Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä Pia Luostarinen
KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI Projektipäällikkö: Tuula Lahti, Khy Yhteistyökumppani: Seija Salminen, Perttulan erityisammattikoulu Projektityöntekijät: Say; Tiimi 2, Juha Cederlund, Kari Kiviranta , Markku Vanninen ja Pty; Pia Luostarinen/Merja Kosamo
KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI Projektin kesto: 1.8.2001 - 31.7.2004 Tavoitteet: Näyttöjen kehittäminen erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille, ohjaus- ja tukipalveluiden kartoittaminen sekä yhteistyön lisääminen työelämän kanssa.
NÄYTTÖJEN KEHITTÄMINEN kehitetään oppimista tukevia opetusjärjestelyjä sekä ohjaus- ja tukipalveluja - yhteistyössä työelämän kanssa - näytöt eivät saa lisätä opiskelijoilla opintojen keskeyttämisiä
OPISKELIJALLA ON OIKEUS - saada riittävästi tietoa näytöistä - saada riittävästi yksilöllistä tukea ja ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana ja näytön jälkeen - saada näyttää osaamistaan
ERITYISOPISKELIJA JA NÄYTTÖ - riittävästi tietoa näytöistä etukäteen - riittävästi ohjausta ja harjoittelua ennen näyttötapahtumaa - riittävästi kirjallisessa muodossa olevien asioiden läpikäymistä ennen näyttöä - luodaan mahdollisimman rento näyttötapahtuma ja ilmapiiri
ERITYISOPISKELIJA JA NÄYTTÖ - annetaan selkeät työohjeet näytön alkaessa - poistetaan jännitystä esim. keskustelu / hengitysharjoitukset - annetaan tarvittaessa ohjausta näytön aikana - kannustetaan opiskelijaa
TYÖTURVALLISUUS Kaikkien osapuolten on oltava tietoisia työsuojeluun, tapaturmiin ja vahingonkorvauksiin liittyvistä vastuista.
NÄYTTÖJEN ARVIOINTI työelämän edustaja / työpaikka-ohjaaja opiskelija Näyttöjä arvioivat: työelämän edustaja / työpaikka-ohjaaja opiskelija näytön vastaanottava opettaja
NÄYTTÖJEN ARVIOINTI Näyttöjen arviointitavat etukäteen laadittu arvioinnin kriteerit ja kohteet lomake (käytössä kaikilla osapuolilla) havaintojen dokumentointi näyttötilanteessa kyselemällä perusteluja näytön aikana arviointi- ja palautekeskustelu näytön jälkeen
NÄYTTÖJEN ARVIOINTI POHDITTAVIA ASIOITA: hylätty / uusittava vai täydennettävä näyttö? mukautettu näyttö? sanallisen arvioinnin osuus? ainoastaan numeraalinen arviointi?
NÄYTTÖJEN ARVIOINTI Kiipulan ammattiopistossa opiskelunsa päättäneet opiskelijat saivat todistuksen liitteeksi Näyttödiplomin Tulevaisuudessa on mietittävä millainen todistus näytöistä annetaan, kun suoritettuja näyttöjä on kertynyt jo useita
KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI projektin aikana on puutarhatalouden yksikössä toteutettu 40 erilaista näyttöä. (tilanne kevät 2003) pääasiassa näytöt on suoritettu työssäoppimispaikoilla oppilaitoksessa on kokeiltu puutarha-tuotannon, kukka- ja puutarhakaupan ja viheralan koulutusohjelmien näyttöjä
KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI näytöt ovat kestäneet yhdestä tunnista kahteen päivään kaksi osanäyttöä saman päivän aikana on ollut liian rankka kokemus erityis- opiskelijalle Kiipulan kokemusten mukaan
KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI näytöt on arvioitu kolmikanta-periaatteella eli paikalla ovat olleet työelämän edustaja/t, opiskelija ja opettaja arviointikeskustelu on käyty heti näytön antamisen jälkeen