Tutkintosuoritusten arviointi ”On jotakin paljon harvinaisempaa, jotakin arvokkaampaa kuin kyvykkyys. Se on kyky tunnistaa kyvykkyys.” E. Hubbart
Mitä pitää sisällään ammattitaito tänä päivänä?
Ammattitaito Ammatillinen osaaminen on ammattiteorian ja harjaantumisen kautta muodostunut kokonaisuus, joka näkyy sujuvana toimintana ja kykynä ratkaista ongelmia työtilanteissa. Ammatilliseen toimintaan sisältyy myös äänetön tieto, tunteet, kokemukset ja oivallus. Ammattitaitoon kuuluvat myös itsearviointitaidot, kyky suhtautua kriittisesti ja oppia kokemuksesta. Hyvä ammattitaito ja laaja ammattisivistys auttavat kehittämään omaa ammattitaitoa ja työyhteisön toimintaa.
Ammattitaito Ammattitaito Ammattitaito on moniammatillista yhteistyötä, joka käsittää laaja-alaisia työ- ja toimintakokonaisuuksia. Lisäksi edellytetään vahvaa erikoisosaamista. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Oppiminen ja ongelmaratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Aloitekyky ja yrittäjyys Kestävä kehitys Estetiikka Viestintä ja mediaosaaminen Matematiikka ja luonnontieteet Teknologia ja tietotekniikka Aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit
Ammatillisen osaamisen tasot Hallitsee Osaa/soveltaa Ymmärtää Tuntee… Tietää… Ammatillinen osaaminen edellyttää työn tavoitteiden ja merkityksen ymmärtämistä, työprosessien, työvälineiden ja –materiaalien, työn perustana olevan tiedon sekä elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallintaa.
Ammattitaidon arviointi näyttötutkinnossa Ammattitaidon arvioinnissa tarkastellaan perusteellisesti ja huolellisesti sitä, miten tutkinnon suorittaja on osoittanut osaavansa sen, mitä tutkinnon perusteissa ko. tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksissa edellytetään
Mitä näyttötutkinnon arviointi tarkoittaa? Järjestelmällistä arviointiaineiston keräämistä ja arviointitiedon kirjaamista. Monipuolisten, erilaisten, laadullisten arviointimenetelmien käyttämistä (havainnointi, keskustelut, kysymykset). Osaamisen tunnistamista ja päätöksentekoa tutkinnon suorittajan osaamisesta ja kehittymisestä. Arviointi on päätöksentekoa suhteessa ammattitaitovaatimuksiin. Palautteen antamista suorituksen jälkeen. Arvioidaan vain tutkintotilaisuudessa näkyvää osaamista.
Ketkä arvioivat? Kolmikanta Tutkinnon suorittaja Työntekijöiden edustaja arvioijana Tutkinnon järjestäjän edustaja arvioijana Työnantajan edustaja arvioijana Kolmikanta
Kokemuksianne arvioinnista? Onnistumisia Haasteita Ajatuksia Tunteita
Arviointiaineisto Tutkintotilaisuuden suunnitelma Havainnointi vastaavassa työtoiminnassa Tutkinnon suorittajan itsearviointi Muiden antamat arviot ja todistukset Aiemmat luotettavat dokumentit
Ammattitaitovaatimukset Ilmaisevat: Ammatin ydintoimintoja, jotka liittyvät toiminta-prosessien hallintaan ja alan ammattikäytäntöihin Työelämässä yleisesti tarvittavia taitoja (esimerkiksi sosiaaliset valmiudet) Kuvataan osaamisena
Arvioinnin kohteet Johdettu ammattitaitovaatimuksista Arvioinnin kohteilla ilmaistaan ne osaamisen alueet, joihin arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota. Helpottavat ammattitaidon arviointia asianomaisesta työtoiminnasta HUOM! arvioinnin tulee kattaa kaikki tutkinnon perusteissa määritellyt arvioinnin kohteet.
Arviointikriteerit Arviointikriteerit kuvataan mahdollisimman lyhyesti ja ymmärrettävällä kielellä. Kuvausten tarkoituksena on helpottaa tutkinnon suorittajaa ja arvioijia arvioimaan tutkintosuoritusta. Arviointikriteerit on määritelty perustutkinnoissa tasoille 1-3, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa hyväksytylle tasolle.
Ammattitaidon osoittamistavat on kuvattu näyttötutkinnon perusteissa ja täsmennetty koulutuksen järjestäjän laatimassa ja tutkintotoimikunnan hyväksymässä järjestämissuunnitelmassa Ammattitaito osoitetaan pääsääntöisesti todellisissa työelämän tehtävissä ja tilanteissa Tarvittaessa ammattitaidon osoittamista täydennetään järjestämissuunnitelmassa esitetyin ja tutkintotoimikunnan hyväksymin tavoin, niin että ammattitaitovaatimukset tulevat kattavasti osoitetuiksi
Ammattitaitovaatimusten sekä arvioinnin kohteiden ja arviointikriteerien tunteminen auttaa pitämään arvioinnin oikeilla raiteilla. Tutkinnon suorittajan henkistä suorittamisvalmiutta vahvistetaan pohtimalla tapoja lieventää jännitystä ja arkipäiväistää tutkintotilaisuutta.