ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Tervetuloa! OPS 2016.
Osaamisen näytön prosessi
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Osaamisen näytön prosessi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT ON OPITTAVISSA AMMATILLISISTA LÄHTÖKOHDISTA ” OPPIA VOI MUUALLAKIN KUIN LUOKKATILOISSA” MITEN OHJAUS TOTEUTETAAN? Suunniteltava etukäteen, somen hyödyntäminen, ohjauskäynnit, lähitunnit, ohjausvastuun jakaminen opettajien kesken

ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN - YKSILÖLLINEN POLKU Miksi? syrjäytymisen ehkäisy läpäisyn tehostaminen yksilöllisten oppimistapojen huomioiminen ATTO ei erillinen osa !!! (ATOT usein kompastuskivi erityisesti tekemällä oppiville) Milloin ? Kun tarve herää!!! Resurssit, esimerkkejä lähiopetuksesta ohjaamiseen lähiopetuksesta suunnitteluun lähiopetuksesta samanaikaisuusopettajuuteen Eriyttämisraha (esim.SYRJÄYTYMISRAHA) ryhmäkokojen muokkaaminen tasakokoisiksi Tuki/Vaihtoehto atto-pajat ammatilliset pajat Miten toimitaan? 1. Puretaan ops esimerkiksi ÄI 1-4 oppiminen Amm. aineet TOP a, b, c, d, ea, b, c, eb, c, d osaaminen 2. Yhteistyö Ammatilliset opettajat ATTO-opet työpaikkaohja aja 3. Toteutus Ohjaus (oppimisen arviointi) Työpaikka( lukio/ muut ryhmät/ pajat) 4.Arviointi Dokumentointi (SOME)

IhannetilaOpiskelijaOpettaja (ATTO- ope, ammatil- linen ope) Oppimi- sen tukipalve- lut Työn- antaja Työpaik- kaohjaaja Joku muu, kuka ? KUN TARVE HERÄÄ tekee aloitteen etsii top-paikan ottaa yhteyttä oppilaitokseen tekee aloitteen, tarkistaa hopsin, kokoaa ryhmän (ro, atto-ope, opo) opsin tavoitteiden ja sisällön tunteminen ja välittäminen Työelämäjaksoi- hin osallistuminen, tutustuminen atto-opettaja tiedottaa kaikille toimijoille auttavat hopsin teossa voivat tehdä aloitteen esim. opiskelu- vaikeuksien vuoksi menetelmät ja laitteet, atk-tuki kysyy työssäoppijaa oppilaitoksesta pyytää mahdolli- suutta attojen tekemiseen työssäoppi- massa pätevöittää itsensä aikatauluttaa top-jakson työpaikkare- kisteri työelämän neuvottelu- kunnat huoltaja ottaa yhteyttä oppilaitokseen

IhannetilaOpiskelijaOpettaja (ATTO- ope, ammatil- linen ope) Oppimi- sen tukipalve- lut Työn- antaja Työpaikka -ohjaaja Joku muu, kuka ? SUUNNIT- TELU- VAIHE osallistuu suunnitteluun atto-aineiden toteutuksesta tutustuu opsiin/ oma hops ymmärtää mihin menee mukaan aikatauluttaa ja suunnittelee oppimistaan (SOME) sopii yhteydenpito- tavan opettajan kanssa opiskelijan hops (tavoitteet) työelämäjaksot, tutustumiskäynnit työpaikan atto- soveltuvuus, mitä voi tehdä ja hyödyntää laatii aikataulun /dead line-päivät yhteistyössä työpaikan ja opettajan kanssa avaa opsia opiskelijalle kartoittaa osaamisen nimetään arviointimenetel mät atto-sisällöt avattuna antavat käyttöön tarvittavat välineet ja ohjelmat (SOME) ottaa opiskelijan vastaan ymmärtää mihin sitoutuu tutustuu opsiin, kartoittaa työpaikan oppimismahdol- lisuuksia atto- aineissa järjestää työssäoppimis- tehtävien atto- sisältöjä/ aikaa atoille yhteinen suunnittelu kaikkien toimijoiden kesken työyhteisö osallistuu ideointiin

IhannetilaOpiskelijaOpettajaOppimi- sen tuki- palvelut Työnanta- ja Työpaikka -ohjaaja Joku muu, kuka ? PROSESSIN ALUSSA perehtyy top- paikkaan ja orientoituu attojaksolle atto-tavoitteet (missä?) luo vertaisopiskelija- ryhmiä tarvittaessa käytettävissä pitävät huolta opiskelijan fyysistä ja henkisistä tarpeista antaa resurssit työpaikkaohjaa- jalle perehdyttää työpaikkaan työyhteisö ottaa vastaan opiskelijan PROSESSIN AIKANA opiskelija oppii muun työn ohella; sisällöt integroituvat lukee oheismateriaalia, tekee annetut kirjalliset tehtävät käyttää dokumentointiin ja raportointiin annetun ajan, voi vertaisoppia ryhmässä ohjauskäynnit (ATTO- ope/ammatillinen ope) ohjaa aktiivisesti ja säännöllisesti, seuraa tavoitteiden toteutumista, antaa palautetta antaa oheis- ja tukimateriaalin sekä tehtävät luo ryhmiä tarvittaessa käytettävissä pitävät huolta opiskelijasta mahdollistaa dokumentoinnin, raportoinnin ja atto-aineiden teon aikataulullesesti tiedottaa työyhteisöä tukee ja valvoo ottaa yhteyttä opettajaan tarvittaessa koko työyhteisö tukee oppimista PROSESSIN LOPPUESSA arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan osallistuu arviointipalaveriin ja palautepalaveriin arvioi ja antaa palautetta osallistuu arviointipalaveriin osallistuu arviointiin osallistuu palaveriin PROSESSIN JÄLKEEN palaa lähiopetukseen ja purkaa omalle ryhmälleen top- jaksoa; kertoo ja esittelee kirjaa suoritukset sähköisiin järjestelmiin kehittämisehdotuk set hops-päivitys kehittämisehdo- tukset kehittäminenarvioinnin arkistointi (oppilaitos)

Ohjaus Kuka opiskelijaa ohjaa? Kuka opiskelijaa ohjaa? Missä vaiheessa opiskelijaa ohjataan? Missä vaiheessa opiskelijaa ohjataan? Miten opiskelijaa ohjataan? Miten opiskelijaa ohjataan? Millä välineillä ja millä tavoin opiskelijaa ohjataan? (SOME) Millä välineillä ja millä tavoin opiskelijaa ohjataan? (SOME) Arviointi Miten arviointi tapahtuu? (missä vaiheessa ja millä välineillä?) Miten arviointi tapahtuu? (missä vaiheessa ja millä välineillä?) Kuka arvioi oppimista? Kuka arvioi oppimista? Kuka arvioi osaamista? Kuka arvioi osaamista? Miten varmistetaan arvioinnin kriteeriperusteisuus? Miten varmistetaan arvioinnin kriteeriperusteisuus? Miten opiskelijan itsearviointi toteutetaan? Miten opiskelijan itsearviointi toteutetaan? Miten tutkinnon perusteisuus varmistetaan työssäoppimisen aikana? Miten tutkinnon perusteisuus varmistetaan työssäoppimisen aikana? Miten työssäoppimisen tavoitteet määritellään? Miten työssäoppimisen tavoitteet määritellään? Miten opiskelijan oppiminen / oppimisprosessi dokumentoidaan? Miten opiskelijan oppiminen / oppimisprosessi dokumentoidaan? Miten tiedonkulku eri toimijoiden välillä varmistetaan? (toimijoilla tarkoitetaan kaikkia niitä henkilöitä, joita prosessi koskee) Miten tiedonkulku eri toimijoiden välillä varmistetaan? (toimijoilla tarkoitetaan kaikkia niitä henkilöitä, joita prosessi koskee) Millä perustein työssäoppimispaikka valitaan? Millä perustein työssäoppimispaikka valitaan?