For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ECVET tulee, oletko valmis!
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
QR- koodit ja mobiilitentti
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Raportointiportaali Vipunen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
ETwinning eTwinning on Euroopan komission vuonna 2005 perustama ohjelma, joka kuuluu Erasmus+ -ohjelmaan. eTwinning on eurooppalaisten opettajien yhteistyöfoorumi.
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen

2 For learning and competence Maatilatalouden koulutuksen kehittämisstrategia - Monta kehittämiskohdetta samanaikaisesti  koko alan kehittäminen  oppimisympäristöjen kehittäminen (pedagoginen, sosiaalinen, fyysinen, tekninen, paikallinen)  oppimateriaalin kehittäminen  virtuaalikylän kehittäminen  opetussuunnitelmien kehittäminen  kestävän kehityksen erityistarkastelu  opetusmaatilojen ja –puutarhojen kehittäminen  kansallisen ja kansainvälisen näkyvyyden lisääminen

3 For learning and competence Virtuaalikylän vaiheet  Uudistuneet sivut vuonna 2007  Strategiatyön toimeenpano  Oppimisympäristöjen kehittäminen  Laatutyö ja kestävä kehitys  Opetusmaatilat mallitiloiksi periaatteena läpinäkyvyys ja tiedon jakaminen  Koulutustilaisuudet keväällä 2008

4 For learning and competence Virtuaalikylän nykyhetki  Uusien sivustojen julkaisu – virtuaalikyläseminaari  Jatkuva kehittäminen  Kansallisen ja kansainvälisen näkyvyyden lisääminen –ICT-päivät, Koulupihaseminaari, Virtuaalikoulupäivät –Euroopan Komission innovaatio kestävän kehityksen edistämisestä koulutuksessa –UNESCOn Suomen ehdokas Bonnin kestävän kehityksen ja koulutuksen näyttelyssä –Grasping the Future –konferenssi Wanha Satama –Ympäristökasvatuksen maailman konferenssi Kanadassa -09

5 For learning and competence Oppimisympäristöajattelussa  korostuu oppijan oma aktiivisuus ja itseohjautuva opiskelu  opiskelu tapahtuu todellisessa työelämän tilanteessa  suora vuorovaikutus ja ongelmakeskeisyys  opiskelu on kokonaisvaltainen ja ajallisesti pitkähkö prosessi  opiskelijan tukena on erilaisia tukihenkilöiden, opettajien ja asiantuntijoiden verkostoja  opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta organisaattoriksi, tukihenkilöksi ja oppimisympäristön suunnittelijaksi  antaa mahdollisuuden rakentaa yksilöllisiä oppimispolkuja

6 For learning and competence virtuaali- kylä koti opetus- maatilat top- paikat sidos- ryhmät luokka muut koulumuodot Virtuaalikylä yhdistää opiskelu paikasta riippumatta opetusmaatilojen vertailu opetusmaatilat malleina elinkeinoelämälle muiden kouluasteiden oppimisen tukena alasta kiinnostuneet

7 For learning and competence Esim lainsäädäntö Oppilaitos itse luo sisällöt

8 For learning and competence Virtuaalikylän sisällöntuottamisen laatu (1)  Verkko-oppimateriaali tukee oppijan oppimisen taitojen ja tietopohjan kehittymistä.  Opiskelu verkko-oppimateriaalin avulla aktivoi ajattelua.  Verkko-oppimateriaali tukee vaikeasti opittavien asioiden omaksumista.  Verkko-oppimateriaali tukee oman tiedon tuottamista ja antaa tilaa luovuudelle.  Tieto on merkityksellistä, riittävää, laaja-alaista ja sisältää eri näkökulmia.

9 For learning and competence Virtuaalikylän sisällöntuottamisen laatu (2)  Tieto löytyy hyvin ja sitä voidaan käyttää helposti  Virtuaalikylän käyttö on nopeaa ja tehokasta ja oppimisympäristö on selkeä ja innostava.  Sisällöt ovat helppoja ymmärtää  Käytetyt tekniikat toimivat luotettavasti  Tekijänoikeuksia ja käyttöehtoja noudatetaan  Tuotanto on teknisesti korkealaatuista ja tukee sisällöllisten ja pedagogisten tavoitteiden saavuttamista

10 For learning and competence eri lajikkeita voi tunnistaa kasvua voi seurata havainnoida tuholaisia mitata satoa kertoa, mitä niistä tehdään

11 For learning and competence kuvaa työvaiheet koneketjut kasvin kehitys

12 For learning and competence Kerro näytöistä keskeinen osaaminen käytetyt välineet arvioinnin kohteet menetelmät: videoleikkeet lomakkeet kaaviot ohjeet

13 For learning and competence Kerro eläinten hyvinvoinnista – miten se on oppilaitoksessa järjestetty

14 For learning and competence Valmista oppimateriaalia yhdessä opiskelijoiden kanssa Ohjeita Taulukoita Yhteenvetoja

15 For learning and competence Opetusmaatilat ja sulautuva opetus (blended learning)  tieto- ja viestintätekniikka, monimuotoiset opetusmenetelmät (etä-, lähi-, monimuoto), vuorovaikutus yhdistyvät tukemaan opiskelijaa parhaimpien oppimistulosten saavuttamiseksi osaa- minen koti opetus- maatilat top- paikat virtuaali- kylä luokka tieto- ja viestintätekniikka on oppimisen väline

16 For learning and competence Virtuaalikylän tulevaisuus  Uusi koulutuskierros syksyllä -08 ja uusien työkalujen käyttöönotto  Sivustojen jatkuva rakentelu  Yhteistyö ammattikorkeakoulujen kanssa  EU-hankkeen haku tammikuussa HAMK  Vrtuaalikyläseminaari -09  Toivomuksia…?