Tutkintosuoritusten arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Mielenterveys kuntoutus
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Näyttötutkintoprosessi
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näyttötutkintoprosessi
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Esityksen transkriptio:

Tutkintosuoritusten arviointi ”On jotakin paljon harvinaisempaa, jotakin arvokkaampaa kuin kyvykkyys. Se on kyky tunnistaa kyvykkyys.” E. Hubbart

Mitä pitää sisällään ammattitaito tänä päivänä?

Ammattitaito Ammatillinen osaaminen on ammattiteorian ja harjaantumisen kautta muodostunut kokonaisuus, joka näkyy sujuvana toimintana ja kykynä ratkaista ongelmia työtilanteissa. Ammatilliseen toimintaan sisältyy myös äänetön tieto, tunteet, kokemukset ja oivallus. Ammattitaitoon kuuluvat myös itsearviointitaidot, kyky suhtautua kriittisesti ja oppia kokemuksesta. Hyvä ammattitaito ja laaja ammattisivistys auttavat kehittämään omaa ammattitaitoa ja työyhteisön toimintaa.

Ammattitaito Ammattitaito Ammattitaito on moniammatillista yhteistyötä, joka käsittää laaja-alaisia työ- ja toimintakokonaisuuksia. Lisäksi edellytetään vahvaa erikoisosaamista. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Oppiminen ja ongelmaratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Aloitekyky ja yrittäjyys Kestävä kehitys Estetiikka Viestintä ja mediaosaaminen Matematiikka ja luonnontieteet Teknologia ja tietotekniikka Aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit

Ammatillisen osaamisen tasot Hallitsee Osaa/soveltaa Ymmärtää Tuntee… Tietää… Ammatillinen osaaminen edellyttää työn tavoitteiden ja merkityksen ymmärtämistä, työprosessien, työvälineiden ja –materiaalien, työn perustana olevan tiedon sekä elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallintaa.

Ammattitaidon arviointi näyttötutkinnossa Ammattitaidon arvioinnissa tarkastellaan perusteellisesti ja huolellisesti sitä, miten tutkinnon suorittaja on osoittanut osaavansa sen, mitä tutkinnon perusteissa ko. tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksissa edellytetään

Mitä näyttötutkinnon arviointi tarkoittaa? Järjestelmällistä arviointiaineiston keräämistä ja arviointitiedon kirjaamista. Monipuolisten, erilaisten, laadullisten arviointimenetelmien käyttämistä (havainnointi, keskustelut, kysymykset). Osaamisen tunnistamista ja päätöksentekoa tutkinnon suorittajan osaamisesta ja kehittymisestä. Arviointi on päätöksentekoa suhteessa ammattitaitovaatimuksiin. Palautteen antamista suorituksen jälkeen. Arvioidaan vain tutkintotilaisuudessa näkyvää osaamista.

Ketkä arvioivat? Kolmikanta Tutkinnon suorittaja Työntekijöiden edustaja arvioijana Tutkinnon järjestäjän edustaja arvioijana Työnantajan edustaja arvioijana Kolmikanta

Kokemuksianne arvioinnista? Onnistumisia Haasteita Ajatuksia Tunteita

Arviointiaineisto Tutkintotilaisuuden suunnitelma Havainnointi vastaavassa työtoiminnassa Tutkinnon suorittajan itsearviointi Muiden antamat arviot ja todistukset Aiemmat luotettavat dokumentit

Ammattitaitovaatimukset Ilmaisevat: Ammatin ydintoimintoja, jotka liittyvät toiminta-prosessien hallintaan ja alan ammattikäytäntöihin Työelämässä yleisesti tarvittavia taitoja (esimerkiksi sosiaaliset valmiudet) Kuvataan osaamisena

Arvioinnin kohteet Johdettu ammattitaitovaatimuksista Arvioinnin kohteilla ilmaistaan ne osaamisen alueet, joihin arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota. Helpottavat ammattitaidon arviointia asianomaisesta työtoiminnasta HUOM! arvioinnin tulee kattaa kaikki tutkinnon perusteissa määritellyt arvioinnin kohteet.

Arviointikriteerit Arviointikriteerit kuvataan mahdollisimman lyhyesti ja ymmärrettävällä kielellä. Kuvausten tarkoituksena on helpottaa tutkinnon suorittajaa ja arvioijia arvioimaan tutkintosuoritusta. Arviointikriteerit on määritelty perustutkinnoissa tasoille 1-3, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa hyväksytylle tasolle.

Ammattitaidon osoittamistavat on kuvattu näyttötutkinnon perusteissa ja täsmennetty koulutuksen järjestäjän laatimassa ja tutkintotoimikunnan hyväksymässä järjestämissuunnitelmassa Ammattitaito osoitetaan pääsääntöisesti todellisissa työelämän tehtävissä ja tilanteissa Tarvittaessa ammattitaidon osoittamista täydennetään järjestämissuunnitelmassa esitetyin ja tutkintotoimikunnan hyväksymin tavoin, niin että ammattitaitovaatimukset tulevat kattavasti osoitetuiksi

Ammattitaitovaatimusten sekä arvioinnin kohteiden ja arviointikriteerien tunteminen auttaa pitämään arvioinnin oikeilla raiteilla. Tutkinnon suorittajan henkistä suorittamisvalmiutta vahvistetaan pohtimalla tapoja lieventää jännitystä ja arkipäiväistää tutkintotilaisuutta.