OPISKELIJAN ARVIOINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Mohammed Kertoo itsestään:
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ritva Kareketo kouluttaja
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Arviointi.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Laaja-alainen arviointi
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Volitioprosessi, tahdon!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAN ARVIOINTI TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUS

OPISKELIJAN ARVIOINTI ennen ja nyt Ennen opiskelija-arviointia ts. Opettajan suorittamaa arviointia Nykyään opiskelijan arviointia, jolla tarkoitetaan opettajan, työnantajan, opiskelijan itsensä ja muiden opiskelijoiden antamaa arvointia ja palautetta

Arviontitapahtuma Vuorovaikutteinen Pyritään kehittämään opiskelijan kykyä arvioida omaa osaamista ja oppimista Yhteisessä keskustelussa opiskelijan käsitys omasta osaamisesta realisoituu ja laajentuu

ARVIOINNIN TEHTÄVÄT pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään edellytyksiä itsearviointiin (L630/98, 25§)‏ Arvioinnin tulee tukea opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä ja kasvua ammatti- ihmisenä Opiskelijalla tulee olla valmiudet arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä suunnitella opiskeluaan (Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet)‏

Arvioinnin periaatteet Lähtötason arviointi Ohjaava arviointi Osaamisen arviointi

Lähtötason arviointi Mitä opiskelija on aiemmin oppinut? Miten opiskelija oppii? Mitä opiskelija nyt osaa? Miten häntä ohjataan?

Ohjaava arviointi Keskeisiä asioita: Tavoitteellisuus Kannustus Palaute Itsearviointi ohjauskeskustelut

Osaamisen arviointi Miten hyvin opiskelija on saavuttanut tavoitteena olevan osaamisen Ammattiosaamisen näyttö Tutkintotilaisuus Arviointikohteet Arviointikriteerit Arviointipäätös

Arvioinnin tasot Koulutuksen eri vaiheissa samaa osaamista arvioidaan eri tavalla Opintojen alkuvaiheessa noviisitasoinen osaaminen voi olla jopa kiitettävää Opintojen loppuvaiheessa ammatillisen osaamisn tulee olla kehittyneempää

Ammatillinen osaaminen Kyky yhdistää ammattiin liittyvät tiedot ja taidot tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi Opiskelijan persoonallinen kehitys

Vuorovaikutus Ohjauksen ydin ja yksi tärkeimmistä oppimista edistävistä asioista Opiskelija tuo esille omaa ajatteluaan, oppimistaan ja osaamistaan Työpaikkaohjaaja antaa palautetta Palautteen vastaanottaminen

ARVIOINNIN TEHTÄVÄT Arvioinnin tulee tuottaa tietoa opiskelijoiden osamisesta opettajalle, työnantajille ja jatko- opintoihin pyrkimistä varten (Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet)‏ Mitä opiskelija osaa Mitä pitäisi vielä oppia saavutttaakseen asettamansa tavoitteet Missä opiskelija menestyy/mikä vaikeaa Miten opiskelija pystyy suunnittelemaan oppimispolkunsa hyödyntäen omia vahvuuksiaan

Laadullinen arvointi Opiskelijan osaamista verrataan opintokokonaisuuksien tavoitteisiin Arviointikriteerit on johdettu opintojaksojen tavoitteista Arvioidaan miten opiskelija on kehittynyt työtehtävissä Opiskelijan kehittymisen myötä myös työtehtävien määrä kasvaa Arviointiin ei vaikuta yksittäinen epäonnistuminen työtehtävissä (mitä opiskelija on oppinut tilanteesta?)‏

Laadullinen arviointi Opiskelijan osaamista ei verrata toisten opiskelijoiden osaamiseen Tavoitteet samat kaikilla Esim. peruskoulupohjaisilla opiskelijoilla jonkun asian oppimiseen voi mennä kauemmin kuin yo- pohjaisella pitkän työkokemuksen omaavalla opiskelijalla, silti hänellä pitää olla mahdollisuus saada K3 ts. arvosanaan ei vaikuta se kuinka kauan häneltä menee tavoitteena olevan osaamisen oppimiseen

Arviointimenetelmät Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arivoida monipuolisesti (L630/98, 25§)‏ Miten arviointimenetelmät voivat tukea oppimista? Mittaavatko arvointimenetelmät asetettujatavoitteita? Miten opiskelija voisi osoittaa osaamisensa ?

Arviointitietoa voidaan hankkia.. Havainnointi haastattelu Kysely Aistinvarainen arviointi Mittaaminen Asiakaspalaute Kirjallisten tuotosten tarkistaminen videointi

Perustelujen kysyminen ”Millä perusteilla ratkaisit näin?” ”Kerro, miten etenit äskeisessä työssä”

Yhteyksien etsiminen ”Kuinka nämä asiat liittyvät toisiinsa?” ”Mitä tästä toiminnasta saattaa mielestäsi seurata?”

Olennaisten pääasioiden erottaminen ”Mitä pidät tässä olennaisena asiana?” ”Mikä on mielestäsi tässä kaikkein tärkeintä?”

Oppimisprosessin arviointi Kannustavaa, ohjaavaa Käytetään sellaisia menetelmiä, jotta palautetta voidaan antaa välittömästi Opiskelija pystyy arvioimaan omaa osaamistaan Opiskelija voi parantaa suoritustaan Arviointi tukee tavoitteiden saavuttamista Jos havannointi työsuorituksesta vaikeaa, korostuu lopputuotteen arviointi ja arviointikeskuselu Opiskelija arvioi työtään ja perustelee ratkaisunsa

Opiskelijan itsearviointi Opiskelijan tulee tietää opintojakson tavoitteet sekä arvioinnin kriteerit Näiden pohjalta opiskelija asettaa omat tavoitteensa ja arvioi niiden toteutumista Opiskelijaa tulisi ohjata vastaanottamaan ja käyttämään saamaansa palautettta itsearvioinnissaan

Itsearvioinnin avulla opiskelija... Tiedostaa omat oppimistarpeensa ja -motiivinsa Päättää omasta oppimisestaan ArOn tietoinen arvioinnin kohteista ja arviointikriteereistä Suunnittelee oman oppimisensa Vastaa oppimisestaan Osaa hyödyntää saamansa palautteen oppimisprosessissaa Oppii kehittämään oppimistaan

Arviointikeskustelu Lähdetään liikkeelle aina opiskelijan kokemuksista ja vahvuuksista Minkälainen käsitys opiskelijalla on osaamisensa tasosta ja tavoitteiden saavuttamisesta? Lopuksi puhutaan siitä osaamisesta, missä on vielä kehitettävää

Arviointikeskustelu ARVIOIDAAN OPISKELIJAN TOIMINTAA, ei hänen persoonaansa Vältetään virheiden etsimistä Otetaan arvioitavan tunnetila huomioon Kaikilla on oltava mahdollisuus valmistautua arviointikeskusteluun

Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija)‏ Ensimmäinen taso – NOVIISI Toiminnalle tunnusomaista ohjeiden tarkka noudattaminen, toiminta varsin joustamatonta Kiinnittää huomiota yksityiskohtiin – ei näe tehtävää työtä kokonaisuutena Ei pysty ottamaan työpaikan erityispiirteitä huomioon, vaan mieltää ammatinsa työtehtävät samanlaisiksi kaikissa työympäristöissä Vastaa tyydyttävää tasoa T1

Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija)‏ Toinen taso - EDISTYNYT ALOITTELIJA Pystyy ottamaan jo jonkinverran työpaikkansa erityispiirteitä Ei noudata sääntöjä mekaanisesti On vaikeuksia erottaa tärkeät asiat vähäpätöisistä ja epäoleellisista Edustaa tasoa hyvä, H2

Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija)‏ Kolmas taso – PÄTEVÄ TYÖNTEKIJÄ Pystyy arvioimaan, mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää Hän tekee tietoisia valintoja siitä, mitä aikoo tehdä Pystyy asettamaan asioita tärkeysjärjestykseen, tekemään suunnitelmia ja pohtimaan erilaisten vaihtoehtojen välillä Pystyy ottamaan huomioon työpaikkansa erityispiirteitä Vastaa tasoa kiitettävä K3

Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija)‏ Neljäs taso – taitava työntekijä Osaamista ei enää ymmärretä yksittäisten taitojen summana vaan paljon kokonaisvaltaisemmin Eteen tulevat tilanteet ratkaistaan intuitiivisesti Tiedostetaan, että eri tilanteissa tarvitaan erilaista taitoa

Ammatinhallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija)‏ Viides taso – asiantuntija Perustaa toimintansa objektiivisen tiedon lisäksi intuitioon Toiinta joustavaa ja tilanteeseen hvin sopivaa Kokemuksen kautta saadut äänettömät taidot Arto Kankaanpää (Opetushallitus, 1997) kirjassa Opiskelijan arvioinnin opas ammatilliseen koulutukseen

Lähteet Kinnunen Elisabeth, Halmevuo Tiina (toim.), Opiskelijan arvioinnin opas ammatilliseen koulutukseen, Opetushallitus, 2003 Laki ammatillisesta koulutuksesta (L630/98, 25§)‏ Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet, luku 1.2 ja 4)‏ Romppanen B., Pohjanheimo E.,Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana ja ohjaajana, Educa-instituutti Oy, 2004 Mykrä Tarja, Työpaikkaohjaaja oppimisen edistäjänä, 2007