Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen 6.4.2006 Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Advertisements

Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
METROPOLIAN OPINTO-OHJAUSSUUNNITELMA: ”Kokonaisvaltainen, opiskelijakeskeinen opinto-ohjaus” Metropolian opinto-ohjauksen ydintiimi
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
LCCE®-seminaari 6.4. Nina Hartikainen ja Suvi Kitunen Opiskelijat: Kirsi Mikkonen ja Sonja Niemi LCCE®-oppimisprosessi Alumnijulkaisu.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
KyAMK:n yhteinen sisäinen viestintä Vastuut, prosessit, ohjeet, seuranta ja ajankohtaista Viestintätiimin työpaja Riitta Leviäkangas.
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Tuutorikoulutusten ohjelmat! Ilta- ja viikonloppukoulutukset Sami Heinonen & Eero Räsänen |
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Tuutorointi lukuvuoden aikana Hallituksen varapuheenjohtaja Eero Räsänen |
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Joustavat oppimispolut
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Perusrekisteri / Pakki
Väyläopintoihin ohjautuminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset

VERTAIS- JA OPETTAJATUUTOREIDEN KESKINÄISET ODOTUKSET JA ROOLIT (1) Työtiimi – opiskelija- ja opettajatuutori Yhteistyö – Aloitus ennen tunteja (esim. kahvin merkeissä vapaasti) SUUNNITTELU – KOMMUNIKAATIO Opiskelijatuutori ryhmäyttäjänä  Tuutorointi jatkuu aloituksen jälkeenkin Käytännön opetus Tuutoritunnit yhteistyössä – kommunikaatio Esiintyminen – Tuutorit apuna (ryhmäyttäminen, pelko pois) Callidus-tuutori apuna opettajille sekä henkilöstölle (vrt. harjoittelu) Selkeä suunnittelu tuutoriopiskelijan oman opiskelun kannalta!! SITOUTUMINEN!

VERTAIS- JA OPETTAJATUUTOREIDEN KESKINÄISET ODOTUKSET JA ROOLIT (2) Vertaistuutorin odotukset tuutoriopettajalta: Opettaja kantaa vastuun Työnjaon organisointi Huolehtii säännöllisistä tapaamisista HOPS Yhteissuunnittelu Palautekeskustelut tuutoritoiminnasta + Tuutoriopettajan odotukset vertaistuutorilta: Käytännön asioiden kertominen Talon tavat Ryhmäyttäminen Esittelyt Yleistä palautetta opiskelijoilta Callidus: kokemuksia omalta alalta (harjoittelu, vaihto etc…) Opintopiirit

VERTAIS- JA OPETTAJATUUTOREIDEN KESKINÄISET ODOTUKSET JA ROOLIT (3) Odotukset Yhteistyön tiivistäminen  vastinparit Myös koulutusta opettajatuutoreille (myös yht. vertaistuutoreiden kanssa) Työnjaon selkiyttäminen Vertaistuutorointi (+Callidus) koko opintopolun ajan Vaihtoehtoisena OPSin ytimeen Enemmän resursseja (ihan oikeasti!) Vertaistuutorin tekemän työn hyödyntäminen opintosuorituksena (tehtävien yms avulla) Roolit Selkeämmät työnjaot  Mukana esim. koko orientaatioviikolla  Ei päällekkäisyyksiä  1 – 1,5 vuotta mukana ryhmätapaamisissa Callidus-tuutoreille oppimisen opettamiseen koulutusta HOPSiin on kaikilla oikeus  Kehityskeskustelut työkaluna, ei toisinpäin * HUPS (henkilökohtainen urasuunnitelma)

VERTAIS- JA OPETTAJATUUTOREIDEN KESKINÄISET ODOTUKSET JA ROOLIT (4) Tehtäväkuvat selkeät palvelujen käyttäjille Opiskelijoilla selkeä tieto, kenen puoleen kääntyä missäkin asiassa Odotuksia: Henkilökohtainen tapaaminen tärkeää! Koulutuksia: YhteisIä opettaja- & vertaistuutoreille

MITÄ? -Vuosikello -Vastuut -Muistiot/Dokumentointi -Viestinnän foorumi -Tuutorointi tunnetuksi -Yhteinen koulutus -Yhteiset käytänteet? -Sisäinen tiedottaminen Artikkelit, lehti, tiedote, julisteet KUKA? -Työtiimi -(Vert.)Tuutori opiskelijoille -Opettajatuutori sekä muu Henkilöstö -Yksikkövastaavat? - Opintojakso? Opiskelijat! MILLOIN? -OPS -Vuosisuunnitelman mukaan -Ajoissa! -Alakohtaiset erot mukana suunnittelussa 1. OPETTAJA- JA VERTAISTUUTOREIDEN VIESTINTÄ

2. OPETTAJA- JA VERTAISTUUTOREIDEN YHTEISET KOULUTUKSET MITÄ? -Mitä on korkeakoulutasoinen ohjaus (Terminologia, ohjauskartta) -Laadukkaan ohjauksen kriteerit ja arviointi -Kriittiset pisteet opiskelussa- Roolijako  Opastus, ohjaus- Odotukset -Ajanhallinnan suunnittelu- Vastuu -Tuutoroinnin ainutkertaisuus- Koulutusvastuu!! KUKA? -Vertaistuutorit- Opoja (Jos vaan on!) -Opettajatuutorit- Vierailijat, luennoitsijat, -Opiskelijakunta (tuutorisektori) esiintymiskouluttajia -Toteutus: paikallistasolla tms. koulutusohjelmatasolla KOSKA? - Ensin erilliset, sitten yhteinen Yhteinen Koulutus Opiskelija- tuutori- koulutukset Opettaja- tuutori- koulutukset

3. TUUTOREIDEN YHTEISTYÖ UUDEN OPISKELIJARYHMÄN TUUTOROINNISSA K E V Ä T K E S Ä S Y K S Y T A L V I OrientaatioOrientaatio Meetinki 1 vko ennen Työnjako, bisset 1. Tapaaminen Tutustuminen, bisset Ryhmäyttäminen -Vertaistuutori Asiasisältö - Opettajatuutori Syyskyyn aikana palautekeskustelu, jatkon suunnittelu Viikottaiset tuutorituvat Uusi tuutori ”Siemeniä”

4. OPETTAJA- JA VERTAISTUUTOREIDEN YHTEISTYÖ OPETUKSEN LAADUN KEHITYSTYÖSSÄ MITÄ? Dokumentointi (Sopimukset, päiväkirjat, opintopisteet) Eri koulutusohjelmien poikkitieteelliset teemakeskustelut –Mukana esim. opettajatuutoreita, vertaistuutoreita, opoja jne. tilanteen mukaan –Muu palautejärjestelmä tukena KUKA? MILLOIN? Tapaamiset vähintään 1 krt/lukukausi & tarpeen mukaan Opiskelijat VertaistuutoritOpettajatuutoritOpot Koulutus- ohjema- päälliköt Keskinäiset tapaamiset