OPISKELIJAN ARVIOINTI TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUS
OPISKELIJAN ARVIOINTI ennen ja nyt Ennen opiskelija-arviointia ts. Opettajan suorittamaa arviointia Nykyään opiskelijan arviointia, jolla tarkoitetaan opettajan, työnantajan, opiskelijan itsensä ja muiden opiskelijoiden antamaa arvointia ja palautetta
Arviontitapahtuma Vuorovaikutteinen Pyritään kehittämään opiskelijan kykyä arvioida omaa osaamista ja oppimista Yhteisessä keskustelussa opiskelijan käsitys omasta osaamisesta realisoituu ja laajentuu
ARVIOINNIN TEHTÄVÄT pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään edellytyksiä itsearviointiin (L630/98, 25§) Arvioinnin tulee tukea opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä ja kasvua ammatti- ihmisenä Opiskelijalla tulee olla valmiudet arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä suunnitella opiskeluaan (Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet)
Arvioinnin periaatteet Lähtötason arviointi Ohjaava arviointi Osaamisen arviointi
Lähtötason arviointi Mitä opiskelija on aiemmin oppinut? Miten opiskelija oppii? Mitä opiskelija nyt osaa? Miten häntä ohjataan?
Ohjaava arviointi Keskeisiä asioita: Tavoitteellisuus Kannustus Palaute Itsearviointi ohjauskeskustelut
Osaamisen arviointi Miten hyvin opiskelija on saavuttanut tavoitteena olevan osaamisen Ammattiosaamisen näyttö Tutkintotilaisuus Arviointikohteet Arviointikriteerit Arviointipäätös
Arvioinnin tasot Koulutuksen eri vaiheissa samaa osaamista arvioidaan eri tavalla Opintojen alkuvaiheessa noviisitasoinen osaaminen voi olla jopa kiitettävää Opintojen loppuvaiheessa ammatillisen osaamisn tulee olla kehittyneempää
Ammatillinen osaaminen Kyky yhdistää ammattiin liittyvät tiedot ja taidot tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi Opiskelijan persoonallinen kehitys
Vuorovaikutus Ohjauksen ydin ja yksi tärkeimmistä oppimista edistävistä asioista Opiskelija tuo esille omaa ajatteluaan, oppimistaan ja osaamistaan Työpaikkaohjaaja antaa palautetta Palautteen vastaanottaminen
ARVIOINNIN TEHTÄVÄT Arvioinnin tulee tuottaa tietoa opiskelijoiden osamisesta opettajalle, työnantajille ja jatko- opintoihin pyrkimistä varten (Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet) Mitä opiskelija osaa Mitä pitäisi vielä oppia saavutttaakseen asettamansa tavoitteet Missä opiskelija menestyy/mikä vaikeaa Miten opiskelija pystyy suunnittelemaan oppimispolkunsa hyödyntäen omia vahvuuksiaan
Laadullinen arvointi Opiskelijan osaamista verrataan opintokokonaisuuksien tavoitteisiin Arviointikriteerit on johdettu opintojaksojen tavoitteista Arvioidaan miten opiskelija on kehittynyt työtehtävissä Opiskelijan kehittymisen myötä myös työtehtävien määrä kasvaa Arviointiin ei vaikuta yksittäinen epäonnistuminen työtehtävissä (mitä opiskelija on oppinut tilanteesta?)
Laadullinen arviointi Opiskelijan osaamista ei verrata toisten opiskelijoiden osaamiseen Tavoitteet samat kaikilla Esim. peruskoulupohjaisilla opiskelijoilla jonkun asian oppimiseen voi mennä kauemmin kuin yo- pohjaisella pitkän työkokemuksen omaavalla opiskelijalla, silti hänellä pitää olla mahdollisuus saada K3 ts. arvosanaan ei vaikuta se kuinka kauan häneltä menee tavoitteena olevan osaamisen oppimiseen
Arviointimenetelmät Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arivoida monipuolisesti (L630/98, 25§) Miten arviointimenetelmät voivat tukea oppimista? Mittaavatko arvointimenetelmät asetettujatavoitteita? Miten opiskelija voisi osoittaa osaamisensa ?
Arviointitietoa voidaan hankkia.. Havainnointi haastattelu Kysely Aistinvarainen arviointi Mittaaminen Asiakaspalaute Kirjallisten tuotosten tarkistaminen videointi
Perustelujen kysyminen ”Millä perusteilla ratkaisit näin?” ”Kerro, miten etenit äskeisessä työssä”
Yhteyksien etsiminen ”Kuinka nämä asiat liittyvät toisiinsa?” ”Mitä tästä toiminnasta saattaa mielestäsi seurata?”
Olennaisten pääasioiden erottaminen ”Mitä pidät tässä olennaisena asiana?” ”Mikä on mielestäsi tässä kaikkein tärkeintä?”
Oppimisprosessin arviointi Kannustavaa, ohjaavaa Käytetään sellaisia menetelmiä, jotta palautetta voidaan antaa välittömästi Opiskelija pystyy arvioimaan omaa osaamistaan Opiskelija voi parantaa suoritustaan Arviointi tukee tavoitteiden saavuttamista Jos havannointi työsuorituksesta vaikeaa, korostuu lopputuotteen arviointi ja arviointikeskuselu Opiskelija arvioi työtään ja perustelee ratkaisunsa
Opiskelijan itsearviointi Opiskelijan tulee tietää opintojakson tavoitteet sekä arvioinnin kriteerit Näiden pohjalta opiskelija asettaa omat tavoitteensa ja arvioi niiden toteutumista Opiskelijaa tulisi ohjata vastaanottamaan ja käyttämään saamaansa palautettta itsearvioinnissaan
Itsearvioinnin avulla opiskelija... Tiedostaa omat oppimistarpeensa ja -motiivinsa Päättää omasta oppimisestaan ArOn tietoinen arvioinnin kohteista ja arviointikriteereistä Suunnittelee oman oppimisensa Vastaa oppimisestaan Osaa hyödyntää saamansa palautteen oppimisprosessissaa Oppii kehittämään oppimistaan
Arviointikeskustelu Lähdetään liikkeelle aina opiskelijan kokemuksista ja vahvuuksista Minkälainen käsitys opiskelijalla on osaamisensa tasosta ja tavoitteiden saavuttamisesta? Lopuksi puhutaan siitä osaamisesta, missä on vielä kehitettävää
Arviointikeskustelu ARVIOIDAAN OPISKELIJAN TOIMINTAA, ei hänen persoonaansa Vältetään virheiden etsimistä Otetaan arvioitavan tunnetila huomioon Kaikilla on oltava mahdollisuus valmistautua arviointikeskusteluun
Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija) Ensimmäinen taso – NOVIISI Toiminnalle tunnusomaista ohjeiden tarkka noudattaminen, toiminta varsin joustamatonta Kiinnittää huomiota yksityiskohtiin – ei näe tehtävää työtä kokonaisuutena Ei pysty ottamaan työpaikan erityispiirteitä huomioon, vaan mieltää ammatinsa työtehtävät samanlaisiksi kaikissa työympäristöissä Vastaa tyydyttävää tasoa T1
Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija) Toinen taso - EDISTYNYT ALOITTELIJA Pystyy ottamaan jo jonkinverran työpaikkansa erityispiirteitä Ei noudata sääntöjä mekaanisesti On vaikeuksia erottaa tärkeät asiat vähäpätöisistä ja epäoleellisista Edustaa tasoa hyvä, H2
Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija) Kolmas taso – PÄTEVÄ TYÖNTEKIJÄ Pystyy arvioimaan, mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää Hän tekee tietoisia valintoja siitä, mitä aikoo tehdä Pystyy asettamaan asioita tärkeysjärjestykseen, tekemään suunnitelmia ja pohtimaan erilaisten vaihtoehtojen välillä Pystyy ottamaan huomioon työpaikkansa erityispiirteitä Vastaa tasoa kiitettävä K3
Ammatin hallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija) Neljäs taso – taitava työntekijä Osaamista ei enää ymmärretä yksittäisten taitojen summana vaan paljon kokonaisvaltaisemmin Eteen tulevat tilanteet ratkaistaan intuitiivisesti Tiedostetaan, että eri tilanteissa tarvitaan erilaista taitoa
Ammatinhallinnan taitotasot (valmistuva opiskelija) Viides taso – asiantuntija Perustaa toimintansa objektiivisen tiedon lisäksi intuitioon Toiinta joustavaa ja tilanteeseen hvin sopivaa Kokemuksen kautta saadut äänettömät taidot Arto Kankaanpää (Opetushallitus, 1997) kirjassa Opiskelijan arvioinnin opas ammatilliseen koulutukseen
Lähteet Kinnunen Elisabeth, Halmevuo Tiina (toim.), Opiskelijan arvioinnin opas ammatilliseen koulutukseen, Opetushallitus, 2003 Laki ammatillisesta koulutuksesta (L630/98, 25§) Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet, luku 1.2 ja 4) Romppanen B., Pohjanheimo E.,Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana ja ohjaajana, Educa-instituutti Oy, 2004 Mykrä Tarja, Työpaikkaohjaaja oppimisen edistäjänä, 2007