Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kaupallinen kieliteknologia Case Connexor Oy Lingvistinä (?) kieliteknologia-alalla.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Toisen asteen koulutus
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Onko Suomessa tehty paljon vai vähän? Voitaisiinko tehdä enemmän? Mitä ja miten? Mediastudio ( ) tutkimus, koulutus, kehittämispalvelut erikoistuminen.
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö, Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT

Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille HISTORIA MIKSI? MITEN? KOKEILUSTA PALVELUKSI

HISTORIA Idea syntyi syksyllä 1996 Pilotiksi Etäkamuun 3/1997 Videoneuvotteluopetus alkoi 8/1998 Yhteistyössä Valmet OYj:n, Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston kanssa Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon

MIKSI? Yrityksen näkökulma Komennusten kesto pidentynyt Vaikea palkata työntekijöitä, joilla kouluikäisiä lapsia Tukipalvelu perheille Mahdollisuus hyödyntää yrityksen olemassa olevia tietoliikenneratkaisuja Perheen ja oppilaan näkökulma Vain harvoin mahdollisuus opiskella suomen kieltä Äidinkieli ajattelumme työkalu ja sen hyvä hallinta edellytys vieraan kielen oppimiselle Sosiaaliset kontaktit kotimaahan Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon

MITEN? Pilottiryhmät Thaimaa, Laem Chapang 3 ryhmää (7-8, 9-13 ja ya 9. lk), yht. 10 oppilasta Jokaisella ryhmällä eri opettaja Opetus Monimuoto-opiskelua Videoneuvottelu, WWW-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu (vanhempien rooli) Keskitytään olennaiseen Yksilöllinen, pienet ryhmät taloudellinen mielekkyys Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon

VIDEONEUVOTTELU Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Kuvan ja äänen hyväksikäyttö Välitön palaute –Esim. lukeminen Kontakti opettajaan

VIDEONEUVOTTELU Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon

WWW-OPPIMISYMPÄRISTÖ Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Yksilöllinen ohjaus Aika- ja paikkariippumattomuus Kirjalliset tehtävät, tiedotteet,...

KOKEILUSTA PALVELUKSI Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon

Pertti Siekkinen, KOKEILUSTA PALVELUKSI