Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
InNoste-palvelupiste (02)
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä Pia Luostarinen

KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI Projektipäällikkö: Tuula Lahti, Khy Yhteistyökumppani: Seija Salminen, Perttulan erityisammattikoulu Projektityöntekijät: Say; Tiimi 2, Juha Cederlund, Kari Kiviranta , Markku Vanninen ja Pty; Pia Luostarinen/Merja Kosamo

KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI Projektin kesto: 1.8.2001 - 31.7.2004 Tavoitteet: Näyttöjen kehittäminen erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille, ohjaus- ja tukipalveluiden kartoittaminen sekä yhteistyön lisääminen työelämän kanssa.

NÄYTTÖJEN KEHITTÄMINEN kehitetään oppimista tukevia opetusjärjestelyjä sekä ohjaus- ja tukipalveluja - yhteistyössä työelämän kanssa - näytöt eivät saa lisätä opiskelijoilla opintojen keskeyttämisiä

OPISKELIJALLA ON OIKEUS - saada riittävästi tietoa näytöistä - saada riittävästi yksilöllistä tukea ja ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana ja näytön jälkeen - saada näyttää osaamistaan

ERITYISOPISKELIJA JA NÄYTTÖ - riittävästi tietoa näytöistä etukäteen - riittävästi ohjausta ja harjoittelua ennen näyttötapahtumaa - riittävästi kirjallisessa muodossa olevien asioiden läpikäymistä ennen näyttöä - luodaan mahdollisimman rento näyttötapahtuma ja ilmapiiri

ERITYISOPISKELIJA JA NÄYTTÖ - annetaan selkeät työohjeet näytön alkaessa - poistetaan jännitystä esim. keskustelu / hengitysharjoitukset - annetaan tarvittaessa ohjausta näytön aikana - kannustetaan opiskelijaa

TYÖTURVALLISUUS Kaikkien osapuolten on oltava tietoisia työsuojeluun, tapaturmiin ja vahingonkorvauksiin liittyvistä vastuista.

NÄYTTÖJEN ARVIOINTI työelämän edustaja / työpaikka-ohjaaja opiskelija Näyttöjä arvioivat: työelämän edustaja / työpaikka-ohjaaja opiskelija näytön vastaanottava opettaja

NÄYTTÖJEN ARVIOINTI Näyttöjen arviointitavat etukäteen laadittu arvioinnin kriteerit ja kohteet lomake (käytössä kaikilla osapuolilla) havaintojen dokumentointi näyttötilanteessa kyselemällä perusteluja näytön aikana arviointi- ja palautekeskustelu näytön jälkeen

NÄYTTÖJEN ARVIOINTI POHDITTAVIA ASIOITA: hylätty / uusittava vai täydennettävä näyttö? mukautettu näyttö? sanallisen arvioinnin osuus? ainoastaan numeraalinen arviointi?

NÄYTTÖJEN ARVIOINTI Kiipulan ammattiopistossa opiskelunsa päättäneet opiskelijat saivat todistuksen liitteeksi Näyttödiplomin Tulevaisuudessa on mietittävä millainen todistus näytöistä annetaan, kun suoritettuja näyttöjä on kertynyt jo useita

KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI projektin aikana on puutarhatalouden yksikössä toteutettu 40 erilaista näyttöä. (tilanne kevät 2003) pääasiassa näytöt on suoritettu työssäoppimispaikoilla oppilaitoksessa on kokeiltu puutarha-tuotannon, kukka- ja puutarhakaupan ja viheralan koulutusohjelmien näyttöjä

KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI näytöt ovat kestäneet yhdestä tunnista kahteen päivään kaksi osanäyttöä saman päivän aikana on ollut liian rankka kokemus erityis- opiskelijalle Kiipulan kokemusten mukaan

KIIPULAN AMMATTIOPISTO NÄYTTÄRIPROJEKTI näytöt on arvioitu kolmikanta-periaatteella eli paikalla ovat olleet työelämän edustaja/t, opiskelija ja opettaja arviointikeskustelu on käyty heti näytön antamisen jälkeen