OHJAUSPROSESSI 3. Aloituskeskustelut Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Yksilöllisen opintopolun suunnittelu TOP paikan haku ja soveltuvuuden arviointi Työelämänvalmiuksien kartoitus
OHJAUSPROSESSI 4. Tuen tarpeen arviointi Tukiverkosto: opettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, opinto-ohjaaja, ryhmänohjaaja mm. Arjenhallinta Terveystilanne Oppimisen haasteet
OHJAUSPROSESSI 5. Henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma Laatiminen ja hyväksyminen -> opettaja, opiskelija, työpaikka Järjestämissopimus, työssäoppimissopimus, vakuutusasiat jne. Opiskelijan ja työpaikkaohjaajan perehdyttäminen työssäoppimiseen Työssäoppimisen tavoitteet, arviointikriteerit ja ammattiosaamisen näytöt
OHJAUSPROSESSI 6. Oppiminen/ohjaus työpaikalla Motivoi, kannusta! Työpaikkaa perehtyminen Työaikojen noudattaminen Oppimistehtävien tekeminen Näytöt Ohjauskäynnit/keskustelut Oppimisen tavoitteiden saavuttaminen Väliarviointi Elinikäisen oppimisen avaintaidot Ammatillinen kasvu Itseohjautuvuus Vertaistuki jne
OHJAUSPROSESSI 7. Palaute ja osaamisen arviointi Arviointikeskustelu tavoitteiden saavuttamisesta Näyttöjen arviointi Palautekyselyt: opiskelija, opettaja, työpaikkaohjaaja Dokumentointi Toiminnan kehittäminen
Hyvä juttu, jota pitää jatkaa. Pitäisi tiedottaa enemmän. Sain heti työpaikan. Nyt on mahdollisuus valmistua nopeammin. Opin hyvin ja pidin tehtävistä. Sain tehdä enemmän kuin koulussa. Ymmärsin, miksi kannattaa tehdä näin eikä noin. Höh, minulle oli merkitty tietokatkon takia poissaoloja oppilaitoksesta. Opiskelijoiden kokemuksia
Loppupäätelmiä Alkuohjaus on erittäin tärkeä! Jos alkuohjaus ontuu ja pelisäännöt jäävät epäselviksi, ohjausta tarvitaan työssäoppimisen edetessä moninkertaisesti. Ohjausta tarvitaan aina, varsinkin kun opiskelijan elämään, oppimiseen yms tulee jokin muutos. Ohjaaminen ei ole yhden ihmisen tehtävä. Määrä ei korvaa laatua.
Esimerkki ohjausprosessista (malli TTS)
Lisää esimerkkejä ohjausprosesseista: