Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö, Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille HISTORIA MIKSI? MITEN? KOKEILUSTA PALVELUKSI
HISTORIA Idea syntyi syksyllä 1996 Pilotiksi Etäkamuun 3/1997 Videoneuvotteluopetus alkoi 8/1998 Yhteistyössä Valmet OYj:n, Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston kanssa Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon
MIKSI? Yrityksen näkökulma Komennusten kesto pidentynyt Vaikea palkata työntekijöitä, joilla kouluikäisiä lapsia Tukipalvelu perheille Mahdollisuus hyödyntää yrityksen olemassa olevia tietoliikenneratkaisuja Perheen ja oppilaan näkökulma Vain harvoin mahdollisuus opiskella suomen kieltä Äidinkieli ajattelumme työkalu ja sen hyvä hallinta edellytys vieraan kielen oppimiselle Sosiaaliset kontaktit kotimaahan Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon
MITEN? Pilottiryhmät Thaimaa, Laem Chapang 3 ryhmää (7-8, 9-13 ja ya 9. lk), yht. 10 oppilasta Jokaisella ryhmällä eri opettaja Opetus Monimuoto-opiskelua Videoneuvottelu, WWW-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu (vanhempien rooli) Keskitytään olennaiseen Yksilöllinen, pienet ryhmät taloudellinen mielekkyys Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon
VIDEONEUVOTTELU Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Kuvan ja äänen hyväksikäyttö Välitön palaute –Esim. lukeminen Kontakti opettajaan
VIDEONEUVOTTELU Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon
WWW-OPPIMISYMPÄRISTÖ Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Yksilöllinen ohjaus Aika- ja paikkariippumattomuus Kirjalliset tehtävät, tiedotteet,...
KOKEILUSTA PALVELUKSI Pertti Siekkinen, Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon
Pertti Siekkinen, KOKEILUSTA PALVELUKSI